صدور حکم قضایی برای داماد مهابادی در روزهای سیاه کرونا

شناسهٔ خبر: 03EA5712 -
رئیس صنعت معدن تجارت شهرستان مهاباد گفت: شب گذشته یک مراسم عروسی مهاباد در حین برگزاری مراسم توسط اکیپ های گشت و بازرسی بهداشتی، لغو و با دستور دادستان محترم حکم قضایی برای داماد صادر شد.

به گزارش هاناخبر ،کرونا می تازد و وضعیت مهاباد نگران کننده است. شهری که در اوایل شیوع بیماری در سطح استان آذربایجان غربی زبانزد همکاری و یاری متقابل گروه های مردمی بود اکنون در شرایطی بحرانی به سر می برد.

اوایل شیوع کرونا خیرین شهرستان به ساخت بیمارستان ۷۴ تختخوابی موقت از محل کمک‌های مردمی در سالن ۲ هزار نفری مهاباد جهت آمادگی در شرایط بحرانی و مخصوص بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال اقدام کردند.

تولید و توزیع رایگان محلول های ضد عفونی توسط خیرین، تهیه بسته های حمایتی برای اقشار کم درآمد، تعطیلی خود جوش بازاریان و اصناف، همه و همه سبب شد تا کرونا تا حدودی عقب نشینی کند.

اما با تدوام شرایط سخت و بحرانی کرونا در کشور و لزوم زندگی با کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی، آهسته آهسته رعایت پروتکل های بهداشتی فراموش و عادی شد. دیگر کرونا آن هیولای سیاه وحشتناک روزهای ابتدایی شیوع نبود و مردم فراموش کردند که کوچکترین سهل انگاری در رعایت فاصله گذاری اجتماعی و موارد بهداشتی می تواند در بدترین حالت به قیمت جان خودشان و یا شهروندانشان تمام شود.

اکنون پس از ماه ها از شیوع کرونا در کشور، کرونا عادی شده، اما مرگ و میرها عادی نیست و مهاباد یکی از 43 شهرستان بحرانی کشور است که حدود یک هفته محدودیت های شدید اجتماعی در آن اعمال شده و مشاغل گروه 2 و 3 و 4 در این شهرستان تعطیل شده اند.

پلمب بازار به تنهایی راهگشا نیست، مردم باید خودمراقبتی را رعایت کنند

در این شرایط اغلب اصناف و بازاریان در مقابل این محدودیت ها مقاومت می کند و حاضر به همکاری برای تعطیلی مغازه هایشان نیستند. هر روز خبر پلمب چندین واحد از سوی صنعت، معدن و تجارت این شهرستان منتشر می شود. اما  رییس صمت مهاباد معتقد است؛ «پلمب کردن به تنهایی نمی تواند جلوی شیوع کرونا را بگیرد بلکه مردم خود باید در وهله اول پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند».

محمد جهین به خبرنگار کردپرس می گوید: «اکیپ های مشترک گشت و بازرسی شامل ادارات صمت، شبکه بهداشت و درمان، فرمانداری و شهرداری در سطح شهر به نظارت می پردازند و با در متخلفینی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، برخورد می‌شود».

او ادامه می دهد: «این برخوردها با پلمب واحد صنفی و جریمه نقدی همراه است اما در واقع مردم باید نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش حساس باشند زیرا پلمب کردن های واحدهای صنفی نمی تواند تا ابد پاسخگوی وضعیت موجود باشد. ضمن اینکه زمان بازگشایی واحدهای پلمب شده هم مشخص نیست».

رییس صمت می گوید: «در شهرستان مهاباد 12 هزار واحد صنفی وجود دارد و اگر در هفته حدود ۲۰۰ واحد صنفی پلمب شود، باز هم تغییری حاصل نخواهد شد مگر اینکه مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند».

رابطه مستقیم افزایش خرید ماسک با روند صعودی مرگ و میر کرونا در مهاباد

جهین با بیان اینکه دستور دادستان برای برخورد با هرگونه تجمعات، مراسم عروسی و عزا در خانه باغ ها صادر شده است، اضافه می کند: «در صورت مشاهده هر کدام از این تجمعات قانونا با آنها برخورد خواهد شد. شب گذشته یک مراسم عروسی مهاباد در حین برگزاری مراسم توسط اکیپ های گشت و بازرسی بهداشتی، لغو و با دستور دادستان محترم حکم قضایی برای داماد صادر شد».

 رئیس صنعت و معدن تاکید می کند: «تغییر رویه های قدیمی در زندگی همه ما واجب است. باید خرید های روزانه خود را به حداقل زمان حضور ممکن در بازار تقلیل دهیم و از دورهمی ها و شرکت در تجمحات مختلف خودداری کنیم».

او با اشاره رابطه مستقیم خرید ماسک و افزایش آمار کرونا در مهاباد می گوید: «آمار کرونا روزانه منتشر می‌شود و در روزهایی که آمار فوتی های کرونا در مهاباد بالا می‌رود میزان خرید ماسک نیز در این شهرستان به طرز قابل توجهی افزایش می یابد و این نکته نشان می‌دهد ترس کرونا می‌توانند مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی ملزم کند».

سلامتی شهروندان بر تعطیلی بازار اولویت دارد

در پی مقاومت بازاریان برای تعطیلی بازار و اجرای محدودیت های اجتماعی، فرماندار مهاباد شخصا به میان آنها رفته و بر روند اعمال محدودیت های مشاغل گروه 2،3،4 نظارت می کند.

به گفته ایرج شجاعی حفظ جان مردم در اولویت قرار دارد و سلامتی شهروندان با ضرر مالی که بر اثر تعطیلی بازار به وجود می‌آید، قابل مقایسه نیست.

او می گوید: همه از شرایط معیشت مردم و کسادی بازار اصناف واقف هستیم اما در شرایطی که جان شهروندان در خطر باشد، اجازه فعالیت و منفعت طلبی به متخلفان را نخواهیم داد.

شجاعی با بیان اینکه از اصناف مختلف انتظار داریم ما را در کنترل شیوع این بیماری نظیر گذشته کمک کنند، ادامه می دهد: ورود گردشگران، کارگران فصلی باغات، تجمع مردم در بازارچه‌ها، بازار تاناکورا و مراکز تجاری مهاباد دلیل افزایش قابل توجه بیماری کرونا در این شهرستان است که باید مدیریت شود.

ظرفیت بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مهاباد تکمیل شد

هم اکنون ۱۱۵ نفر در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی مهاباد بستری هستند، ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو بیمارستان بستری و از این تعداد هفت نفر با شرایط نامساعد بدنی به دستگاه ونتیلاتور متصل شده‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد از تکمیل ظرفیت بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی این شهرستان به علت افزایش بستری‌شدگان مبتلا به کرونا خبر می دهد و به ایرنا می گوید: هم اکنون یک اتاق آی سی یو جدید با ظرفیت چهار تخت همراه با چهار دستگاه ونتیلاتور و مانیتور در حال راه اندازی است، تا در صورت نیاز از آنها برای ارایه خدمات به بیماران بدحال استفاده شود.

بهزاد با بیان اینکه سطح درگیری ریه بیماران کرونایی در مهاباد افزایش یافته، ادامه می دهد: سطح درگیری ریه بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان به نزدیک ۵۰ درصد رسیده که نسبت به ماه‌های نخست شیوع این بیماری افزایش محسوسی یافته است.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶۷ نفر در مهاباد براثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بیان می کند: اگرچه شیوع در افراد زیر ۵۰ سال بیشتر است اما بیشترین میزان مرگ و میر در سنین بالای ۶۰ سال روی می‌دهد. همچنین میانگین سنی افراد مبتلا شده به این ویروس در مهاباد ۴۵ سال است و میزان ابتلای مردان ۵۳ درصد و  ابتلای زنان نیز ۴۷ درصد است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 1 =