در طرح "مسکن ملی" به استانها اختیار داده نشود، یک خانه هم ساخته نمی‌شود

شناسهٔ خبر: 1186597F -
استاندار کرمانشاه گفت: اگر به استانها در حوزه طرح اقدام ملی مسکن تفویض اختیار نشود، یک خانه هم ساخته نمی شود و این طرح خروجی نخواهد داشت.

به گزارش هاناخبر ،هوشنگ بازوند در همایش شهرداران استان کرمانشاه که امروز(13 شهریور) با حضور معاون عمرانی وزیر کشور در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با انتقاد از دخالت های شورای عالی شهرسازی کشور در امور شهرداری ها و ساخت و سازهای شهری گفت: این دخالت‌ها عملا اختیار را از شهرداری ها گرفته است.

وی افزود: یک زمان برای افزایش تفویض اختیارات تلاش می کردیم، اما الان می خواهیم که حداقل دخالت‌ها کمتر شود.

وی تصریح کرد: برای تدوین طرح توسعه، طرح تفصیلی و... در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت باید در شورای برنامه ریزی استان ها تصمیم گیری شود، اما متاسفانه در حال حاضر شورای عالی شهرسازی  دراین امور هم دخالت می کند و ما را گرفتار پیچ و خم های عجیب کرده و این عوامل قطعا موجب کُندی امور شهر و کارهای مردم می شود.

وی افزود: این شورا حتی در مصوبات کمیسیون های ماده پنج دخالت کرده و مصوبات این کمیسیون را رد می کند و می خواهیم بدانیم به استناد کدام قانون این مصوبات را رد و تا این حد دخالت می کند.

برای ساخت "مسکن ملی" به استانها اختیار ندهید، یک خانه هم ساخته نمی‌شود

وی در ادامه از اختیار نداشتن استان ها در امورات پروژه اقدام ملی مسکن انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که به استان ها در این زمینه تفویض اختیار نشود، یک خانه هم ساخته نمی شود، چون هر شهر و هر منطقه و هر استان اقلیم و فرهنگ خاص خود را دارد و نمی توان برای خانه سازی در استانها یک تصمیم یکسان گرفت.

وی با بیان اینکه برخی استان ها فرهنگ آپارتمان نشینی را قبول دارند و برخی دیگر نه، عنوان کرد: برای ساخت مسکن ملی باید به استان ها تفویض اختیار شود، والا این طرح خروجی نداشته و خانه ای برای مردم ساخته نمی شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به مشکلات شهرداری های استان داشت و افزود: متاسفانه کرونا باعث تعطیلی بسیار کسب و کارها و به تبع کاهش درآمد مردم شده و به دنبال همین موضوع درآمد شهرداری ها هم کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: شهرداری ها بودجه جاری ندارند و درآمد آنها از شهر تامین می‌شود و برای همین با کاهش درآمد مردم، درآمد شهرداری ها هم کاهش پیدا کرده و در حال حاضر بسیاری پرسنل آنها حقوق معوقه دارند که تقاضا داریم اگر امکان دارد تسهیلاتی برای کمک به آنها در نظر گرفته شود.

بازوند افزود: 680 میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به بنگاه های اقتصادی متضرر از کرونا در استان در نظر گرفته شده و تقاضا داریم تسهیلات مشابهی هم برای کمک به شهرداری‌ها در نظر گرفته شود.

"قطار شهری"، نماد رکودِ استان شده/ نیازمند مساعدت دولتی برای تکمیل این پروژه هستیم

استاندار کرمانشاه در ادامه گریزی هم به وضعیت قطار شهری کرمانشاه داشت و با اشاره به طولانی شدن اجرای این پروژه گفت: گاها در فضای مجازی این پروژه را به سُخره می گیرند، چرا که عملا به نماد رکود در استان تبدیل شده و تقاضا داریم برای تکمیل این پروژه همکاری لازم با استان صورت گیرد.

وی افزود: اینکه کار کارشناسی روی این پروژه صورت گرفته یا نه، بحث گذشته است و در حال حاضر این پروژه تا حدی پیش رفته که راه بازگشتی نیست و باید تکمیل شود و تکمیل آن از توان شهرداری خارج است و نیازمند کمک های دولتی هستیم.

بازوند خاطرنشان کرد: مقرر شد امسال 700 میلیارد تومان (350 میلیارد تومان شهرداری کرمانشاه و 350 میلیارد تومان اعتبارات بانکی) به این پروژه اختصاص یابد تا بتوانیم حداقل فاز یک آن را تکمیل کنیم.

وی افزود: در حال حاضر فروش 250 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه تصویب شده، اما هنوز خبری از اعتبارات بانکی نیست و تنها شش ماه از سال مانده و تقاضا داریم مساعدت لازم از سوی دولت به عمل آمده تا فاز یک این پروژه هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 3 =