قطار بیست و نهمین تئاتر کردستان به حرکت درآمد

شناسهٔ خبر: 021F2D61 -
قطار بیست و نهمین تئاتر کردستان با حضور ده اثر نمایشی و اجرای نمایش «گاری» در بخش جنبی در شهرستان قروه به حرکت درآمد.

به گزارش هاناخبر ،

شامگاه جمعه مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر کردستان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی همزمان با اولین روز از هفته دولت برگزار شد.

دبیر اجرایی این جشنواره از راه یابی 8 اثر نمایشی به بخش مسابقه خبر داد و گفت: نمایش های «استرالیا» از بیجار، «بالستیک زخم» و «گور به گور» و «نُه» از سنندج، «کافه سایه» و «آقا لیلا» از قروه و «باغ آرزوها» و «آژاکس» از مریوان در این دوره به رقابت می پردازند.

 به گفته «یونس صحرارو» نمایش های «گاری» از قروه در بخش جنبی و «سرباز شال بلند» در بخش ویژه این جشنواره به اجرا خواهند پرداخت.  در این مراسم نمایش «گاری» در بخش جنبی به نویسندگی و کارگردانی «کیومرث شیروانی» با محوریت جدل برای هیچ برگزار شد. به گفته این هنرمند نمایش «گاری» برای چهارمین بار است که در جشنواره های مختلف اجرا می شود و در مورد تصورات ذهنی انسان است و نشان می دهد که آدم ها بیشتر اوقات برای هیچ درگیر می شوند و دست به خشونت می زنند.

داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر کردستان را هنرمندان بنام کشوری «امیر آتشانی، فرشید گویلی و پیمان دانشمند» بر عهده دارند.   

هنر؛ اهرمی برای توسعه

در ادامه این مراسم نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس تقویت هنر را یکی از اهرم های توسعه در هر جامعه ای دانست و بر ضرورت روی آوردن به این عرصه برای ایجاد نشاط اجتماعی تأکید کرد.

به گفته «علیمحمد مرادی» امروزه برای توسعه تنها نیروهای سخت افزاری به کار نمی آید و نیاز است نیروهای نرم افزاری هم وارد کار شوند.

او با بیان اینکه هنر لباسی است که به تن جامعه می کنیم، افزود: هنر زبان گویای هر جامعه ای بوده و آن قدر ارزش دارد که خداوند هم در تمامی موارد نگاه ویژه ای به آن داشته است.

«مرادی» با تأکید بر اینکه نگاه به هنرمندان باید ارزشی باشد، تصریح کرد: یکی از روش های ایجاد نشاط اجتماعی روی آوردن به فرهنگ و هنر با زنده نگه داشتن الگوهای هنری است.

تئاتر؛ فریاد انسان در اجتماع

هنرمند پیشکسوت قروه ای هم در این مراسم اظهار داشت: این دومین دوره برگزاری این جشنواره در قروه است و در واقع اعضای نمایش قروه تجربه کافی برای چنین برنامه هایی را دارند.

به گفته «علیرضا حنیفی» در سالهای جنگ که تمامی کارهای نمایشی در کردستان تعطیل بود تنها گروه نمایشی قروه در قسمت های دانش آموزی و حرفه ای کار می کرد و فعال بود.

او همچنین از سیر صعودی گروه نمایش قروه گفت و افزود: اولین گروهی که از کردستان به جشنواره فجر راه پیدا کرد از قروه با نمایش نامه طوفان بود و همچنین در چهارمین جشنواره فجر هم قروه شرکت داشت و در واقع باید گفت که گروه نمایش قروه همیشه خوش درخشیده است.

«حنیفی» با بیان اینکه تئاتر قروه دارد پیشرفت می کند، از قدمت 60 ساله این هنر در شهرستان قروه خبر داد و ریشه تئاتر در قروه را متعلق به دهه 30 دانست.

در ادامه او به تأثیر برگزاری چنین برنامه های اشاره کرد. وی از حضور بازیگران بنام کشور به عنوان داور در این گونه جشنواره ها و تشویق برای دیدن هنر نمایش توسط مردم گفت.

مطابق اظهارات این هنرمند ملی از طریق این اجراهای عمومی و جشنواره ای می توان فهمید که عده ای در این شهر فراتر از شکم و مادیات فکر می کنند و اینکه در ذهنیات ما و اجتماع چه می گذرد.  

به نظر «علیرضا حنیفی» تئاتر در هر اجتماعی فریاد همان اجتماع و چگونه بودن انسان هاست و اینکه در آینده چگونه باید باشیم.

او همچنین به مرگ «عزت الله انتظامی» اشاره ای داشت و تصریح کرد: درباره این بزرگمرد سینما فقط می توان گفت جامعه سینمایی ایران معلم بزرگی را از دست داد اما خوشحالیم که از این معلم حدود 59 اثر و کتاب و فیلم باقی مانده است.

به گفته این پیشکسوت عرصه هنر باید به این آثار ارزشمند که هر کدام کلاس درسی است مراجعه کرد تا فهمید بازی خوب یعنی چه و باید دانست که «عزت الله انتظامی» بی ثمر نرفت بلکه 59 درخت اندیشه کاشت و رفت./ 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 5 =