دستگیری ۲ ملوان نیروی دریایی آمریکا به جرم جاسوسی برای چین

شناسهٔ خبر: 0865C722 -
منابع رسانه‌ای در آمریکا گزارش دادند دو ملوان نیروی دریایی این کشور به جرم جاسوسی برای چین دستگیر شده‌اند.

به گزارش هاناخبر ، دادستان‌های فدرال امروز پنجشنبه اعلام کردند دو ملوان نیروی دریایی آمریکا به اتهام جاسوسی برای چین دستگیر شده‌اند. 

 

وبگاه شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داد این دو نظامی به انتقال اطلاعات دفاعی آمریکا به مقام‌های اطلاعاتی چین در ازای دریافت وجه نقد متهم شده‌اند. 

 

«پاتریک وی»، افسر ۲۲ ساله نیروی دریایی آمریکا یکی از این متهمان است که روز چهارشنبه دستگیر و به جاسوسی متهم شد. 

 

«ونگ ژائو» ۲۶ ساله هم دیگر افسر نیروی دریایی است که او هم روز چهارشنبه دستگیر شد. وی به توطئه و دریافت رشوه متهم شده است. 

 

طبق گفته مقام‌های آمریکایی این دو افسر هر دو با مقام‌های اطلاعاتی چین در تماس بوده و اطلاعات حساس مربوط به فناوری‌هایی که با آنها کار می‌کرده‌اند را به طرف‌های چینی منتقل کرده‌اند. 

 

مطابق این ادعاها تماس‌های پاتریک وی با مقام‌های چین از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و وی به انتقال ویدئوها و اسناد مربوط به کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و سامانه‌های آنها به طرف‌های چینی مأمور شد. 

 

گفته می‌شود او تصاویری از ناو «یو.اس.اس. اسکس» را به همراه محل‌های استقرار کشتی‌های نیروی دریایی را در اختیار مقام‌های چین قرار داده و علاوه بر آن ده‌ها دستورالعمل فنی و کتابچه راهنمای مربوط به سیستم‌های کشتی‌ای که در آن کار می‌کرده را نیز به آنها منتقل کرده است. 

او در ژوئیه ۲۰۲۲ مبلغ ۵۰۰۰ دلار از مقام‌های اطلاعاتی چین دریافت کرده است. مقام‌های چین از وی خواسته‌اند اطلاعات نظامی آمریکا که علنی نیست را در اختیار آنها قرار دهد. 

 

در صورتی که او مجرم شناخته شود ممکن است به تحمل حبس تا ۲۰ سال محکوم شود. 

 

ژائو نیز از آگوست ۲۰۲۱ همکاری با طرف‌های چینی را آغاز کرده و این همکاری دست‌کم تا ماه مه سال جاری میلادی ادامه داشته است. 

 

وی نیز تصاویر و ویدئو‌ها و نقشه‌هایی از سامانه‌های راداری در اوکیناوا و همچنین برنامه‌های عملیاتی آمریکا برای یک رزمایش نظامی گسترده در اقیانوس آرام را به طرف‌های چینی انتقال داده است. 

 

در کیفرخواست مطرح‌شده علیه او آمده است که ژائو در ازای انتقال این اطلاعات مبلغ ۱۴۸۶۶ دلار از افسر اطلاعاتی چین دریافت کرد. 

 

ژائو نیز در صورت محکومیت به تحمل حداکثر ۲۰ سال حبس محکوم می‌شود. 

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 9 =