در جلسه شورای توسعه استان به ریاست وزیر کشور

رشد 38 درصدی اعتبارات عمرانی کردستان/ عقب ماندگی های کردستان باید جبران شود/ فرودگاه سقز مشکل اعتبار ندارد!

شناسهٔ خبر: 2194F757 -
جلسه شورای توسعه استان کردستان به ریاست وزیر کشور در حالی برگزار شد که استاندار کردستان از لزوم جبران عقب ماندگی های استان سخن گفت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از افزایش 38 درصدی بودجه عمرانی استان در سال 98 و اینکه فرودگاه سقز مشکل اعتباری ندارد! سخن به میان آورد و معاون هماهنگی های اقتصادی استانداری هم از پیشرفت های فراوان در سند توسعه استان داد سخن داد.

به گزارش هاناخبر ، استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه  تدوین سند توسعه این استان سرآغازی برای توسعه و پیشرفت همه جانبه این منطقه محروم و کم برخوردار است، گفت:  تدوین سند توسعه کاری به یادماندنی بوده و مجموعه دولت پیگیری‌های مختلفی در این خصوص داشته و برای به نتیجه رساندن این سند باید تلاش کرد و انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای از مرکز برای تحقق پیگیری‌های جدی در بخش تخصیص اعتبارات آن وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای توسعه استان با دستور وزیر کشور با استناد عقب ماندگی این استان و تفاوت معنادار توسعه‌ای کردستان تشکیل شد،  گفت:  این سند مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات استانی و ملی است و با توجه به جمعیت و قابلیت‌های استانی با پشتوانه نظریه توازن طراحی شده است.

حسین فیروزی  با اشاره به اینکه  این سند پیگیری طرح‌های مهم و تاثیرگذار در استان را در دستور کار قرار داده که اتمام سالن ورزشی ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، مجتمع فرهنگی و هنری سنندج، فرودگاه سقز، تخصیص حق‌آبه 96 هزار هکتاری به اراضی دیم از جمله این طرح‌ها است، گفت:  از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مورد نظر این سند، توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات دیم، افزایش تولید گوشت قرمز، انجام مطالعات اکتشافات ژئوفیزیکی،  اجرای طرح زنجیره فولاد، ساماندهی مرز باشماق، احداث ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و اتمام کریدور شمال به جنوب، توسعه شهرک‌های صنعتی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه است.

فیروزی با بیان اینکه سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج تا پیش از این سند، ۴۰ درصد پیشرفت داشت و اکنون به ۶۰ درصد رسیده است، اضافه کرد: شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار و ۷۰ درصد پیشرفت هم اکنون در حال پیگیری و اجرا است.

وی اظهار داشت: مجتمع فرهنگی سنندج نیز با  ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته در حال ساخت است و منطقه ویزه اقتصادی بانه در ۸۵ هکتار با رویکرد استقرار صنایع صادرات محور در حال احداث بوده و اکنون بیش از ۹۰ درخواست سرمایه گذاری در آن وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان تاکید کرد: توسعه اراضی آبی از ۱۱۰ هزار هکتار فعلی به ۲۰۰ هزار هکتار بزرگترین مطالبه مردم در توسعه استان بود که اکنون با تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار آن موافقت شده است.

فیروزی یادآور شد: اخذ ردیف اعتبار برای توسعه آبرسانی به شهرهای کامیاران، دهگلان؛ قروه، دهگلان و بیجار و تخصیص آب به ۶ هزار هکتار باغ در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از دیگر مصوبات اجرا شده این سند است.

وی گفت: تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار اراضی با ۶۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با افق یک میلیون تُن تولید،  و توسعه ۵۰ هزار باغات و افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت به عوان پیشران بخش کشاورزی است که بین پنج تا ۱۰ سال به مرحله اجرا در می آید و پیش بینی می‌شود میزان سرمایه گذاری آن بین ۲ تا ۳ سال به بخش اقتصادی کشور باز گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: در بخش صنعت نیز راهبردهای ایجاد زنجیره فولاد کردستان دنبال می‌شود که تاکنون مصوبه ۲۰ درصد پیشرفت دارد و مقرر شده ایمیدرو ۶۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغال زایی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در آن سرمایه گذاری کند.

 

فیروزی اضافه کرد: افزایش ظرفیت استخراج سنگ طلای معدن طلای ساریگونی قروه از ۱۴ تُن فعلی به ۴۴ تن با افق افزایش تولید طلای خالص از ۲ به پنج تُن در سال از دیگر مصوبات این سند است که انتظار می رود به صورت ویژه از سوی وزارت کشور برای اجرا، پیگیری شود.

وی  گفت:  در بخش راه نیز انتظار می‌رود اجرای راه آهن سنندج - همدان به صورت ویژه پیگیری شود و احداث ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و کریدور شمال جنوب برای اتمام ۱۰۰ درصدی تامین اعتبار شود.

رشد 38 درصدی اعتبارات عمرانی کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان هم در این جلسه  با بیان اینکه اعتبارات کشوری در سال 98 حدود 11 رشد داشته که این رقم در استان کردستان 38 درصد گفت:  در حوزه حمایت از تولید، 20 میلیارد تومان یارانه استانی برای کمک به بخش تولید در نظر گرفته شده بود که 10 میلیارد تومان از این میزان به بخش صنعت اختصاص یافت.

بهرام نصراللهی‌زاده با بیان اینکه  یکی از طرح های استان فرودگاه سقز است که در حال حاضر برای بهره برداری از آن با کمبود اعتبار مواجه نیستیم، گفت: مشکل ما در این طرح پیمانکار آن است که اگر این مشکل رفع شود این پروژه سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی گفت: علاوه بر پروژه‌هایی که اعتبارات ملی و دارای ردیف بودجه ملی هستند با تلاشی که صورت گرفت در قانون بودجه امسال کار بسیار خوبی که برای استان انجام گرفت تعدادی از شهرها که در قانون بودجه ردیف در بحث تثبیت تامین آب شرب نداشتند در بودجه 98 دارای ردیف بودجه شدند.

به گفته نصرالهی زاده، در استان کردستان 23 پروژه ملی استانی‌شده داریم که در قانون بودجه سال 97 حدود 80 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار داشتند در حالی که در لایحه بودجه سال 98 این رقم به 148 میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش یافت و این یعنی پروژه‌های ملی استانی‌شده کردستان در لایحه بودجه سال 98 حدود 84 درصد رشد دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با بیان اینکه از پروژه‌های‌ ملی استان کردستان می‌توان به پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج یا بزرگراه همدان – سنندج اشاره کرد، گفت: در سال 97 برای پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج حدود 48 میلیارد و 750 میلیون تومان اعتبار مصوب شده بود اما در لایحه بودجه 98 این رقم به 150 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اذعان کرد: پروژه احداث باند دوم جاده همدان ـ سنندج  در قانون بودجه سال 97 حدود 7 میلیارد تومان اعتبار داشت ولی در لایحه بودجه امسال به 12 میلیارد تومان رسید.

نصراللهی‌زاده همچنین گفت: برای بیمارستان سقز در قانون بودجه سال 97 حدود 1.5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که در بودجه سال 98 این رقم به 6 میلیارد تومان رسیده و پروژه جاده کامیاران-مریوان در بودجه 97 حدود 6 میلیارد تومان اعتبار داشت اما این رقم در لایحه بودجه سال 98 به حدود 300 میلیارد تومان رسیده و که این اعتبار برای تکیمل شدن جاده کامیاران ـ مریوان و همچنین احداث تونل اورامانات تخصیص داده می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 1 =