سومین موزه فرش کشور در بیجار راه اندازی می شود

شناسهٔ خبر: 195C5C0B -
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از راه اندازی موزه فرش در بیجار به عنوان سومین شهر کشور خبر داد.

به گزارش هاناخبر ، منصور مهرزاد در جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان بیجار که در سالن جلسات شهدای گمنام فرمانداری برگزار شد با یادآوری پتانسیل های دیار گروس در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی، گفت: بیجار از جمله مناطق پرافتخار گردشگری و میراث فرهنگی است.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر به فرش آهنین بیجار بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که این صنایع دستی بسیار ارزشمند و کم نظیر است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: به دنبال مکانی برای محافظت از فرش های آهنین ثبت ملی بیجار هستیم و به همین منظور از گنجینه فرش تهران بازدید کردیم که در صورت ایجاد مکانی مناسب و یا موزه فرش، قول مساعد اهدا ۱۰ قطعه فرش ارزنده گرفته ایم.

مهرزاد ادامه داد: اقدامات لازم از جمله زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع برای احداث ساختمان موزه آثار تاریخی، مردم شناسی و ساختمان نسخ خطی، ساختمان موزه اشیا تاریخی و ساختمان موزه فرش بیجار و کارگاه های صنایع دستی و ساختمان اداری در قالب یک طرح جامع تعریف شده است.

وی یادآور شد: اولویت در این طرح، پیشنهاد موزه فرش بیجار است که این مهم آغاز شده اما اعتبارات دولتی برای این طرح بسیار کم است و تا امروز با پیگیری های فرماندار بیجار اعتباری مجدد در نظر گرفته شده و اگر محقق شود به زودی انجام خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه دو موزه فرش در تهران و آستان قدس رضوی وجود دارد، بیان کرد: شهرستان بیجار با ایجاد این  موزه به عنوان سومین شهر به جایگاه برتری خواهد رسید.

مهرزاد با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ دوران طلایی گردشگری استان کردستان بود که ۶ ماهه اول بیشترین آمار ورود گرشگران به استان ثبت شد، گفت: کردستان به لحاظ جذب گردشگر در ۱۵ سال اخیر جز ۱۵ استان های برتر کشور بوده است.

وی به مهمترین اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ماه های اخیر جهت تسهیل در خدمات سفر اشاره کرد و افزود: آماده سازی همه واحدهای اقامتی شامل ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۴ مهمانپذیر، ۳۶ اقامتگاه بوم گردی، ۲ اقامتگاه سنتی، ۱۰۰ خانه مسافر با ظرفیت ۵ هزار و ۲۰۰ نفر، طراحی ۱۰۰ هزار برگ انواع اقلام تبلیغی برای تمامی شهرستان ها و سطح استان، تهیه ۸۰ کلیپ و  تیزر و فیلم کوتاه با جاذبه های گردشگری استان از جمله این اقدامات بوده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اظهار کرد: احصای تمامی نواقص موزه ها و سایت های تاریخی و شروع کار برای رفع نواقص اصلی، همکاری با انجمن راهنمایان و استفاده از نیروهای متخصص و راهنمایان گردشگری در سایت های موزه ای، هماهنگی با گروه های فرهنگی جهت برگزاری برنامه های فرهنگی، توافق با جامعه هتل داران و … از جمله اقدامات این اداره کل است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =