تعطیلی پروژه‌های راهسازی در ایلام

شناسهٔ خبر: 17190DB1 -
بسیاری از وعده‌های وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام به سرانجام نرسیده و هم اکنون بیشتر پروژه‌های راهسازی در استان به دلیل مشکلات مالی یا تعطیل هستند و یا به کندی پیش می‌روند.

به گزارش هاناخبر ،

ایلام در غرب ایران یکی از مناطق محروم کشور شناخته می‌شود که به دلیل عدم زیرساخت‌های ارتباطی مناسب از توسعه عقب افتاده است.

این استان کوهستانی دارای جاده‌های پرپیچ و خم زیادی است که در سال‌های اخیر، توسعه راه‌های استان در دستور کار مسئولان بوده ولی هنوز بسیاری از پروژه‌های راهسازی استان به دلیل بی توجهی به سرانجامی نرسیده است.

هم اکنون بسیاری از پروژه‌های راهسازی استان یا تعطیل شده و یا به دلیل نبود اعتبار به کندی پیش می‌روند، بسیاری از پیمانکاران حوزه راه استان نیز هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی متاسفانه در سفرهای مختلف به استان وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات پروژه‌های راهسازی استان داده‌اند که تاکنون هیچکدام عملی نشده است.

تونل کبیرکوه به عنوان عظیم‌ترین پروژه راهسازی استان سال هاست به دلیل نبود اعتبار به کندی پیش می‌رود و وعده‌های مسئولان برای تزریق اعتبار به این پروژه عملی نشده است.

پروژه‌های زیرساختی دیگر مثل چهاربانده کردن مسیر ایلام-مهران به دلیل اعتبار به کندی پیش می‌روند، در حالی این پروژه به عنوان مسیر اصلی زائران اربعین شناخته می‌شود.

محور ایلام - سرابله - حمیل به طول ۷۸ کیلومتر سال هاست به علت کمبود اعتبارات عملیات راهسازی در آن به کندی انجام می‌شود.

پروژه‌های متعدد دیگر در حوزه راه روستایی و اصلی در استان متاسفانه هنوز با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کنند و علاوه بر این وعده‌های وزارت راه و شهرسازی برای شروع عملیات پروژه‌های مهم مثل ساخت آزادراه و راه آهن در استان محقق نشده است.

در حوزه مسکن نیز طرح مسکن ملی در استان هنوز وارد فاز اجرایی نشده و معلوم نیست این طرح چه سرنوشتی در استان پیدا خواهد کرد.

 

دیدار استاندار ایلام با وزیر راه و شهرسازی

روز گذشته محمد نوذری استاندار ایلام در دیدار با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، خواستار توجه وزارت راه و شهرسازی به پروژه‌های راهسازی استان شد و بیان کرد: راه آهن یکی از مطالبات دیرین استان بوده و مردم ایلام خواستار عملی شدن این خواسته مهم هستند.

وی با عنوان این مطلب که شنیدن صدای سوت قطار در ایلام پایانی بر دو دهه مطالبه گری ایلامیان در خصوص این زیرساخت مهم ارتباطی است، اظهار کرد: امیدواریم که تا پایان دولت شاهد اقدام اساسی در اجرای فاز اول این پروژه مهم باشیم.

نوذری در ادامه خواستار پرداخت مطالبات پیمانکاران و تسریع در تکمیل تونل کبیر کوه شد و گفت: همچنین لازم است دولت در خصوص تزریق و تخصیص اعتبارات تکمیل پروژه‌های مسیر اربعین استان از جمله حمیل به ایلام، صالح آباد، مهران و دهلران و … اهتمام لازم را داشته باشد.

وی در ادامه پیگیری اخذ ماده ۲۳ تکمیل مسیر بدره به لومار از سمت قاضی خان، مسیر حمیل به ایلام و مسیر قلاجه به ایوان، تکمیل واریانت چشمه چاهی و محور سرتنگ شباب، تکمیل زیرساخت‌های پایانه برکت شد.

اختصاص اعتبار طرح اقدام ملی مسکن در استان و اختصاص اعتبار برای زیرساخت‌های واحدهای مسکن مهر در استان و همچنین تکمیل برج هنر ایلام از دیگر مطالبات استاندار ایلام از وزیر راه و شهرسازی بود.

نوذری در پایان تکمیل طرح‌های نیمه تمام را از اولویت‌های مهم استان تا پایان دولت عنوان کرد و گفت: در این میان پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امیدواریم وزارت راه و شهرسازی نیز در این خصوص مساعدت لازم برای تکمیل این طرح‌ها را داشته باشد.

 

بی توجهی به پروژه‌های راهسازی استان ایلام

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: هر هفته خبر تلخ حوادث مرگبار و تصادفات خونین در استان شنیده می‌شود که بخشی از تصادفات به دلیل جاده‌های غیراستاندارد استان است.

علیرضا پوراحمد افزود: متاسفانه زیرساخت‌های ارتباطی استان در سایه بی توجهی‌ها توسعه پیدا نکرده و هنوز در بسیاری از محورهای استان نقاط حادثه خیز وجود دارد.

وی با اشاره به وعده‌های سال‌های گذشته برای ایجاد بزرگراه، آزادراه و خط ریلی در استان محقق نشده است، افزود: طبق آمارهای رسمی، ۶۵ نقطه حادثه ساز در مسیرهای مواصلاتی استان شناسایی شده است.

 

محرومیت استان از راه آهن و زیرساخت مناسب جاده‌ای

نماینده مردم ایلام در مجلس نیز اظهار کرد: در سال جاری ۲۹۵ میلیارد تومان در تلفیق بودجه برای راه آهن استان در نظر گرفته شده است.

علی اکبر بسطامی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه صراحتاً اعلام شده که استان‌های نفتی باید به راه ریلی دسترسی پیدا کنند که ایلام، فاقد راه ریلی است.

وی با اشاره به محرومیت استان از راه آهن و زیرساخت مناسب جاده‌ای، نداشتن یک کیلومتر آزادراه، مناسب نبودن وضعیت جاده‌های ورودی استان از سمت استان‌های همجوار، حجم بالای تصادفات و تلفات جاده‌ای، خواستار پیگیری و تسریع در اجرای طرح‌های زیرساختی و جاده‌ای استان شد.

تسریع در اجرای طرح راه آهن اندیمشک - دهلران به مهران، آغاز عملیات اجرایی آزادراه نجف - پل زال به چیلات، چهارخطه کردن جاده مهران به دهلران و اندیمشک، احداث زیرگذر تقاطع کنارگذر شهر دهلران به سمت روستای فرخ آباد از دیگر پروژه‌های مورد نیاز استان است.

اتمام عملیات جاده حمیل به ایلام، بهسازی و تسطح مسیر حمیل تا سرابله، فاز دوم تونل آزادی، اتمام جاده چشمه چاهی به سیروان، کنارگذر ایوان و ایجاد کمربندی ورودی ایلام از ابتدای هفت چشمه به صالح آباد از مهمترین طرح‌های راهسازی استان است که نیازمند توجه هستند.

آمارها نشان می‌دهد ۹۵ درصد ترددهای صورت گرفته از استان با توجه به نبود مسیرهای دریایی و ریلی از طریق زمینی انجام می‌شود که همین موضوع اهمیت ایمنی راه‌ها را دوچندان می‌کند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 7 =