آیا قاچاق اتومبیل از کشورهای همسایه به تبریز صحت دارد؟

شناسهٔ خبر: 3684A9C3 -
مدتی است که در بین دلال‌ها و بنگاه های معاملاتی تبریز بحث قاچاق اتومبیل‌های خارجی از کشورهای همسایه به تبریز مطرح شده است که درباره صحت و سقم این موضوع یکی از مسوولان دادگستری آذربایجان شرقی توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش هاناخبر ، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با تایید قاچاق اتومبیل به استان، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع مدتی است که رایج شده و صحت دارد بر این اساس پیشگیری از آن در دستور کار دادگستری استان قرار دارد.

احمد موقری روز چهارشنبه در نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز دادگستری استان، گفت: قاچاق سوخت به کشورهای همسایه به همراه قاچاق اتومبیل از کشورهای همسایه به آذربایجان شرقی در قالب پلاک موقت از جمله موضوعاتی است که با شگردهای مختلف و جدید انجام می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از شرکت های ثبت شده در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس به رغم علم به موضوع قاچاق اتومبیل، فعالیت خود را صرفاً به ورود خودرو با پلاک گذر موقت اختصاص داده اند و تبلیغات وسیعی در این حوزه انجام می دهند، این سازمان به همراه دادستانی شهرستان جلفا، پلیس راهنمایی رانندگی و اتحایه مربوطه باید نظارت بیشتری معمول و گزارش و اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.

موقری ادامه داد: با توجه به عدم حضور متمرکز پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی در مرز ارمنستان و گمرک نوردوز و سرگردانی مراجعین برای برگشت خودرو گذر موقت به آن طرف مرز، این افراد برای این امر به مرز جلفا هدایت می شوند که برای تسریع در امر ترخیص، مقرر شده است از طریق مجراهای مربوطه و قانونی به محض ورود خودرو و انجام امور اداری نصب پلاک، اطلاع رسانی لازم در خصوص مرزهای مجاز خروجی که امکان فک پلاک وجود دارد، انجام شود.

وی یکی از شگردهای قاچاق اتومبیل گذر موقت در کشور و استان را اعلام سرقت پلاک خودروی مزبور عنوان کرد و گفت: در این رابطه مقرر شد به طریق مقتضی موضوع به شورای مرکزی بیمه منعکس تا اقدامات لازم برای تضمین عدم استفاده از این شگرد از طرف افراد متخلف معمول شود.

موقری ادامه داد: در خصوص اعمال و استمرار سخت گیری های لازم برای تردد خودروهای گذر موقت توسط افراد غیرمالک، مقرر شد پلیس راهنمایی رانندگی آذربایجان شرقی پیش بینی ها و برنامه ریزی های لازم در این خصوص را معمول و به دادگستری استان گزارش کند.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از قاچاق اتومبیل از کشورهای همسایه به تبریز در قالب پلاک موقت، یادآور شد: به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه، موضوع به صورت مشروح به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه منعکس می شود و با توجه به اینکه یکی از راه های پیشگیری از قاچاق اتومبیل از کشورهای همسایه، درج وسیله ورود در گذرنامه و یا سامانه های گمرک می باشد و از آنجایی که از لحاظ قانونی درج نشان و انواع مهرها در اسناد مربوط به یک ارگان باید با اجازه آن ارگان باشد، مقرر شد به منظور رفع مشکل نحوه درج در سامانه، نشستی به منظور هماهنگی بین ناظر گمرکات استان با فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی تشکیل و نتایج به دست آمده جهت بهره برداری به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادکستری استان ارسال شود.

موقری گفت: در موضوع پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تلاش بر این است منافذ مورد سوء استفاده قاچاقچیان با دخالت و همکاری مراجع مختلف مسدود شود و در این رابطه سامانه هایی در سطح کشور و استان طراحی شده و اقدامات عملیاتی و اطلاعاتی انجام می شود تا منابع مالی و اجرایی قاچاق کالا محدود شود.

به گزارش هاناخبر، با اینکه قاچاق خودرو از کشورهای همسایه به آذربایجان شرقی به خصوص کلانشهر تبریز تحت تاثیر قاچاق سایر کالاها چندان مورد توجه مسئولان استانی قرار نگرفته است، اما چنانچه به این موضوع مهم و شاید تاثیرگذار در بازار اتومبیل و اقتصاد منطقه توجهی نشود، شاید برای ماه ها و سال های آینده قاچاق در این حوزه به معضل غیر قابل حلی تبدیل شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 7 =