تصویب سایت جدید پسماند در میاندوآب لغو سایت مشترک با مهاباد را قوت بخشید

شناسهٔ خبر: 23A7C36C -
فرماندار میاندوآب از تصویب احداث 2 سایت مجزا برای بخش مرکزی و بخش باروق این شهرستان طبق پیشنهاد کارگروه پسماند میاندوآب خبر داد و گفت: هفته آینده عملیات اجرایی سایت بخش مرکزی آغاز خواهد شد.

به گزارش هاناخبر ،

گره کور پسماند میاندوآب پس از تلنبار شدن کوهی از زباله ها در سطح شهر حالتی اضطراری به خود گرفت و واکنش فرماندار این شهرستان را به دنبال داشت، به نحوی که «مهدی قهرمانی»، وعده های دروغین شهرداران میاندوآب را سبب شکل گیری مشکل 20 ساله پسماند در این شهرستان دانست و گفت: «با توجه به انباشت زباله در سطح شهر و با گرم شدن هوا امکان وقوع بیماری‌هایی مثل وبا متصور است».

 مسئله ایی که چندین سال است شهرداری میاندوآب و کارگروه پسماند این شهرستان در رفع آن ناتوان مانده است در نهایت با تلنبار شدن زباله ها در سطح شهر مسئولین را به اقدام عاجل واداشت و حتی استاندار نیز در این شهرستان حضور یافت.

روز گذشته ۱۲ اردیبهشت ماه، استاندار آذربایجان غربی به همراه معاون عمرانی خود و فرماندار میاندوآب به صورت هوایی از جانمایی سایت دفن زباله این شهرستان بازدید کردند.

مهدی قهرمانی فرماندار میاندوآب در این مراسم گفت: طی این بازدید و جلسه ای که برگزار شد،احداث 2 سایت مجزا برای بخش مرکزی و بخش باروق میاندوآب طبق پیشنهاد کارگروه پسماند شهرستان مصوب شده که کار مطالعه سایت تلخاب در بخش مرکزی به اتمام رسیده است و هفته آینده عملیات اجرایی این سایت آغاز خواهد شد.

قهرمانی ادامه داد: مقرر شد محل پیشنهای در بخش باروق پس از پایان طرح مطالعاتی و تصویب در کارگروه پسماند استان اجرا شود، تا این سایت برای دفع پسماند باروق و روستاهای حومه این بخش مورد استفاده قرار گیرد.

او گفت: هفته آینده عملیات اجرایی سایت تلخاب از جمله فنس کشی، ساخت استخر برای مهار شیرابه زباله ها توسط شهردار میاندوآب انجام خواهد شد و پسماند بعد از فراهم شدن زیرساخت ها به این سایت منتقل خواهد شد.

موضوعی که دو دهه است در میاندوآب دردسر ساز شده است و به گفته فرماندار این شهرستان؛ مدعیان کنونی در طی ۱۵ سال گذشته در حالی که می‌توانستند از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد کارخانه‌ بازیافت و کمپوست استفاده کنند، این اقدام را انجام نداده‌اند.

وضعیت اضطرای پسماند میاندوآب به بحرانی اجتماعی تبدیل شده بود و در این اواخر دیگر سایتی برای دفن پسماند در این شهر وجود نداشت و مدیریت شهری آن شبانه اقدام به انتقال کامیون های حمل زباله به شهرهای اطراف می کرد که این مورد با اعتراض شدید روستاییان و شورا و شهرداری های مربوطه روبه رو می شد.

از سویی دیگر با منتفی شدن ایجاد سایت پسماند مشترک مهاباد و میاندوآب و انصراف مهاباد از این اقدام مشترک، در نهایت میاندوآب برای رفع این مشکل خود دست به کار شد. اقدامی که شاید دیر اما به هر حال صورت گرفت.

هفته گذشته نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل منتفی شدن سایت پسماند مشترک مهاباد و میاندوآب به خبرنگار کردپرس گفت: «مکان های تعیین شده برا سایت مشترک پسماند مهاباد و میاندوآب به دلیل نزدیکی به روستاهای پرجمعیت و وجود زمین‌های کشاورزی درجه یک منتفی شده است. چرا که در مرز مشترک مهاباد و میاندوآب زمین مناسبی برای ایجاد سایت پسماند وجود ندارد از این رو مهاباد به ایجاد سایت مشترک با این شهرستان موافق نیست».

هر چند کارگروه پسماند استان بر ایجاد سایت مشترک پسماند مهاباد و میاندوآب اصرار داشت اما مهاباد به دلیل تبعات اجتماعی و زیست محیطی این موضوع با سایت مشترک موافقت نکرد و حضور استاندار آذربایجان غربی و معاون عمرانی او در بازدید از سایت پسماند جدید میاندوآب هم می تواند مهر تاییدی بر خاتمه یافتن سایت مشترک پسماند مهاباد- میاندوآب باشد.

میاندوآب تنها شهر کشور است که سایت زباله آن در بالای کوه قطور این شهر دفع می‌شود و باعث شده که خطرهای زیست محیطی آن، واکنش مردم و فعالان زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.

با توجه به تكميل ظرفيت 200 هكتاري این کوه، علاوه بر آلوده شدن طبيعت منطقه شيرابه زباله هاي دفن شده در سايت فعلي پسماند مياندوآب از کوه  سرازير شده و با نفوذ به سمت زمين هاي كشاورزي موجب خسارت به اراضي اين منطقه مي شود.

پاییز سال گذشته مردم روستاهای اطراف قوطورداغی نسبت به دفع پسماند میاندوآب در این کوه اعتراض کردند آنها حتی از افزایش بیماری سرطان در میان کودکان و سالمندان خبر می دادند.

کامیون های پسماند میاندوآب پس از تکمیل سایت پسماند این شهر، بلاتکلیف و بدون مجوز شهرهای مختلف استان را طی می کردند تا شاید بتواند دور از چشم فعالان محیط زیست و مسئولان ذی ربط ،زباله های خود را تخلیه کند، اما هر بار با اعتراض مردم این اهالی روبه رو می شدند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 7 =