گزارش اختصاصی هاناخبر از غار پنیر زویان در رشته کوه قندیل

شناسهٔ خبر: 3490B9B2 -
غار پنیر زویان کوهستانی است که در رشته کوه قندیل از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر واقع شده است.

به گزارش هاناخبر ، روستائیان منطقه پیرانشهر در بهار و تابستان پس از تهیه پنیر سنتی آن را به کوهستانهای این منطقه جهت نگهداری برده در پاییز پنیر را به روستا برگردانده و سپس در شهرها به فروش می رسانند.
۹۰درصد ساکنان این مناطق از پیرانشهر به ویژه روستاهای کانی شینکه، گزگسک منگور، تازه قلعه، قبرحسین، دامدار هستند، در فصل بهار و تابستان محصولاتی مانند پنیر را از دام های خود تهیه می کنند.
زویان کوهستانی است که در رشته کوه قندیل از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر واقع شده است، چاله های طبیعی متعددی در منطقه وجود دارد که روستانشینهای منطقه در فصل بهار و تابستان محصولاتی که از دامها تهیه می شود به این چالهای طبیعی میبرند تا خراب نشود، این چالها طبیعی هستند و دما در این چاله ها در تمام طول سال ۱۲ درجه سانتیگراد است.
به گفته اهالی در فصل پاییز که باران می بارد در روستاها به هم خبر می دهند و صبح زود ساعت ۵ بیدار می شوند و برای آوردن پنیرها به کوهستان میروند و بعد از چند ساعت به مقصد می رسند.
بعد از خوردن نان و چای شروع به بیرون آوردن پنیر می کنند، یک نفر با طناب به داخل چاله می رود تا طناب را در ظرف ها بگذارد و دو نفر طناب را بیرون می کشند تا پنیر را بیرون بیاورند.
بعد از اینکه پنیرها را بیرون آوردند، بارها را آماده می کنند و شروع به بارگیری می کنند و به روستا بازمی گردند.
سپس آن را به صورت کیلویی در بازار می فروشند یا خریداران به روستا می روند تا پنیر را از آنها به صورت عمده خریداری کند، این پنیر بسته به کیفیت کیلویی از ۳۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 4 =