اعضای بدن بیمار مرگ‌ مغزی اهل سردشت اهدا شد

شناسهٔ خبر: 3234E2A9 -
سرپرست شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: سه عضو جوان مرگ‌ مغزی شده اهل این شهرستان پس از اعزام به بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه به بیماران نیازمند اهدا شد.

به گزارش هاناخبر ، جلال جلالیت روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگاران افزود: این بیمار ۲۳ ساله که در یک حادثه در اقلیم کردستان عراق براثر ضربه به جمجمه دچار مرگ مغزی شده بود، پس از انتقال به کشور در مرز کیله سردشت با استفاده از بالگرد به بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه اعزام شد.

وی اضافه کرد: پس از چند روز مراقبت و نگهداری از این بیمار مرگ مغزی و اطمینان پزشکان از عدم بازگشت دوباره به زندگی و با رضایت خانواده، کبد و ۲ کلیه وی به سه بیمار نیازمند اهدا شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سردشت با اشاره به اینکه این نخستین مورد اهدای عضو سال‌جاری در این شهرستان است، گفت: مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی بوده و تداوم زندگی کوتاه‌مدت بیمار نیز وابسته به دستگاه است و در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه فوت می‌کند.

جلالیت اظهار کرد: سطح هوشیاری این بیماران عدد سه بوده در حالی که سطح هوشیاری انسان سالم ۱۵ است؛ بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا ۱۰ روز زنده نخواهد ماند.

بیمار مرگ مغزی شده اهل سردشت

به گزارش هاناخبر سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو پیدا می‌کنند که تنها یک سوم از این تعداد اعضای بدن خود را اهدا می‌کنند و این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می‌تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 5 =