مطالعات گردشگری تالاب

شناسهٔ خبر: 08F18894 -
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌ غربی گفت: هم اکنون مطالعات گردشگری تالاب "کانی‌برازان" شهرستان مهاباد نهایی شده و در صورت اجرا می‌تواند تحول بسیار بزرگی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تالاب باشد.

به گزارش هاناخبر ، حجت جباری در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت تالاب‌های استان و با بیان اینکه در آذربایجان ‌غربی 33 تالاب دایمی و فصلی، شیرین، طبیعی و یا انسان‌ساخت وجود دارد اظهار داشت: از میان آنها 16 تالاب دائمی و 17 تالاب فصلی بوده و 6 تالاب تحت عنوان چهار سایت رامسر و دو تالاب با عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این تالاب‌ها، تعداد 15 آب­‌بند و 20 مورد سد در استان موجود است که همه آنها زیستگاه‌های مناسبی برای انواع گونه‌های آبزی و کنارآبزی هستند.

6 تالاب آذربایجان‌ غربی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان ‌غربی با اشاره به اینکه تالاب‌های استان از عناوین مختلف بین‌المللی و ملی برخوردار هستند بیان کرد: 6 تالاب از تالاب‌های استان تحت عنوان چهار سایت در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده که شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی، تالاب‌های درگه سنگی، شورگل و یادگارلو و نیز تالاب کانی‌برازان هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های آبی 98-97 و 99- 98 به دلیل بارش‌های مناسب و اقداماتی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال‌های گذشته انجام داده، تالاب‌های استان وضعیت مطلوبی دارد گفت: از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به لایروبی انهار و کانال‌های منتهی به تالاب‌ها  اشاره کرد که موجب شده وضعیت آبگیری تالاب‌ها تسهیل شود.

حجم تالاب‌ها در فصل تابستان به حداقل می‌رسد

جباری افزود: در فصل تابستان به دلیل حجم زیاد تبخیر از سطح تالاب‌ها و کاهش آب ورودی به آنها و در بعضی مواقع عدم ورودی هر گونه آب به برخی از تالاب‌ها موجب می‌شود سطح تراز آب آنها کاهش پیدا کند و تالاب‌های دائمی به حداقل سطح و حجم خود برسند و تالاب‌های فصلی نیز به طور کامل خشک شود که این وضعیت تقربیا یک روند طبیعی است.

وی اظهار داشت: از جمله تالاب‌های دائمی که مقدار آب در آنها کاهش پیدا می‌کند می‌توان به تالاب پناهگاه حیات‌وحش کانی‌برازان در مهاباد و تالاب سلدوز در شهرستان نقده اشاره کرد.

آبگیری تالاب‌ها با بارش‌های پاییزی آغاز می‌شود

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌ غربی گفت: همچنین از تالاب‌های فصلی می‌توان به تالاب قوپی باباعلی و تالاب آق گل ماکو اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه با آغاز بارندگی‌های پائیزی به تدریج آبگیری تالاب‌ها آغاز می‌شود بیان کرد: در انتهای زمستان نیز آبگیری تالاب‌ها به حداکثر خود رسیده و اکوسیستم آماده حضور پرندگان بومی و مهاجر زمستان‌گذران می‌شود.

وزارت نیرو حقابه تالاب‌های آذربایجان ‌غربی را تامین نمی‌کند

جباری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات تالاب‌ها در استان، عدم تامین آب با کمیت و کیفیت مناسب است افزود: برای اطمینان از آبگیری مناسب تالاب‌ها باید وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه و مشخص شده است را به رسمیت شناخته و تامین کند.

وی اظهار داشت: بی‌تردید در صورت عدم تامین حقابه تالاب‌ها، در فصل تابستان تالاب‌ها با مشکل کم آبی مواجه شده و حتی گاهی بعضی از تالاب‌های دائمی نیز به دلیل عدم تامین حق آبه خشک می‌شوند و تنوع زیستی آن از بین می‌رود.

احداث ساختمان پرنده‌نگری در تالاب کانی‌برازان مهاباد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان‌ غربی گفت: با توجه به اینکه تالاب‌های استان از محیط‌های طبیعی بسیار جذاب برای مردم طبیعت هستند که می‌توانند ساعت و روزها در کنار این تالاب‌ها به مشاهده پرندگان مبادرت کنند و از آن لذت ببرند، اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال‌های گذشته در تالاب کانی‌برازان ساختمان پرنده‌نگری، اسکله چوبی و یک اتاقک چوبی پرنده‌نگری احداث کرده است.

وی افزود: همچنین هم اینک مطالعات گردشگری تالاب کانی‌برازان شهرستان مهاباد نیز نهایی شده است که در صورت اجرا می‌تواند تحول بسیار بزرگی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تالاب باشد.

جباری اظهار داشت: غیر از تالاب کانی برازان در تالاب سلدوز در شهرستان نقده نیز سکوهای مناسب برای نشستن و همچنین یک اتاقک چوبی پرنده‌نگری احداث شده که هم اکنون مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

سرشماری 122 هزار انواع پرندگان در زیستگاه‌های آبی آذربایجان‌غربی

وی در ادامه بیان کرد: در سال 1397 تعداد 108 هزار پرنده و در سال گذشته تعداد 122 هزار از انواع پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان سرشماری شده است.

جباری تصریح کرد: از این پرندگان بیشترین تعداد پرنده مربوط به گونه‌های آنقوت، فلامینگو و چنگر بودند و از گونه‌های در معرض خطر می‌توان به اردک سر سفید، عروس غاز، کرکس مصری و بالابان و نیز از گونه‌های آسیب‌پذیر می‌توان به غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، دلیجه کوچک، اردک مرمری و میش مرغ اشاره کرد.

تهیه برنامه عمل ملی حفاظت از گونه‌ها مانند اردک سرسفید و میش مرغ

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌ غربی افزود: از اقداماتی که اداره کل حفاظت محیط‌زیست با کمک دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته انجام داد، تهیه برنامه عمل ملی حفاظت از گونه‌ها مانند اردک سرسفید و میش مرغ بوده که اقدامات حفاظتی و مدیریتی بر اساس این برنامه‌های انجام می‌پذیرد.

وی گفت: همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان با کمک دفتر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران و با کمک سمن‌ها و سایر ذی‌نفعان، برای سه تالاب برنامه جامع مدیریت تهیه کرده که هر گونه اقدامات مدیریتی و مطالعاتی بر اساس این برنامه‌ها صورت می‌پذیرد.

جباری در ادامه با اظهار تاسف از اینکه از دیگر تهدیدات تالاب‌ها، شکار بی‌رویه و غیرمجاز پرندگان در تالاب‌ها توسط شکارچیان متخلف بوده است اظهار داشت: برای کاهش چنین تهدیدی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تلاش کرده تا با افزایش تعداد و زمان حضور کارشناسان و محیط بانان در مناطق تالابی، این زیستگاه‌ها را برای پرندگان امن‌تر سازد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 5 =