بررسی آموزش مجازی در پرتو قانون اساسی و حقوق شهروندی در دوران اپیدمی کرونا/ محمد حسینی

شناسهٔ خبر: 501CAED9 -
با شروع اپیدمی کرونا در سراسر جهان، پروتکل‌های بهداشتی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کردند.

 هاناخبر - محمد حسینی؛ شهروندی عمدتاً مجموعه ای از حقوق و تهعدات است. حقوق شهروندی به عنوان جزئی بسیار مهم از مقوله شهروندی در ابعاد مختلفی نظیر حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، جنسی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی مطرح  می شود. یکی از حقوق شهروندان، حق  بر آموزش و دسترسی عادلانه به  امکانات و خدمات برای آموزش رایگان  می باشد. در ماده 104 منشور حقوق شهروندی بیان شده است که شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم می‌سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور به‌طور رایگان گسترش می‌دهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدایی فراهم می‌آورد. همگانی بودن حق آموزش بدون هیچ قیدی در قانون اساسی کشور تصریح شده است. طبق اصل سوم قانون اساسی و اصل سی ام قانون اساسی  دولت موظف است تا همه ی امکانات خود را به کار گیرد تا وسایل آموزش و پرورش را در تمام سطوح (که پایان دوره ی متوسطه آخرین سطح آن است)، و نیز تسهیل و تعمیم آموزش عالی را تا سر حد خودکفایی برای همه ی افراد ملت فراهم سازد.
با شروع اپیدمی کرونا در سراسر جهان، پروتکل‌های بهداشتی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کردند. در این راستا در بسیاری از کشورها از جمله در کشور ما، برای کاهش شیوع ویروس کرونا آموزش‌های حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد. برای این که آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در طول دوره فاصله‌گذاری اجتماعی دچار وقفه نشود و برنامه‌های درسی طبق برنامه از قبل مشخص شده، تداوم داشته باشد، آموزش از طریق فضای مجازی یا همان آموزش مجازی و الکترونیک به عنوان راهکار اصلی در دانشگاه ها و مدارس به عنوان اولین و بهترین راهکار معرفی و پیگیری شد. گذار از آموزش سنتی و حضوری بدون مشکل و چالش نبود. عدم دسترسی همه دانش‌آموزان و دانشجویان به ابزار های هوشمند مانندگوشی ، لب تاب و تبلت و  فضای مجازی به ویژه در مناطق محروم، سنگین بودن هزینه‌های اینترنت برای خیلی از خانواده‌ها، کند بودن سرعت اینترنت، دشوار بودن سنجش یادگیری واقعی، کاهش انگیزه برخی دانش‌آموزان و دانشجویان  نسبت به تحصیل در شیوه جدید تدریس چالش هایی بود که در نظام آموزش مجازی مشهود بود.    با تاکید بر اصل سوم و سی ام قانون اساسی و ماده 104 منشور حقوق شهروندی، دولت موظف است با رفع مشکلات آموزش مجازی و تهیه امکانات لازم از ابزار هوشمند تا اینترنت رایگان و پرسرعت،  زمینه های تحصیل رایگان و همگانی و آموزش دانش آموزان و دانشجویان را فراهم آورد که شواهد موجود حاکی از زیرساخت های ضعیف و نبود امکانات آموزشی رایگان و همگانی می باشد

 در این بخش آنچه به اعتقاد نگارنده اهمیت دارد، عدم دسترسی یکسان و برابر به امکانات آموزشی هوشمند، منجر به تعمیق نابرابری آموزشی شده است که این نابرابری منجر به ترک تحصیل های گسترده دانش آموزان بویژه در میان خانواده های ضعیف تر از لحاظ مالی و گسترش بی سوادی در سطح دانش آموزی و دانشجویی شده است . با توجه به شواهد موجود نمی توان امید به رفع چالش های آموزش مجازی داشت و راهکاری که می تواند به عنوان راه حل اساسی مطرح شود، آموزش از طریق رسانه ملی و تلویزیون می باشد. چون تلویزیون در اکثر خانه ها موجود است و این وسیله از روستاهای دور دست تا مراکز شهرها در دسترس می باشد و می تواند در کنار ابزار هوشمند کارآمدتر باشد. فضای مجازی و آموزش الکترونیک برای رفع اشکال باشد و آموزش و تحصیل با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از طریق رسانه ملی می تواند نتایج بهتری را در حوزه آموزش به دنبال داشته باشد.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 9 =