با حضور رئیس فراکسیون زنان مجلس و دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

رونمایی از پژوهشِ مردمشناس کردستانی در باب ازدواج سفید در ایران

شناسهٔ خبر: 05D764D0 -
رونمایی از پژوهشِ مردمشناس کردستانی در باب ازدواج سفید در ایران با حضور رئیس فراکسیون زنان مجلس و دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

به گزارش هاناخبر ، کامیل احمدی محقق و مردم­شناس کردستانی، که در گذشته پیمایش های ملی در باب ختنه دختران، ازدواج کودکان و صیغه محرمیت در ایران انجام داده بود در پژوهش جدید خود، ازدواج سفید در ایران را مورد مطالعه قرار داده است. انجمن حمایت از حقوق کودکان در روز چهارشنبه 22 مرداد میزبان سمیناری تحت عنوان زندگی خارج از چارچوب ازدواج از منظر حقوق کودک بود که در آن از تازه ترین اثر کامیل احمدی تحت عنوان « خانه ای با در باز: پژوهشی جامع در باب ازدواج سفید در ایران » با حضور دکتر پروانه سلحشوری نماینده و رئیس فراکسیون زنان مجلس و خانم شهناز سجادی، وکیل و دستیار حقوق شهروندیِ معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رونمایی شد.


ازدواج سفید، زندگی مشترک یک زوج بدون ازدواج رسمی میباشد. ریشه ازدواج سفید یا همبالینی(همباشی) را انقلاب جنسی در سالهای 1960 و 1970 در غرب می باشد. این انقلاب با اسطوره زدایی از رابطۀ جنسی، آن را به امری عادی تبدیل کرد که به راحتی قبل از ازدواج دست یافتنی است. کامیل احمدی بیان می کند کشور ایران نیز از تغییرات اجتماعی ‌فرهنگی جهان مصون نمانده است. در سال های اخیر، زندگی مشترک پنهانی بدون ازدواج رسمی و شرعی در شهرهای بزرگ ایران رایج  و در حال افزایش است ولی ماهیت پنهانی این نوع زندگی، دسترسی به آمار در این باره را مشکل می‌کند. علی رغم گسترش این نوع رابطه در ایران، انکار مسئولین و یا تحمل ضمنی و سکوت در قبال آن، موجب مبهم ماندن این پدیده و آثار آن شده است. بر همین مبنا این پژوهش را در سه کلان شهر تهران، مشهد و اصفهان از طریق روش کیفی و مصاحبه با 216 زوج که تجربه همخانگی داشتند، انجام داده و علل، پیامدها و راهکارهای این پدیده اجتماعی را بیان نمود.

بر اساس پژوهش کامیل احمدی، بیشترین فراوانی سن افرادی که ازدواج سفید در ایران را تجربه می کنند در بین سنین 36-24 سالگی بوده است و از منظر تحصیلات در مقطع کارشناسی و ارشد بودند که در کلان شهرها در حال تحصیل و یا کار بودند. این روابط بین 3-1 سال طول می کشد و عموما از خانواده یا نزدیکان پنهان می شود. از مهمترین دلایل ازدواج سفید در ایران رکود اقتصادی، نبود امنیت شغلی و درآمد کافی، مدرنیته ناقص، تجدد خواهی و اندیشه های برابرطلبانه بویژه در میان دختران و زنان، موانع فرهنگی ازدواج رسمی، کاهش اعتقاد دینی و مذهبی، بحران اعتماد و روابط سیال از مهم ترین علل ازدواج سفید در ایران بوده است. پیامدهای این نوع روابط، کاهش ازدواج رسمی و قانونی، طرد از سوی خانواده و آشنایان، فقدان حمایت و ترس از پیگرد، خشونت های خانگی، بیماری های مقاربتی، باروری های ناخواسته، سقط جنین غیر قانونی و غیر بهداشتی، رنگ باختن کلیشه های جنسیتی و  تعدد روابط ناپایدار می باشد.

مطابق مواد 637 و 225 روابط جنسی خارج ازدواج رسمی و قاونی مجازات شلاق و حدزنا یعنی رجم و سنگسار است. آنچه در این جا قابل ذکر است فزندآوری که عموما ناخواسته صورت می گیرد، چالشی قانونی و دینی دارد. فرزندان این نوع رابط تحت عنوان والدزنا از حق ارث محروم هستند. در هیچ بخش قرآن از این موضوع بحثی به میان نیامده است و تنها زنان و مردان زناکار سرزنش و از برخی حقوق اجتماعی محروم شده‌اند. ار سوی دیگر در قانون ایران ولدالزنا می‌تواند شناسنامه دریافت کند و زمانی که شناسنامه دریافت ‌کند، شهروند ایرانی محسوب می‌شود و از حقوق شهروندی برخوردار است و بر اساس اصل بیستم قانون اساسی، همۀ افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت از قانون قرار دارند و از همۀ حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. فرزند متولد از این نوع روابط نیز باید مانند یک شهروند ایرانی از حمایت قانونی، قضایی و حقوقی مانند نفقه و حق ارث برخوردار شود.

شناسایی جامع ابعاد، علل و پیامدهای ازدواج سفید در ایران برمبنای تحقیقات مستقل علمی و تخصصی، بازنگری در قوانین حقوقی مربوط به ازدواج سفید با تأکید بر حمایت قضایی از زنان و فرزندان، کارآفرینی، اشتغال و تسهیل شرایط اقتصادی از سوی دولت و بخش خصوصی، حمایت نهادهای دولتی و انجمن‌های غیر دولتی در چهارچوب مشاور‌ه‌های بهداشتی و ‌آموزشی  پیشنهادها و راهکارهایی است که کامیل احمدی در راستای رفع ابهام از این مسئله اجتماعی و کاهش آسیب ها و پیامدهای فردی و اجتماعی آن پیشنهاد داده است.

گزارش: محمد حسینی؛ جامعه شناس

لینک دانلود خلاصه پژوهش:

 http://kameelahmady.com/fa/wp-content/uploads/2018/08/The-Home-Open-Door.pdf

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 2 =