مخالفت کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تکمیل سد «سیمینه رود» بوکان

شناسهٔ خبر: 11CD2720 -
رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو اوایل سال 98 در نامه‌ای به دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه خواستار طرح موضوع تصمیم‌گیری در مورد ضرورت ادامه احداث سد سیمینه رود بوکان شده بود اما این کارگروه با تکمیل سد مذکور مخالفت کرده است.

به گزارش هاناخبر ،ساخت سد بر روی  "سيمينه رود" بوکان،  در سال 83 تصویب شد و شش سال بعد عملیات اجرایی احداث بدنه سد آغاز و اعلام شد که این سد تاپایان دولت دهم یعنی سال 92 به بهره برداری می رسد.

 در سال 93 همزمان با آغاز عملیات اجرایی احداث بدنه سد،  اعلام شد که سیستم انحرافی سد سیمینه رود نیز آماده بهره برداری است، اما با تصمیم ستاد احیا دریاچه ارومیه ، عملیات احداث بدنه سد ادامه پیدا نکرد و  سیستم انحرافی سد نیز به بهره برداری نرسید.

وقتی «سیمینه رود» وحشی می شود، اما سدی جلودارش نیست!

 بهار سال 97، پیمانکار نیز پروژه به جمع آوری کارگاه پروژه ساخت سد اقدام کرد و سیستم انحرافی سد سیمینه رود با خاک پر کرد.

در بهار سال گذشته طغیان سیمینه رود، چهار هزار هکتار  زمین کشاورزی را زیر آب برد و 320 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.

همایون هاشمی نماینده مردم تکاب، شاهیندژ و میاندوآب در مجلس دهم، در آن زمان، "سیمینه رود" را رودخانه ای وحشی نامید که با حجم ورودی 90 مترمکعب در ثانیه که هیچگونه سدی در بالادست آن احداث نشده است.

تکلیف سد «شهریکند» بر روی «سیمینه رود» چه شد؟

تیر ماه امسال نیز نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی در خصوص ادامه ساخت سد مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی سد شهریکند بر روی رودخانه سیمینه رود بوکان در تذکری کتبی به وزیر نیرو نوشت: سد سیمینه رود شهرستان بوکان در سال ١٣٨٤  و در دوران نمایندگی بنده در مجلس هفتم کلنگ زنی شد ودر همان سال ردیف اعتباری آن در بودجه کشور تعریف شد اما ساخت آن در سال  ١٣٩٤ با مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شد در حالی که  بعد از صرف میلیاردها تومان هزینه، مسیرانحرافی آن آماده افتتاح بود

حبیب زاده ادامه داد: با توجه به نقش مهم این سد در توسعه و اشتغالزایی، پتانسیل آن در احیای دریاچه ارومیه، خطر سیل در دو شهرستان میاندوآب و بوکان و انتظار به حق مردم منطقه برای از سر گیری مجدد ساخت آن و اجماع نظر مسئولان مبنی بر ادامه ساخت سد سیمینه رود،  آغاز دوباره ساخت آن را درخواست دارم.

زور وزارت نیرو بر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه نچربید!

اما در نهایت،  زور وزارت  نیرو بر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه نچربید و رضا اردکانیان، وزیر نیرو، آب پاکی بر درخواست نماینده بوکان ریخت و در جواب تذکر این نماینده مجلس نوشت؛ وزارت نیرو درخواست را بهار سال 98 با کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مطرح کرده است اما این کارگروه با احداث سد بر روی سیمینه رود مخالفت کرده است.

 اردکانیان نوشت: با توجه به کاهش تراز آب دریاچه ارومیه در دو دهه اخیر و با استقرار دولت یازدهم و با دستور رئیس جمهور، کارگروه ملی نجات ارومیه در سطح هیئت وزیران فعال و از سال ۹۳ به همراه ستاد احیای دریاچه با ارائه مصوبات ۲۶ گانه در راستای مقابله با بحران کاهش آب این دریاچه اقدام شد.

از جمله مصوبات آنها می‌توان به توقف عملیات اجرایی س های در حال ساخت، جلوگیری از توسعه اراضی برای کاهش مصارف آب، کاهش ۴۰ درصدی مصارف کشاورزی در راستای تامین بخشی از نیاز زیست محیطی دریاچه و رهاسازی آب از سدهای در دست بهره‌برداری در ماه‌های غیر  زراعی اشاره کرد.

 وزیر نیرو در خصوص ضرورت ادامه احداث سد سیمینه رود بوکان  نیز ادامه داد: این سد جز 4 سد اجرایی متوقف‌شده (سیمینه رود، نازلو، باراندوز و لیلان چای) است که طبق مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه عملیات ساخت آنها متوقف شد.

اردکانیان تاکید کرد: بنابراین اختیار هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص ادامه فعالیت اجرای آنها در حوزه مسئولیت کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است.

او در پایان گفت: با توجه به درخواست مکرر نمایندگان مجلس مبنی بر تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب نیمه کار در این حوزه آبریز، در ۳۱ فروردین‌ماه سال  ۹۸ ، وزارت نیرو در نامه‌ای به دبیر محترم کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه خواستار طرح موضوع تصمیم‌گیری در مورد آنها شده بود اما این کارگروه در خردادماه مخالفت خود را با تکمیل طرح‌های مذکور اعلام کرد.

ستاد احیای دریاچه مسئول متوقف سازی پروژه های سد سازی در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی نیز اول مرداد ماه جاری، ستاد احیای دریاچه را مسئول متوقف سازی پروژه های سد سازی در آذربایجان غربی معرفی کرد.

بنا به گفته شهریاری؛ پس از خشک شدن دریاچه ارومیه، تخصیص آب بخش کشاورزی و گلخانه ها محدودیت پیدا کرد و ضمن توقف پروژه های سدسازی کل پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، رها شدند، زیرا ستاد احیا معتقد بود سدها سبب می شوند که حقابه دریاچه واریز نشود.

او اضافه کرد: امسال کار ستاد احیای دریاچه ارومیه پایان می پذیرد و درخواست‌های زیادی درباره بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی داریم که در پی اجرای آن هستیم.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 7 =