اعتیاد به اینترنت: وابستگی افراطی به شبکه اجتماعی مجازی/محمدحسینی

شناسهٔ خبر: 4000E408 -
استفاده بیش از حد از اینترنت و وابستگی به فضای مجازی در بین جوانان و نوجوان(دانش آموزان و دانشجویان) روند رو به رشدی در سالهای اخیر داشته است که یکی از علل آن دسترسی آسان به گوشی های هوشمند بوده است.

به گزارش هاناخبر ،محمد حسینی: جامعه شناس و تحلیلگر مسایل اجتماعی - فرهنگی؛ ​​​​​​​انجمن روانشناسان آمریکا اعتیاد به اینترنت را   استفاده ا­ی از اینترنت دانسته، که موج اختلال عملکردی را در پی داشته و با حالات ناخوشایند درونی از جمله تمایل مداوم برای کنترل رفتار، صرف وقت قابل توجه برای امور مرتبط به اینترنت، عصبانیت، پرخاشگری و هیجان همراه بوده و باعث کاهش افت تحصیلی، ارتباطات میان فردی، فعالیت های اجتماعی، شغلی و تفریحی؛ اختلال در سبک زندگی وضعیت کلی سلامت عمومی، ایجاد اضطراب و افسردگی و مصرف الکل و مواد مخدر می شود. بنابراین اختلال اعتیاد به اینترنت  مشکلات روانشناختی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی را ایجاد می کند

یانگ(اولین  شخصی که مسئله اعتیاد به اینترنت را مطرح نمود) اشاره می‌كند كه فرد معتاد به اینترنت كسی است كه حداقل 38 ساعت در هفته یا 8 ساعت در روز، وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می‌كند. متخصصان در زمینه آسیب‌شناسی، می‌‌گویند چنانچه فرد در روز 2 تا 3 ساعت از اینترنت استفاده كند، یك كاربر معمولی و چنانچه میزان استفاده وی از اینترنت به 8.5 ساعت یا بیشتر برسد، كاربری است كه باید مورد بررسی‌های آسیب‌شناسانه قرار گیرد.

در کشور ایران  شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای موبایلی ، ابزار استفاده بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی هستند که بیشترین میزان استفاده از سوی نواجوانان و جوانان می باشد. استفاده بیش از حد از اینترنت و وابستگی به فضای مجازی در بین جوانان و نوجوان(دانش آموزان و دانشجویان) روند رو به رشدی در سالهای اخیر داشته است که یکی از علل آن دسترسی آسان به گوشی های هوشمند بوده است. نفس دسترسی مشکلی ندارد. عدم آموزش و فرهنگ استفاده از اینترنت و گوشی های هوشمند در سال های اخیر آسیب های متعددی را مانند ضعف جسمانی، کاهش روابط خانوادگی، رواج فحشا، بی بندو باری و گسترش الفاظ رکیک در بین جوانان و نوجوانان، افت تحصیلی، کاهش عزت نفس، خودکشی، انزوای اجتماعی، استرس و اضطراب ناشی از همیشه در دسترس بودن و در معرض قضاوت بودن، سوء استفاده های مالی، عاطفی و جنسی، جرایم سایبری و ... شده است.  

ریشه اعتیاد به اینترنت در سه مفهوم «گمنامی، سهولت، گریز» پنهان می باشد. در اینترنت نشناختن شما سبب می شود هر طور بخواهید رفتار می کنید. حرف می زنید و خودتان را معرفی می کنید. در بحث سهولت و راحتی شما با چند ضربه انگشت و کلیک بدون محدودیت زمانی و مکانی به دنیای اطلاعات و ارتباطات دسترسی پیدا می کنید و میتوانید رابطه جنسی اینترنتی، بازی های آنلاین، داستانه های عاشقانه و .... را برای خود طراحی کنید. مفهوم گریز مفهومی اساسی در اعتیاد به اینترنت می باشد. زمانی که در دنیای واقعی با شکست ها، محدودیت و مشکلات رو به رو می شویم این خطوط قرمز را در اینتنرت پشت سر می گذاریم و همین تقویت به ظاهر مثبت سبب تشدید صرف وقت بیشتر در اینترنت می شود. همچنین عواملی مانند عزت نفس پایین، افسردگی، درون گرایی و تمایلات و آنی غریز؛ ساختار اجتماعی و سیاسی محدود، پیوند ضعیف خانوادگی؛ مهارت و آگاهی نسبت به انیترنت و فضای مجازی و دسترسی آسان به اینترنت؛ به ترتیب عوامل روانشناختی، جامعه شناختی و فنی اعتیاد به اینترنت می باشد

تغییر در سبک زندگی و تهدید سلامت روانی و اجتماعی بواسطه استفاده مفرط از اینترنت به وضوح قابل مشاهده است که باید در سطوح مختلف کلان، میانه و خرد برای مقابله با آن سیاست گذاری و برنامه ریزی شود. با این وجود چند راهکار ساده وجود دارد که می توان با رعایت آنها تا حد زیادی خطرات وابستگی به فضای مجازی را کاهش داد و پیشنهاد می شود برای مدتی آنها را رعایت کنیم تا بتوان با مخاطرات این ارمغان عصر تکنولوژی مقابله نمود:

    مراقب خواب خود باشید. نور صفحه‌ موبایل یا تبلت باعث کاهش فعالیت هورمون خواب می‌شود و باعث می‌شود که مغز سیگنال بیدار شدن دریافت کند. از حدود یک ساعت مانده به زمان خواب، شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید.
    استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به زمان مشخصی محدود کنید، مثلا روزی چهار بار و هر بار فقط یک ربع به فیسبوک‌ سربزنید و سعی کنید این میزان را به مرور کاهش دهید.
    مکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید. مثلا خودتان را مقید کنید که هیچ وقت در اتاق خواب سراغ اینستاگرام نروید.
    ابزارهای دیجیتال مانند موبایل و تبلت را در ساعات مشخصی از روز از خود دور نگه دارید تا سراغ شبکه‌های اجتماعی نروید.
    چالش کنترل استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک فعالیت مثبت برای خود و اطرافیان‌تان جا بیندازید تا انگیزه کافی برای پایبند ماندن به آن داشته باشید،مثلا بگویید که می‌خواهید تمرکزتان را بالا ببرید.

 

 

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 9 =