رییس دانشگاه کردستان:

بیکاری ساختاری با تقویت بسترهای پژوهشی از بین می‌رود

رییس دانشگاه کردستان گفت: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با پدیده اشتغال ناقص مواجه است و برای گذر از این پدیده نیازمند کار پژوهشی قوی و اعمال نتایج آن در عمل هستیم.

به گزارش هاناخبر ، حامد قادرزاده روز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان در دانشگاه کردستان، اظهار کرد: اشتغال ناقص یعنی همه ظرفیتهای موجود به کار گرفته نشده است.

وی ادامه داد: اگرچه بیکاری همواره در سیستم اقتصادی خواهد بود و طبیعی است ولی بیکاری موجود، ساختاری، اصطکاکی و برخوردی است و عدم هماهنگی تقاضای نیروی کار از سوی واحدهای اقتصادی و عرضه نیروی کار وجود دارد.

به گفته رییس دانشگاه کردستان، ایجاد این تطابق بر عهده دانشگاههاست و دستگاه های اجرایی نیز انتظار به حقی دارند که در شناسایی نیازهای واقعی استان، به درستی تعمیق و راهکارهای آن را معرفی کنند.

قادرزاده با بیان اینکه زمان شناسی در پژوهش، مساله بسیار مهمی است، افزود: همه مجموعه های استانی باید بیش از هر چیزی به این مساله پایبند باشند و بدانند که اجرای نتایج پژوهشی مهم تر از انجام آن است.

وی با بیان اینکه بدون حضور موثر همه دانشگاهیان نمی شود همایش هایی با محوریت پژوهش داشت، ادامه داد: پژوهش، خالق پدیده های جدید اعم از فیزیکی و یا ذهنی است تا تحقق اهداف برنامه ای با ضریب اطمینان بیشتری صورت گیرد.

قادرزاده با تاکید بر اینکه غلبه بر مشکلات جامعه با سرلوحه قرار دادن پژوهش میسر است، اضافه کرد: ۴۳ هزار دانشجو، بیش از هزار عضو هیات علمی و ۲ هزار اساتید دانشگاهی در کردستان، ظرفیتی است که چنانچه پژوهش را به عنوان اولویت خود در زندگی فردی و اجنماعی قرار دهند، می توانیم بر مساله بیکاری منابع فایق بیاییم.

رییس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه بیکاری فقط مختص نیروی انسانی نیست، اظهار کرد: ظرفیت موجود سرمایه انسانی استان اگر مشغول به پژوهش مساله محور و پاسخگویی به آن باشند، بهره وری را بیشتر می کند.

قادرزاده با بیان اینکه، اگرشیوه بهره برداری از منابع بلا استفاده بر اساس نتایج پژوهشی باشد نه تنها بهره وری بالا می رود که رفع بیکاری، کمبود منابع کار را هم به دنبال دارد.

وی به راه اندازی سامانه "نان" (نظام ایده ها و نیازها) به عنوان یکی از برنامه‌های وزرات عتف گفت: این سامانه در همین زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است و کمک می کند تا منبع مورد استفاده را به بهترین صورت به بالاترین سطح بهره وری برسانیم.

رییس دانشگاه کردستان تاکید کرد: اگر همه دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتید با ساختار پژوهشی آشنا شوند بستری برای تولید دانش فراهم می‌شود که همه افراد در حوزه‌های مختلف، پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه خواهند بود تا دانشگاه اجتماع محور در عمل محقق شود.

قادرزاده افزود: همه مراکز علمی و آموزشی با استفاده از منابع با وجود تفاوت ماموریتها برای تولید و انتقال انش از پژوهش بهره بگیرند.

وی ادامه داد: انجام کار درست زمانی میسر است که راه انجام آن را به درستی یاد بگیریم.

شعار هفته پژوهش امسال "پژوهش، پیشران رشد تولید و مهار تورم" است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 9 =