صادرات ناموفق و لغو سفر تجار ویتنامی برای خرید سیب آذربایجان غربی!

شناسهٔ خبر: 239B2B0D -
سفر هیات بلند پایه آسیایی که استان آذربایجان غربی از یک ماه و نیم گذشته منتظر حضور آنها در ارومیه، برای خرید سیب های این استان بود، لغو شد.

به گزارش هاناخبر ،

این هیات آسیایی که قرار بود اوایل آذر ماه به ارومیه برای دیدار با مسئولان ارشد آذربایجان‌غربی سفر کنند، مسئولان، تجار و بازرگانان کشور ویتنام بودند و برنامه سفر آنها، بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این استان بود. همچنین مقرر شده بود تا بازرگانان ویتنامی نیز محصول سیب آذربایجان‌غربی را خرید کنند.

اما با گذشت یک ماه و نیم از این موضوع رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از لغو سفر تاجران ویتنامی برای خرید سیب ارومیه خبر داد و به اروم نیوز می گوید: متاسفانه باتوجه به مشکلات پیش آمده در کشور مبدا، تیمی که متشکل از ۵۰ نفر متخصص و تاجر برای خرید انواع محصولات کشور بوده به ۱۴ نفر کاهش یافته بود که هیچ تاجر میوه و تره باری در بین آنها وجود نداشت.

غلامرضا بابایی ادامه می دهد: باتوجه به گفت و گوهای انجام شده قرار بر سفر دوباره تیمی جدید متشکل از تاجران میوه و بار به کشور شده و امید است تا قبل از عید این سفر انجام شود.

امسال سیب تولید شده در استان بیش از ۷۵۰ هزارتن بوده که حدودی از این‌مقدار نیز به مصرف داخلی رسیده و تا کنون 50 هزار تن نیز به کشورهای همسایه صادر شده است. اکنون مدت زیادی است که مسئولان ارشد استانی در حال رایزانی با کشورهای همسایه، آسیای شرقی همچون هندوستان و ویتنام هستند تا 700 هزار تن باقی مانده را نیز صادر کنند.

از این میزان سیب دپو شده ۸ هزار و ۸۰۰‌ تن جهت تنظیم بازار شب عید برای ۱۱ استان معین خرید تضمینی شده است و عمده سیب باقی مانده صادراتی است.

تقلای مسئولان آذربایجان غربی و حجم سیب دپو شده برای صادرات نشان می دهد که فروش این میزان سیب در مدت زمان دو ماه و تا قبل از عید چندان هم آسان نیست و خطر نابودی و تلف شدن سیب ها هنوز اقصاد کشاورزی استان و کشور را تهدید می کند.

به گفته رییس صمت آذربایجان غربی؛ کشور ویتنام با بزرگترین تولیدکننده سیب همسایه بوده و تنها شانس کشور و استان ما جهت تجارت با این کشور بحث تهاتر و واردات میوه های گرمسیری از ویتنام در برابر صادرات سیب است.

با این حال بابایی، هنوز هم امیدوار است که با رفع موانع صادرات در استان بازار سیب و فروش محصولات مردم را بهبود ببخشند و تا قبل از عید موفق به فروش سیب باغداران و کشاورزان شوند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 2 =