کردها از آمریکا ناامید شده اند

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه تاکید کرده است که رفتار چند سال اخیر آمریکا با کردها در عراق و سوریه، اعتماد آنها به این کشور را خدشه دار کرده است و آنها اکنون با احتیاط رویکرد واشنگتن در قابل کردها را دنبال می کنند.

به گزارش هاناخبر ،

 آمریکا یکی از اولین کشورهای جهان بود که در سال 2017 نسبت به برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان به کردها هشدار داد. این کشور همچنین در ماه اکتبر گذشته، با خروج نیروهایش از شمال سوریه، زمینه را برای حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها فراهم کرد. اکنون کردهای سویه که روزی بیش از یک چهارم خاک سوریه را در کنترل داشتند، فقط منطقه نفت خیز شرق سوریه را در کنترل خود دارند که آن هم عمدتا کردنشین نیست و آمریکا همان طور که دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور بارها اشاره کرده است فقط به خاطر نفت سوریه در این منطقه حاضر شده است.

سایت اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه که دفتر اصلی آن در واشنگتن قرار دارد در تحلیل کوتاهی به وضعیت ارتباط میان آمریکا و کردها بویژه رابطه کردهای عراق و کشور آمریکا بعد از تنها گذاشتن کردهای سوریه از سوی واشنگتن پرداخته است.

این اندیشکده با اشاره به این که مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در تماس تلفنی ماه قبل خود با نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان بر اهمیت رابطه دیرینه میان کردهای عراق و مردم آمریکا تاکید کرده بود، این جمله را نشانه وجود حس اعتماد میان در رابطه کردهای عراق و کشور آمریکا دانسته است.

اما این اندیشکده که به تحلیل سیاست آمریکا در خاورمیانه و ارتباط آن با کشورهای منطقه می پردازد، هشدار داده است که رفتار ماه اکتبر آمریکا با کردهای سوریه تاثیر زیادی روی رابطه آمریکا با کردها گذاشته و باعث ایجاد بی اعتمادی شده است.

اندیشکده واشنگتن با اشاره به یک نظرسنجی که اخیرا در میان کردها پیرامون رابطه آنها با آمریکا صورت گرفته، اشاره کرده است که بیشتر مردم عادی کرد نسبت به آمریکا بی اعتمادتر شده اند و سوالات زیادی در مورد موقعیت رابطه میان کردها و آمریکا وجود دارد که از نظر آنها بی پاسخ مانده است.

این اندیشکده تاکید می کند که رفتار آمریکا با کردهای سوریه موقعیت کلی کردها را در منطقه خاورمیانه تضعیف کرده است و تصور آنها از آمریکا را نیز خدشه دار کرده است که این نوع تاثیرگذاری بر تصور و درک کردها از آمریکا مدتها ادامه خواهد داشت.

نویسنده تحلیل بر این باور است که کردهای عراقی با توجه به عدم حمایت آمریکا از برگزاری رفراندوم و بی طرف ماندن آمریکا در حوادث اکتبر 2017 که کردها در آن بیش از نمی از مناطق تحت کنترل خود در عراق را از دست دادند، بی اعتمادی به آمریکا را در جریان خروج آمریکا از سوریه به صورت ملموس تری احساس کردند.

دکتر سردار عزیز، نویسنده تحلیل بر این باور است که امید کردها به مردم و جامعه آمریکا بیشتر از دولتمردان این کشور است زیرا بعد از خروج آمریکا از سوریه، جامعه آمریکا همراهی زیادی با موضوع کردها داشت و حمایت آنها از موضوع کردها بویژه در سوریه بسیار قابل توجه بود.

این نشریه الکترونیکی تاکید کرده است که خروج آمریکا از سوریه و تنها گذاشتن کردها بدون شک رابطه واشنگتن با کردها را خدشه دار است اما تغییرات و تحولات سریع جهانی بویژه در منطقه خاورمیانه و نیز همپوشانی منافع کردها و آمریکا می تواند مانع از گسست رابطه میان آنها شود زیرا تقابلات جهانی در قرن 21 نیاز به یک شریک محلی یا نائب را برای شکل دادن دهه های آینده پراهمیت کرده است. با این حال، عنصر اعتماد نقش مهمی در رابطه میان آمریکا دارد و با توجه به این که این اعتماد هم اکنون لطمه خورده است آمریکا به تلاش بیشتری برای به دست آوردن دل کردها نیاز دارد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 3 =