بارش باران بهاری و حیاتی دوباره در کالبد جزایر دریاچه ارومیه

شناسهٔ خبر: 15E5A69D -
بارش باران بهاری موجب سیراب شدن جزایر دریاچه ارومیه شده و وضعیت پوشش گیاهی در جزایر را در حد مطلوبی قرار داده است.

به گزارش هاناخبر ، بارش باران بهاری که در هفته جاری با تقویت سامانه بارشی در آذربایجان غربی و جزایر دریاچه ارومیه محقق شده، نشاط و شادابی دوباره به جزایر و پارک ملی به عنوان زیستگاه انواع چهارپایان و حیوانات وحشی بخشیده است.

سواحل و جزایر تالاب بین المللی پارک ملی دریاچه ارومیه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان است و این دریاچه جزو یکی از زیستگاه های مهم حیات وحش کشور محسوب می شود که بارشهای پاییزه تا بهاره نقش مهمی در تامین امنیت غذایی حیات وحش آن دارد.

آب مصرفی حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه از طریق چشمه های آب شیرین در جزایر کبودان و اشک و نیز نزولات جوی فراهم می شود و به لحاظ کم شدن دبی چشمه های آب شیرین که در نتیجه خشکسالی های دهه های اخیر اتفاق افتاده است، آب مورد نیاز در فصول گرم از طریق سواحل و به صورت دستی یا با بالگرد به جزایر حمل می شد که در سال گذشته این وضعیت اندکی بهبود یافت.

آب انبارهای پارک ملی در حال آبگیری هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر زیستگاهی جزایر به خاطر برف و باران زمستانه و بهاره وضعیت مطلوبی دارند و وجود آب انبارهای ذخیره آب به تعداد ۱۹ مورد از نقاط قوت در این زمینه است که همه مملو از آب هستند و این روند ادامه دارد.

سعید شهند افزود: از نظر پوشش گیاهی هم بارشها باعث افزایش گیاهان خود رو می شود و نیازی به انتقال علوفه مازاد نیست و حیات وحش به نحو بهینه ای می توانند از ذخایر گیاهی جزایر بهره مند شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: قوچ و میش ارمنی گونه غالب حیات وحش جزایر است و به تعداد یک هزار و ۵۰۰ راس در این زیست بوم در حال زیست هستند.

وی ادامه داد: بین ۲۵ تا ۳۰ راس گوزن زرد ایرانی نیز در جزیره اشک زیست می کنند که پایش آنلاین این منطقه توسط محیط بانان انجام می شود و از شرایط مطلوبی برخوردار هستند.

بارش باران بهاری و حیاتی دوباره در کالبد جزایر دریاچه ارومیه


مسوول پارک ملی دریاچه ارومیه نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه هم اکنون دارای ۱۹ آب انبار بتنی و سطوح شیبدار است که در داخل آن تانکر داریم که ظرفیت آنها از ۴۰ تا ۸۰ هزار لیتر است و وقتی باران می بارد با ناودان ها به تانکرها هدایت می شود و ذخیره آبی برای تابستان هم داریم .

مرتضی داوودی اظهار کرد: در جزایر سنگاب های طبیعی داریم که حیات وحش تا خرداد از این منابع هم بهره مند می شوند و ما در تابستان اب آنبارهای خود را بازگشایی می کنیم.

به گفته وی کل ظرفیت آب انبار ها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر است و جزایر غالب، کبودان، اشک، اسپیر و آرزو هستند و در وسعت هم به ترتیب ذکر شده قرار دارند.

وی ادامه داد: جزیره کبودان با سه هزار و ۵۰۰ هکتار ، اشک ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ، اسپیر با هزار و ۶۰۰ هکتار و ارزو دارای ۸۰۰ هکتار مساحت است.

به گفته داوودی پوشش گیاهی هم عمدتا گیاهانی از گونه گندمیان بوده و شامل درختان پسته وحشی است که در اصطلاح عامیانه بنه گفته می شود و کاکوتی و سنبل وحشی هم وجود دارد و ۱۵۱ تا ۱۷۱ گونه گیاهی در جزایر وجود دارد که ثبت شده است.

به گزارش ایرنا بارشهای اخیر موجب بهبود شرایط زیستی در جزایر اسپیر و آرزو شده است و در این ۲ جزیره در زمینه پوشش گیاهی رشد گیاهان سرعت گرفته است.

جزایر دریاچه ارومیه زیستگاه عمده حیات وحش شامل قوچ و میش ارمنی، گوزن زرد ایرانی و انواع پرندگان، خزندگان و برخی گونه های مهاجم غیربومی است که به واسطه کم آبی دریاچه ارومیه در دهه های قبل وارد جزیره شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 2 =