جلسه شورای امنیت درباره ناآرامی‌های ایران به صحنه نزاع تبدیل شد/حمله بی سابقه اعضای شورای امنیت به سیاست های آمریکا

شناسهٔ خبر: 386BB0F3 -
جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران با حضور نماینده کشورمان آغاز شد که در آستانه این جلسه روسیه آمریکا را به "دخالت بی‌شرمانه در امور داخلی ایران" متهم کرد.

به گزارش هاناخبر ، پیش از آغاز جلسه علنی به درخواست روسیه مذاکراتی پشت درهای بسته برگزار شد. روسیه می‌گوید آمریکا مسایل حقوق بشری را به دستاویزی برای برگزاری این نشست تبدیل کرده است.
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که دولت آمریکا در سال ۸۸ در مورد اعتراضات ایران موضع‌گیری نکرد اما دولت ترامپ دیگر در مورد اعتراضات ایران سکوت نخواهد کرد.

این در حالی است که جو بایدن، معاون باراک اوباما روز جمعه اذعان کرد که دولت اوباما در سال ۸۸ از اعتراضات ایران حمایت کرده است.

هیلی مدعی شد: بنا بر اسناد سازمان ملل، ایران هر ساله ۶ میلیارد دلار به رژیم اسد می‌دهد.

وی افزود: هیچ چیز مانع ایستادن آمریکا در کنار مردم ایران و همراهی با آن‌ها نخواهد شد.

او مدعی شد: مردم در ایران درک کرده‌اند که نداشتن جایگاه در دولت، باعث آن شده تا رژیم آن‌ها را نادیده بگیرد.

هیلی افزود: رژیم ایران اکنون در کانون توجه قرار دارد و جهان نظاره‌گر اعمال شما است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: یک‌بار دیگر مردم ایران به پا خاسته‌اند و درخواستی دارند که هیچ دولتی به‌طور قانونی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و آن، حقوق بشر آن‌ها است.
نماینده اتیوپی در شورای امنیت با موضعی متفاوت سخنان خود را آغاز کرد و همزمان با اشاره به اعتراضات در ایران جایگاه شورای امنیت برای بررسی این موضع را مورد سوال قرار داد.

سفیر چین در این جلسه شورای امنیت پس از اتیوپی سخن گفت و در ابتدا اشاره کرد به مساله تروریسم در خاورمیانه و بر اهمیت مبارزه با این پدیده تاکید کرد.

نماینده چین به مساله اختلاف اسرائیل و فلسطینیان به عنوان اصلی‌ترین بحران خاورمیانه اشاره کرد و گفت شورای امنیت باید به صلح خاورمیانه و راه‌حل مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل تمرکز کند.

سفیر چین همچنین به مساله سوریه هم اشاره کرد و سپس با اشاره به موضوع ایران گفت شورای امنیت نباید وارد مسایل داخلی ایران شود و ورود شورای امنیت به این حوزه مناسب و برمبنای شرح وظایف آن نیست.

بدین ترتیب سفیر چین ضمن برجسته کردن دیگر مسایل خاورمیانه، اعتراضات در ایران را مساله داخلی این کشور را دانست و شورای امنیت را فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این موضوع دانست.

پس از چین، نماینده روسیه هم در موضع‌گیری مشابه به آمریکا تاخت و با اشاره به آیین‌نامه‌های شورای امنیت بررسی "مشکلات داخلی" ایران را ورای صلاحیت شورای امنیت دانست.

نماینده روسیه با اشاره به اعتراضات داخلی آمریکا نظیر "جنبش اعتراضی اشغال وال استریت" گفت آن هم مسایل داخلی آمریکا بود و جای رسیدگی به آن در شورای امنیت نبود.

نماینده روسیه ضمن ابراز تاسف از کشته شدن معترضان در اعتراضاتی که به گفته او "خیلی هم صلح‌آمیز" نبود از آمریکا به علت پیش کشیدن این موضوع انتقاد کرد و خواستار آن شد که با چنین اقداماتی "ثبات در ایران بر هم نخورد".

سفیر روسیه همچنین گفت: "هدف این جلسه که آمریکا آن را درخواست کرده، مسایل حقوق بشر در ایران نیست بلکه تلاش دیگری از سوی واشنگتن برای ضربه زدن به برجام است."
نمانیده روسیه در پایان از رئیس جدید شورای امنیت که سفیر قزاقستان در این شورا است، ابراز امیدواری کرد که در دوران ریاست او مسایل مهم‌تر جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

پس از نماینده روسیه، سفیر قزاقستان در شورای امنیت که از امروز ریاست این شورا را برعهده گرفته گفت از نظر کشورش اعتراضات ایران "یک مساله داخلی" این کشور است.

او همچنین بر لزوم پای‌بندی به توافق هسته‌ای (برجام) تاکید کرد و از ایران خواست که به خواسته‌های گروه‌های سیاسی در داخل این کشور توجه کند.

نماینده ایران در این جلسه به عنوان سخنران بعدی با اعتراض به آمریکا و متهم کردن واشنگتن به قلدری و سوءاستفاده از شورای امنیت اظهارات خود را شروع کرد.

نماینده ایران با اشاره به مسایل فلسطینیان و یمن به دولت جدید آمریکا اشاره کرد و کاخ سفید آقای ترامپ را متهم به عدول از قوانین بین‌المللی کرد و با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد از دخالت تاریخی واشنگتن در فرآیند شکل‌گیری دموکراسی در کشورش یاد کرد.

او سپس به حمایت آمریکا از عراق و سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور در خلیج‌فارس و در خالا هشت سال جنگ میان عراق و ایران اشاره کرد.

نماینده ایران همچنین با اشاره به برخورد پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با معترضان در این کشور در چند دهه گذشته، به اعتراضات چند سال پیش پاریس در دوران نیکلا سارکوزی هم اشاره کرد و گفت در هیچ کدام از این موارد موضوع به شورای امنیت ارجاع نشد.

غلام‌علی خشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، سپس به تشریح وضعیت اعتراضات در ایران پرداخت و با اشاره به موارد خشن چون کشته شدن یک مرد و پسر نوجوانش در جریان اعتراضات لرستان و یا حمله به بانک‌ها و مراکز دولتی، آنها را مصداقی برای مداخله پلیس و ماموران دانست و گفت این کاری است که پلیس در تمامی نقاط جهان انجام می‌دهد.

او همچنین با اشاره به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام در جریان اعتراضات اخیر، به استفاده از این شبکه برای "ترویج خشونت" اشاره کرد و اظهارات مدیر تلگرام در این باره را هم شاهدی بر ادعای خودش گرفت.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 7 =