تعطیلی 30 واحد چاپخانه در آذربایجان غربی/ مشکلات مالی و فرسودگی ماشین آلات چاپ

شناسهٔ خبر: 177CF37C -
رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های تبلیغاتی آذربایجان غربی، گفت: در ۶ماهه گذشته ۳۰ واحد چاپ خانه در استان به دلیل مشکلات مالی و عدم نوسازی دستگاه‌ها تعطیل شدند.

به گزارش هاناخبر ،«دکتر مجید محبی»، امروز(۱۱ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز صنعت چاپ برگزار شد، افزود:  عدم حمایت از صنعت چاپ استان عمده مشکل چاپخانه داران استان است، باوجود اینکه استان ظرفیت های خوبی در حوزه صنعت دارد ولی عدم حمایت برخی سازمان ها و ادارات باعث شده این صنعت با رکود مواجهه شود و حتی با تعطیلی یا ورشکستی برخی واحدها مواجه باشیم.

او ادامه داد: با بیان اینکه  تا ۶ سال گذشته آذربایجان غربی جز ۳ استان برتر کشور در حوزه چاپ و نشر بوده، اما درحال حاضر به دلیل نبود دانش علمی به ویژه در چاپ سه بعدی ، عدم حمایت برخی سازمان ها و عدم پرداخت تسهیلات برای بروز رسانی ناوگان چاپ استان رتبه فعلی استان در کشور کمتر از 10 نیست.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های تبلیغاتی استان اظهار کرد: مشکل بیمه، مالیات، شرایط کرونایی، گرانی کاغذ و مواد اولیه، عدم مساعدت ادارات وبانک ها برای خرید و نوسازی دستگاه های بروز چاپ، برون سپاری و سفارش از استان های دیگر از جمله مشکلات اصلی صنعت چاپ  در استان به شمار می رود.

محبی افزود: در حال حاضر ۳۰۰واحد مجاز چاپ و بیش از ۳۰۰واحد غیر مجاز در استان وجود دارند که در روزهای اخیر ۸۰ واحد از آنها در خوی شناسایی شده است.

او با تاکید بر اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا و مصادف شدن آن با ایام عید در استان خسارت زیادی به صنعت چاپ وارد شد و بیشتر سالنامه ها، کاتولوگ ها و سر رسیدها برگشت خورد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان گفت: مطالبات زیادی صنعت چاپ استان از ارگان هایی از جمله علوم پزشکی و آب و فاضلاب استان دارند  و بانک صادرات و کشاورزی استان که نیز علاقه ای به همکاری با چاپخانه‌های داخل نداشته  که سبب خروج سرمایه از استان می شوند.

محبی ادامه داد: موزه چاپ وکتابت آذربایجان غربی درحال آماده سازی بوده و برخی دستگاه ها و کتب ونسخ خطی آن تهیه شده و هم زمان با افتتاح تالار مرکزی ارومیه افتتاح می شود.

این مسئول با بیان اینکه سفارشاتی که از اقلیم کردستان دریافت می شود در تهران و اصفهان چاپ می شود گفت: این امر نشان از فرسودگی و کمبود ماشین آلات استان است و همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات کم بهره برای نوسازی صنعت چاپ استان امری ضروریست.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 7 =