به گزارش هاناخبر ، سعدی نقشبندی روز پنجشنبه از آغاز دوره حساس مدیریت آفت سن مادری و علفهای هرز در مزارع گندم استان خبر داد و گفت: اقدام بهموقع، دقیق و علمی کشاورزان در این مرحله ضروری است.
وی با اشاره به نتایج پایشهای میدانی کارشناسان حفظ نباتات و بررسی شرایط اقلیمی اخیر در سطح استان افزود: بر اساس گزارشهای رسیده، شرایط موجود برای رشد و توسعه علفهای هرز و افزایش جمعیت سن مادری در بسیاری از مزارع گندم استان فراهم شده و مزارع در یکی از مهمترین و تعیین کنندهترین مقاطع زمانی مدیریت آفات و علفهای هرز قرار گرفتهاند.
نقشبندی افزود: در چنین شرایطی، هرگونه تأخیر در اجرای عملیات کنترلی میتواند به کاهش عملکرد و افت قابل توجه کیفیت محصول گندم منجر شود؛ از اینرو لازم است گندمکاران با حساسیت و دقت بیشتری وضعیت مزارع خود را مورد بازدید و پایش مستمر قرار دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره بر لزوم رعایت اصول فنی در مبارزه با علفهای هرز بیان کرد: کنترل علفهای هرز باید حداکثر تا پیش از رسیدن گندم به مرحله گره دوم ساقه انجام گیرد تا ضمن کاهش رقابت علفهای هرز با گیاه اصلی، بیشترین اثربخشی در مدیریت مزرعه حاصل شود.
وی با اشاره به اهمیت انجام صحیح عملیات سمپاشی گفت: هرگونه عملیات سمپاشی در مزارع گندم باید صرفا با نظر و تایید کارشناسان ذیربط و بر اساس دستورالعملهای فنی ابلاغی مدیریت حفظ نباتات انجام شود تا ضمن کنترل مطلوب آفات و علفهای هرز، از بروز خسارات احتمالی و آثار منفی زیستمحیطی جلوگیری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رعایت نکات فنی در مصرف سموم را امری ضروری دانست و افزود: در زمان استفاده از سموم، رعایت دقیق دُز توصیهشده، توجه به تاریخ مصرف، دمای هوا، دما، سختی و PH آب مورد استفاده توجه به شرایط اختلاط، انجام کالیبراسیون صحیح تجهیزات سمپاشی و رعایت تمامی الزامات ایمنی و زیستمحیطی الزامی است.
به گفته وی کشاورزان محترم باید توصیه های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی را مد نظر قرار دهند.
نقشبندی بیان کرد: مدیریت بهموقع و اجرای صحیح عملیات مبارزه با سن مادری و علفهای هرز، نقش اساسی در حفظ عملکرد کمی و کیفی محصول گندم دارد و همراهی و همکاری نزدیک گندمکاران با توصیههای فنی کارشناسان میتواند زمینه افزایش بهرهوری و پایداری تولید را در مزارع گندم استان فراهم سازد.
ارسال نظر