افزایش۳۷درصدی صادرات از کردستان/تزانزیت ۹۲۹هزارتن کالاازمرزباشماق

شناسهٔ خبر: 37C44391 -
مدیرکل گمرکات استان کردستان از افزایش ۳۷ درصدی صادرات کالا از لحاظ ارزش دلاری از گمرکات استان در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبرداد.

به گزارش هاناخبر ،

 بختیار رحمانی پوربا اشاره به اینکه در ۵ ماهه نخست اسمال ۷۸۰ هزارتن کالا از گمرکات استان صادر شده است، گفت: این میزان کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه آن درسال گذشته از نظر وزنی ۶۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۳۷ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد حجم صادرات از گمرکات استان مربوط به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و رومانی بوده است، عنوان کرد: در این مدت بیش از ۸۰۰ قلم کالای صادراتی ازگمرکات استان به این کشورها صادر شده است.

وی با بیان اینکه در این ۵ ماهه ۴۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۱ میلیون دلاردر گمرکات استان اظهارشده است، بیان کرد: علاوه براین  ۳۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۹ میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور ازطریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

  مدیرکل گمرکات استان کردستان عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت  را شامل مواد پلاستیکی، سبزیجات و میوه، گوساله پرواری ذکر کرد و افزود: ۱۱۹ هزارتن سبزیجات و مصنوعات پلاستیکی به ارزش ۴۷ میلیون دلار بیشترین سهم ارزشی کالای صادراتی را دراین مدت به خود اختصاص دادند.

رحمانی پور ادامه داد: مجموع تشریفات واردات کالا هم در این مدت به ارزش بیش از ۱۹ میلیون دلار و به وزن بیش از ۵ هزار تن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده است.

وی اضافه کرد: این میزان واردات  نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر ارزش دلاری ۳۵ درصد و از لحاظ وزنی ۸۳ درصد کاهش داشته است. 

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد واردات کالا از ترکیه انجام شده است، عنوان کرد: عمده ترین کالاهای وارداتی به استان  ماشین آلات خط تولید، محصولات شیمیایی و مصنوعات آلومینیومی بوده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان از ترانزیت ۹۲۹ هزارتن کالا به ارزش ۲ میلیارد دلار از گمرک باشماق مریوان خبرداد و گفت: این میزان ترانزیت در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزن ۳۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۸ درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور بیان کرد: گمرک مرزی باشماق در میان ۱۰۷ گمرک فعال صادراتی کشور طی ۵ ماهه  اول سال ۹۷ از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه ۲۰ را کسب کرده است. 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 6 =