بازاریابی دیجیتال: از محتوا تا کمپین‌های تعاملی

شناسهٔ خبر: 17C93F62 -
رقابت سنگین میان برندهای مختلف در بازاریابی دیجیتال، باعث شده تا روش‌های خلاقانه و نوینی به وجود بیایند که بیشتر توجه مخاطب را جلب می‌کنند. از زمانی که تولید محتوا تنها راه برقراری ارتباط با مشتریان بود، تا امروز که کمپین‌های تعاملی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مخاطبان و نتایجی قابل‌تامل برای برندها را به دنبال دارند، دیجیتال مارکتینگ دچار دگرگونی‌های بسیاری شده است.

به گزارش هاناخبر ، رقابت سنگین میان برندهای مختلف در بازاریابی دیجیتال، باعث شده تا روش‌های خلاقانه و نوینی به وجود بیایند که بیشتر توجه مخاطب را جلب می‌کنند. از زمانی که تولید محتوا تنها راه برقراری ارتباط با مشتریان بود، تا امروز که کمپین‌های تعاملی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مخاطبان و نتایجی قابل‌تامل برای برندها را به دنبال دارند، دیجیتال مارکتینگ دچار دگرگونی‌های بسیاری شده است.

با این وجود، محتوا هنوز هم از اهمیت بسیار زیادی در دنیای بازاریابی دیجیتال برخوردار است و نقش به‌سزایی در تمام انواع کمپین‌های تبلیغاتی، حتی کمپین‌های تعاملی ایفا می‌کند. اما محتوا و تبلیغات تعاملی تا چه میزان در موفقیت یک برند برای بازاریابی تاثیرگذارند؟

محتوا، قلب تپنده بازاریابی دیجیتال

محتوای یونیک و ارزشمندی که پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد، پایه اصلی ارتباط افراد با یک کسب‌وکار است. تولید محتوای هدفمند، با توجه به توقع مخاطب از برند، نه تنها کسب‌وکار را به خوبی معرفی خواهد کرد، بلکه می‌تواند باعث افزایش اعتماد جامعه به کسب‌وکار، افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری و افزایش وفاداری مشتریان شده و نام برند را بر سر زبان‌ها بیندازد.

از همین روست که محتوا، از هر نوعی که باشد، قلب تپنده کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید و در افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

انواع محتوا در دیجیتال مارکتینگ

امکان تولید محتوا در قالب‌های مختلف، به برندها کمک می‌کند تا بر اساس فعالیت کسب‌وکار خود، نیازهای مشتریان و همچنین نیاز برند در آن مقطع زمانی برای تبلیغات، مناسب‌ترین استراتژی را برای تولید محتوا تدوین کرده و بهترین نوع محتوا را انتخاب و تولید کنند. بعد از تولید هم متناسب با نوع محتوا و قشر مخاطبین کسب‌وکار، بهترین کانال را برای انتشار آن انتخاب خواهند کرد. انواع مختلف محتوا عبارت‌اند از:

محتوای متنی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های حضور موثر در دنیای دیجیتال، تولید محتوا در قالب متن است. گوگل برای ارائه بهترین نتایج به کاربران هنگام جست‌وجو، محتوایی را انتخاب می‌کند که پاسخ دقیق‌تر و کامل‌تری برای سوالات کاربر داشته باشد.

بر همین اساس، تولید محتوای متنی با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت یک برند، باعث می‌شود تا گوگل وب‌سایت را به عنوان یک منبع معتبر شناسایی کند و در میان نتایج جست‌وجوی کاربران، رتبه بهتری به آن بدهد. از همین طریق هم می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش داده و به مرور شاهد افزایش مشتریان باشید.

محتوای ویدیویی

پلتفرم‌های مختلف و پرطرفداری مانند یوتیوب، اینستاگرام، تیک‌تاک و… امکان انتشار ویدیوهای مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و استقبال روزافزون مردم از این پلتفرم‌ها، باعث محبوبیت محتوای ویدیویی شده است. از طرفی، جذابیت بصری ویدیو و امکان ارائه توضیحات با بیان ساده‌تر و خودمانی‌تر، اطلاعات را با کیفیت بهتری به مخاطب منتقل می‌کنند.

همچنین، ویدیوها به سادگی قابل اشتراک‌گذاری هستند و می‌توانند به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش یا وایرال شوند. همین موضوع هم اهمیت تولید محتوای ویدیویی برای برندها را افزایش می‌دهد.

محتوای تصویری

اینفوگرافیک‌ها، تصویرسازی‌ها و پوسترهای مختلف می‌توانند به سادگی و به سرعت مفهوم تبلیغاتی مورد نظر شما را به مخاطب انتقال دهند و در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و تبلیغات محیطی به کار گرفته شوند.

پادکست‌ها

با گسترش رقابت در دنیای بازاریابی دیجیتال، بسیاری از برندها به سمت تولید و انتشار محتوای مورد نظر خود در قالب پادکست رفتند. از آن‌جا که در دنیای پرهیاهوی امروز، بسیاری از افراد زمان مطالعه یا تماشای ویدیوهای طولانی را ندارند، پیدا کردن پادکستی که پاسخگوی نیازهای‌شان بوده یا سرگرم‌کننده باشد و بتوانند همزمان با انجام باقی فعالیت‌های روزمره اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق به دست بیاورند، برای آن‌ها بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود.

محتوای تعاملی

محتواهایی که مخاطب را به‌طور فعال درگیر کنند و یک تعامل دوطرفه میان برند و مخاطب ایجاد می‌کنند، روز به روز در حال افزایش هستند و در صورت اجرای صحیح، نتایج خوبی را برای برندها به همراه دارند. کوییزها و نظرسنجی‌ها، محتواهای واقعیت افزوده، تبلیغات درون اپلیکیشنی بازی‌های مختلف که امکان انجام یک مرحله از بازی را ایجاد می‌کنند و… از نمونه‌ محتواهای تعاملی هستند.

کمپین‌های تعاملی، کلید موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

تصور کنید به جای این که تنها دریافت‌کننده اطلاعات و محتواهای مختلف از سمت برندها باشید، بتوانید در جریان تبلیغات درگیر شوید و تجربه‌ای جالب از استفاده از خدمات یک برند یا حتی تجربه‌ای سرگرم‌کننده داشته باشید. زمانی که با تبلیغ یک کسب‌وکار روبه‌رو می‌شوید، اگر به سادگی از کنار آن بگذرید، ممکن است نام برند را فراموش کنید. اما در صورتی که زمانی را صرف تعامل کوتاهی کنید، احتمالاً نام برند در ذهن شما ماندگارتر خواهد شد.

کمپین‌های تعاملی، بعد از رواج کامل تبلیغات به روش سنتی یا با تولید محتواهای عادی، روی کار آمدند تا بیش از پیش توجه مخاطب را جلب کنند. در واقع، در دنیایی که افراد به دنبال تجربیات شخصی‌سازی شده هستند، کمپین‌های تعاملی با ارائه این امکان، جذب و حفظ مشتریان را آسان‌تر می‌کنند.

تعامل ایجاد شده میان برند و مخاطبان تنها با یک تبلیغ، نه تنها برند را بهتر معرفی می‌کند، بلکه ارتباط موثر و اعتماد بین برند و مخاطب را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین، اطلاعات جمع‌آوری شده در کمپین‌های تبلیغاتی تعاملی، باعث می‌شوند تا صاحبان کسب‌وکار، درک عمیق‌تری از رفتار و علایق مخاطبان خود به دست بیاورند و استراتژی‌های موثرتری را طراحی کنند.

انواع کمپین‌های تعاملی

کمپین‌های تعاملی به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شوند تا هر برندی بتواند بر اساس بودجه و نیاز خود، از مزایای این روش بازاریابی بهره‌مند شود. برخی از انواع کمپین‌های تعاملی به شرح زیر هستند:

بازی‌های تبلیغات درون اپلیکیشنی

این روش کمپین‌های تعاملی که احتمالاً تا به حال با آن مواجه شده‌اید، مرتبط با تبلیغات درون اپلیکیشن‌های مختلف است. برای مثال، فرض کنید که هنگام استفاده یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی، با تبلیغ یک بازی روبه‌رو می‌شوید. بسیاری از این دست تبلیغات، امکان انجام یکی از مرحله‌های بازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و در نهایت لینک دانلود بازی از طریق نرم‌افزارهایی مثل App Store یا Google Play یا بازار و مایکت و … را روی صفحه نمایش می‌دهند. به این روش، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که با تجربه بازی، تصمیم به نصب آن بگیرد. بسیاری از برندهای مطرح مانند مک دونالد هم از روش گیمیفیکیشن استفاده کرده‌اند. به‌طوری که بعد از انجام یک بازی، کاربر را به سفارش غذا دعوت می‌کنند.

نظرسنجی‌ها و مسابقات

بسیاری از نظرسنجی‌ها و مسابقات برگزار شده در فضای مجازی، مانند استفاده از کوئسشن باکس‌های اینستاگرام یا دعوت به لایک و کامنت برای شرکت در قرعه‌کشی، از ساده‌ترین انواع کمپین‌های تعاملی به شمار می‌روند.

استفاده از واقعیت افزوده (AR)

تکنولوژی واقعیت افزوده نیز می‌توان در تبلیغات و افزایش فروش یک برند بسیار موثر واقع شود. برای مثال، فرض کنید که بتوانید هنگام خرید مبلمان از یک وب‌سایت فروش لوازم خانه، با استفاده از موبایل خود، ببینید که مبلمان انتخابی شما واقعا در کنار باقی وسایل خانه جلوه خوبی خواهد داشت یا نه! این موضوع در افزایش رضایت مشتریان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تبلیغات محیطی تعاملی

استفاده از واقعیت افزوده هنگام اسکن کردن یک QR Code موجود روی بیلبوردهای سطح شهر، یا استفاده برندها از بیلبوردهای دیجیتالی که کاربر بتواند از طریق آن‌ها نقشی سرگرم‌کننده در تعامل با تبلیغات داشته باشد نیز از نمونه‌های رایج تبلیغات تعاملی هستند.

مزایای کمپین‌های تعاملی

شاید بتوان مهم‌ترین مزیت کمپین تبلیغات تعاملی در دیجیتال مارکتینگ را ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان دانست. با این حال، برخی مزایای دیگر هم باعث افزایش محبوبیت و کاربرد استفاده از محتواهای تعاملی در بازاریابی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  1. جلب توجه بیشتر، جلب اعتماد مخاطبان و تشویق مخاطبان برای به اشتراک گذاری تبلیغ
  2. بهبود روال معرفی برند با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه و ایجاد یک تجربه مثبت برای مخاطبان
  3. جمع‌آوری داده‌های دقیق‌تر برای شناخت مخاطبان برند و بهبود استراتژی‌های بازاریابی
  4. افزایش نرخ تبدیل با ایجاد فرصت تجربه خدمات برند یا تاثیر محصولات و افزایش فروش
  5. ایجاد تجربه کاربری بهتر با شخصی‌سازی و به وجود آوردن تجربه‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخش

با طراحی کمپین‌های تعاملی کسب‌وکارتان شروع کنید!

ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ، در رقابت سنگین میان برندهای مختلف، کلید موفقیت یک کسب‌وکار هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند توسعه و رشد چشم‌گیری را برای برند به همراه داشته باشد. تولید هدفمند انواع محتوا، به ویژه محتواهای تعاملی برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی تعاملی، می‌توانند در مسیر رشد برند، با افزایش فروش و افزایش مشتریان بسیار موثر واقع شوند و مسبب تثبیت جایگاه هر کسب‌وکار در دنیای رقابتی امروز باشند. با این حال موفقیت در این حوزه، وابسته به شناخت درست از نیاز کسب‌وکار و نیاز مخاطبان، طراحی یک استراتژی جامع، به‌روز بودن و خلاقیت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 8 =