گزارش نشریه پترولیوم اکونومیست؛

ادامه روند رو به رشد صنعت نفت در اقلیم کردستان

بر اساس گزارش پترولیوم اکونومیست، فعالیت های نفتی در اقلیم کردستان نشان می دهد صنعت نفت در این منطقه خودمختار کردی در دو سال گذشته همواره روند رو به رشدی را طی کرده است.

به گزارش هاناخبر ،

اقلیم کردستان عراق که با هدف استقلال اقتصادی از بغداد، پس از به رسمیت شناخته شدن موجودیت خود اقدام به ایجاد صنعت تولید و صدور نفت خام کرده است، همواره به مخالفات های دولت مرکزی روبه رو بوده است. با این حال، مخالفت های دولت مرکزی عراق نتوانسته کردها را از توسعه صنعت نفت خود که جذابیت های زیادی برای شرکت های خارجی دارد باز دارد.

نشریه پترولیوم اکونومیست در گزارش اخیر خود به روند توسعه صنعت نفت خام اقلیم کردستان در دو سال گذشته و پس از پایان نبرد کردها با داعش پرداخته است.

این گزارش تاکید می کند که صنعت اقلیم کردستان عراق که با مشکلات و موانعی مانند نا آرامی های سایر نقاط عراق رو به رو نشده و نسبت به سایر مناطق عراق از ثبات بیشتری برخوردار است، در دو سال گذشته روند رو به رشدی را طی کرده است.

پترولیوم اکونومیست می افزاید میزان صادرات کنونی نفت اقلیم کردستان حدود 500000 هزار بشکه در روز است اما با توجه به سرمایه گذاری های جدید سه سرمایه گذار و فعال نفتی خارجی در اقلیم کردستان، این روند رو به رشد است. همچنین حدود 200000 بشکه نفت از این مقدار از منطقه نفتی خورمله به دست می آید که بخشی از میدان نفتی کرکوک است.

این نشریه یکی از موفق ترین شرکت های نفتی خارجی را در اقلیم کردستان شرکت نفتی دی ان او نروژی معرفی کرده است که بعد از آن که در سال 2004 مجوز فعالیت در میدان نفتی تاوکه رابه دست آورد، در سال 2017 به فعالیت در میدان نفتی پیشخابیر نیز پرداخت و توانسته است میزان تولید روزانه خود را از 55000 بشکه در روز به 120000 بشکه در روز افزایش دهد.

با این حال، این نشریه به ریسک پذیر بودن موقعیت جغرافیایی اقلیم کردستان در زمینه تولید نفت اشاره کرده و می نویسد دو شرکت دی ان او و جنل انرژی با روبه رو شدن با چالش ها در برخی چاهها از جمله مغایرت ذخایر نفتی با برآوردهای اولیه، کاهش تولید نفت این دو شرکت در برخی میدانها در سال های 2016 و 2017 را شاهد بودیم.

به نوشته این نشریه، شرکت های جنل انرژی و گولف کی ستون دومین و سومین سرمایه گذار بزرگ در صنعت تولید نفت در اقلیم کردستان هستند و روند فعالیت آنها در دو سال گذشته نشان می دهد که آنها نیز در افزایش تولید نفت رکورد تازه ای را ثبت کرده اند.

با این حال، نشریه پترولیوم اکونومیست هشدار داده اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر نفت و گاز یکی از عوامل بازدارنده رشد هر چه بیشتر صنعت نفت اقلیم کردستان است و چه بسا اگر این اختلافات به پایان می رسید ما شاهد رشد بیشتری در صنعت نفت کردستان بودیم.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =