فرصت موسيقی در كرماشان و كردستان/ فيض‌الله پيری

شناسهٔ خبر: 105AF29C -
وانگهی انبوه مخاطبان موسيقی کوردی در جهان فرصتی ديگر و البته نشانی ديگر برای سرمايه اجتماعی و اصالت هنرهای فراموش شده ديار ماست.

به گزارش هاناخبر ، سالها پيش در حمايت از يکي از هنرمندان کرماشاني خطاب به استاندار کرماشان نوشتم: »پادشاه مونيخ پيش از اتحاد آلمان به شکل امروزي، بودجه تمام يک سال را به ساخت سالن کنسرت و برنامه‌هاي موسيقايي »واگنر«- هنرمند سرشناس موسيقي- اختصاص داد. توجهي هم به اعتراضات مردمي نکرد، چرا که عقيده داشت، امثال واگنر، آلمان را مي‌سازند. اين گونه هم شد و اينک بسياري از اهالي فرهنگ معتقدند که واگنر و »گوته« و »شيلر« سنگ بنياد آلمان را ساختند«.
انتخاب سنندج به عنوان شهر جهاني خلاق موسيقي و انتخاب دالاهو به عنوان شهر ملي تنبور ديگر بار سرمايه‌هاي اجتماعي بر اساس هنر را مطرح کرده که متاسفانه هنوز آن را نشناخته ايم. جداي از مخاطبان انبوه موسيقي و اثرپذيري زندگي روزانه ما از آن، بايد گفت هنرمندان موسيقي قدرتهاي بزرگ و سرمايه‌هاي عظيم اجتماعي هستند که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
از زاويه‌اي ديگر صنعت ساز سازي در موسيقي خود يکي از سرمايه‌هاي بزرگ اقتصادي است که دريغا آن هم مورد اغفال واقع شده است. صدور سازهاي کردستان و کرمانشاه به اقصي نقاط جهان نشان از اصالت و هويت و البته قدرت صنعت دستي ديار کردان است.
وانگهي انبوه مخاطبان موسيقي کوردي در جهان فرصتي ديگر و البته نشاني ديگر براي سرمايه اجتماعي و اصالت هنرهاي فراموش شده ديار ماست. از سوي ديگر موسيقي ايراني و البته جوامع جهاني به شدت مديون موسيقي کوردي هستند. بويژه کردها در ساخت حس سماعي  و ذائقه موسيقي ايرانيان نقش فراوان داشته اند.
همه اين فرصت‌ها مي‌تواند در ارتقاي زندگي منطقه كوردي مؤثر باشد، اگر اهل برنامه و دغدغه باشيم. اينک دو فرصتي ديگر براي اثبات قدرت هنري و موسيقي کردها پيش آمده است. اول آنکه سنندج به عنوان شهر خلاق موسيقي انتخاب شده و دوم اينکه دالاهو شهر ملي تنبور نام گرفته است.
اين دو سرمايه اگرايده پرداز و مجري خلاق داشته باشد، مي‌تواند موجب شتاب گيري روند توسعه و ارتقاي سطح گردشگري و اقتصادي اين مناطق شود که از استانهاي توسعه نيافته کشور هستند.
دو استان کردستان و کرمانشاه در اين زمينه نيازمند همکاري و گفت و گوهاي بيشتر براي تبادل آرا و همپوشاني همديگر هستند. از جمله اينکه جداي از کارهايي که مقدمات آن در سنندج انجام شده، لازم است نام‌هايي موسيقي کوردي چون کيهان کلهر و شهرام ناظري و علي اکبر مرادي و کامکارها و عندليبي‌ها و علي کردستاني‌ها و حتي عناوين سازهاي کوردي و البته المانهاي مرتبط زينت بخش خيابانها و ميادين اين استانها باشد و جشنواره‌هاي بزرگ موسيقي براي جذب بيشتر گردشگري را طراحي كرد. باشد که ديگر بار فرصت سوزيهاي با نام سرمايه اجتماعي موسيقي تکرار نشود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 8 =