هشدار؛ این سینماها سال هاست در دست تعمیرند

شناسهٔ خبر: 39C7C955 -
عدم استقبال مردم بهترین بهانه برای عدم راه اندازی سینما در همه این سال ها در آذربایجان غربی و به ویژه در مهاباد بوده است اکنون هم کرونا مزید بر علت شد، تا سینما همچنان در این استان در کما باشد.

به گزارش هاناخبر ،سینما «تربیت» وابسته به جمعیت هلال احمر شهرستان مهاباد با ظرفیت 600 نفر در سال 1348 در این شهرستان تاسیس  شد، اما پس از سالها در سال 81 به گفته مسئولان وقت گویا به دلیل عدم درآمدزایی و استقبال بسیار کم شهروندان به حالت تعطیلی درآمد.

اکنون این شهر با 168 هزار نفر جمعیت، حتی یک سالن سینمای مجهز هم ندارد و سینما «تربیت»، سال ها است در دست تعمیر است و خبر امیدوار کننده ایی هم منتشر نمی شود.

 در همه این سال ها عدم استقبال مردم، عدم درآمد زایی،... بهانه هایی برای عدم راه اندازی دوباره سینما در مهاباد بودند و اکنون کرونا هم مزید بر علت شده و سینما گران و اهالی سینما حالا حالاها باید چشمانشان به باز شدن درِ این تک سینمای شهر مهاباد باشد!

«هژار نورانی»، کارگردان مهابادی معتقد است؛ «با بررسی های صورت گرفته محرز شده است که اگر عدم استقبال مردم یکی از دلایل تعطیلی سینما هم قلمداد شود، این دلیل در رده های بسیار پایین تری قرار دارد و مهمترین علت تعطیلی سینما عدم مدیریت صحیح و همچنین عدم درک صحیح از اهمیت وجود این مکان و هنر است و همین موضوع سبب دور شدن مردم از این مکان فرهنگی شده است. بدون شک بسیاری از همین مردمی که از سوی مدیران فرهنگی و شهری متهم به عدم علاقمندی به سینما شده اند، بسیار بیشتر و زودتر از آن ها  فیلم های به روز سینما را در خانه های خود دیده اند و اطلاعات سینماییشان به مراتب بیشتر از آنهاست».

او سوال می کند: « آیا تعطیلی سینما به دلیل عدم استقبال مردم است یا بی تدبیری مسئولین مربوطه؟»

سینمای مهاباد در سه نما!

سال93، جعفر کتانی، فرماندار سابق مهاباد گفت: «مسئولان هلال احمر این شهرستان قصد بازسازی سینما تربیت مهاباد را دارند که پیش‌بینی می‌شود برای بازسازی آن بین 400 تا 500 میلیون تومان اعتبار نیاز باشد».

سال 96، رحمان مومن پور، ریيس سابق جمعيت هلال احمر شهرستان مهاباد هم گفت: «هلال احمر متولی و مسئول اداره سینما نیست، تنها مالکیت سینما «تربیت» در اختیار این سازمان است. امروزه متولی سینما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وظیفه ی ایجاد و حفظ سینما را نیز بر عهده دارد و برای بازسازی سینما حدود 1 میلیارد تومان نیاز دارد که همت بخش خصوصی را می طلبد».

در اواخر همان سال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول تجهيز سينما مهاباد را داد و گفت: «تفاهم نامه ای فی مابین ادارات کل ارشاد و هلال احمر استان آذربایجان غربی  تنظیم و هلال احمر نسبت به آماده سازی  فیزیکی سینمای مهاباد اقدام خواهد کرد، همچنین وزارت ارشاد نيز سریعا بعد از اتمام تعمیر و بازسازی نسبت به تجهیز آن اقدام نماید که سرجمع اعتبار حدود یک میلیارد  و 700 میسیون تومان برآورد شد.».

سال 98 نیز در جریان بازدید از وضعیت سینماهای ارومیه، رییس حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: «برای بازسازی و نوسازی سینماهای استان با توجه به شرایط اقتصادی 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بازسازی هر سینما حدود  2 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه خواهد داشت».

 بازسازی تک سینمای شهر مهاباد، از سال 93 تا 98 اینقدر به تاخیر افتاد که هزینه تعمیر آن طی 5 سال و طی سه وعده زمانی مختلف، از 500 میلیون تومان به حدود 3 میلیارد تومان رسیده و وعده ها برای بازسازی روی کاغذ خشک شدند و چشم ها به در بسته  سینما ماند.

نبود سرمایه گذار حرفه ایی و تخصصی در امر بازسازی سینما

در این سال های زمزمه هایی مبنی بر راه اندازی مجدد سینما در مهاباد آغاز شده بود و حتی به شورای برنامه ریزی شهرستان هم کشیده شد. حتی خبرها حاکی از اعلام آمادگی یک سرمایه گذار برای تعمیر و راه اندازی سینما تربیت مهاباد نیز در جریان بود اما پس از مدتی همه چیز به حالت قبلی بازگشت و خبری از سرمایه گذار نشد. اکنون با این افزایش هزینه ها دیگر حضور سرمایه گذاران چندان محتمل نیست.

حتی 3 سال پیش خرید دستگاه و تجهیزات لازم جهت راه اندازی سینمای دیجیتال با اعتباری حدود 50 الی 60 میلیون تومان توسط بخش خصوصی انجام گرفت و  طی مزایده ایی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد را به صورت اجاره ایی در اختیار یک شرکت قرار داد تا در روزهایی که نمایش برگزار نمی شود، این شرکت خصوصی در این سالن به نمایش فیلم بپردازد.

اما چند بار که فیلم در این سینمای دیجیتالی در مهاباد به نمایش درآمد و استقبال چندانی از آن نشد، سرمایه گذار هم از این کار دست کشید و سینمای دیجیتال مهاباد نیز تعطیل شد.

سینمای دیجیتالی که در یک سالن غیر حرفه ایی و تک سالن نمایش شهر راه اندازی شد و با سرمایه گذارانی که سینمایی نبودند. بنابراین شکست این پروژه از ابتدا هم قابل پیش بینی بود.

وعده های بازگشت هنر هفتم به مهاباد و انتظار بی پایان!

در ادامه باز هم پیگیری هایی از سوی نماینده مهاباد برای بازسازی مجدد سینمای این شهر در جریان بود  تا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد؛ که مالکان سینما جهت بهسازی سالن های سینما از کمک های بلاعوض وزارتخانه بهره مند خواهند شد.

بر این اساس منصور صداقت، رییس جمعیت هلال احمر مهاباد تیر ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار کردپرس با اشاره به استارت بازسازی و بازگشایی دوباره سینمایی مهاباد گفت: در قدم اول با معاونت سینمایی وزارت خانه جلساتی برگزار و مقرر شد جهت جذب سهم کمک های بلاعوض در موسسه سینماشهر برای بازسازی و بازگشایی سینما‌تربیت هلال احمر مهاباد تاییدیه های کمیسیون بند ۲ و بند ۵ اخذ شود.

او ادامه می دهد: این دو کمیسیون مربوط به ایمنی و امنیت ساختمان سینما است که باید به تایید سازمان سینمایی کشور برسد، سپس موسسه سینما شهر ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه های بازسازی و نوسازی سینما را به صورت بلاعوض بر عهده می گیرد. هلال احمر هم به عنوان مالک این ساختمان در نظر دارد تا به جای سهم مالکانه خود ساختمان سینما را برای مدت زمان معلومی به این موسسه اجاره دهد تا سینمای مهاباد دوباره به بدنه فرهنگی این شهر بازگردانده شود.

در نهایت؛ کمیسیون بند ۵ آئین نامه سینماهای اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی آذربایجان غربی، با بازسازی و بازگشایی سینما تربیت در هلال احمر مهاباد موافقت کرد اما تاکنون سرمایه گذاری به صورت جدی برای راه اندازی سینما در مهاباد اقدام نکرده است و سرمایه گذاران پیشین نیز منصرف شده اند.

سینما در آذربایجان غربی به کما رفته است

البته سینما نه تنها در مهاباد بلکه در کل آذربایجان غربی حال روز خوشی ندارد، در حال حاضر 19 سینما در آذربایجان غربی وجود دارد که از این‌ بین تنها 4 سینما فرسوده و با امکانات قدیمی در ارومیه فعال هستند و از آن ها به عنوان تنها سینماهای استاندارد استان نام برده می شود.

قدمت این 4 سینما در مرکز استان به نیم قرن می‌رسد و برای رسیدن به استانداردهای بروز دنیا و حتی کشور خیلی فاصله‌ دارند.

در این سال‌ها برای حل این مشکلات در حوزه هنر و صنعت توجه چندانی از سوی مسئولان مربوطه این بخش صورت نگرفته است. سال گذشته صحبت از احداث پردیس سینمایی هم مطرح شد اما به دلیل بافت فرسوده سینماهای موجود و زمان بر بودن احداث پردیس سینمایی، اولویت با نوسازی سینماهای قدیمی بود.

در واقع ساخت پردیس سینمایی در استان آذربایجان غربی دردی از کهنه بودن سینماها و نبود سالن های حرفه ایی کم نخواهد کرد و با توجه به زمان بر بودن این پروژه تا آغاز به کار و اتمام آن، دیگر سینمایی در استان باقی نخواهد ماند و فاتحه همین چند سینمایی بازسازی شده نیز خوانده می شود اما در عوض یک پردیس سینمایی در آینده ایی نا مشخص انتظارمان را می کشد.

پیش بینی ها درست از کار درآمد و پردیس سینمایی آذربایجان غربی به دلیل کمبود بودجه و کرونا و بهانه هایی از این قبیل به افتتاح در شهریور ماه و روز ملی سینما نرسید و اینبار؛ رییس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: در تلاشیم پردیس سینمایی ارومیه تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

شاید وقتی دیگر؛ پردیس سینمایی آذربایجان غربی به افتتاح نرسید

پردیس سینمایی در محل سینما آزادی این شهرستان در مساحتی  حدوداً ۱٠٠٠ مترمربع با هدف ساخت هفت سال نمایشی و ظرفیت  ۹۵۰ صندلی با ابزار تخصصی و مدرن سینمایی و امکانات تفریحی همزمان با دهه فجر سال گذشته کلنگ زنی شد و قرار بود ساخت این پردیس سینمایی تا شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد اما پروژه به سرانجام نرسید.

به گفته رییس حوزه هنری آذربایجان غربی؛ بیماری کرونا همانطور که باعث بروز مشکلات در بخش‌های مختلف کشور شده، در پروسه ساخت پردیس سینمایی ارومیه و تأخیرات صورت گرفته در روند کاری آن نیز بسیار موثر بوده و توقف ساخت‌وساز در پروژه و همچنین برهم خوردن ساختار مالی با توجه به افزایش قیمت‌ها ماحصل ظهور کرونا بود.

هوشمند ادامه داد: کل بودجه اصلی برای ساخت پردیس سینمایی ارومیه بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال گذشته مبلغ ۵.۸ میلیارد تومان بود اما کل بودجه فعلا محقق نشده است و تا به امروز در تحقق بودجه استانی با مشکل مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه تمام توان ما این است که پروژه پردیس سینمایی ارومیه را تا دهه فجر سال جاری آماده شود،  اظهار کرد: مطمئناً اگر همکاری ها و مشارکت های لازم صورت گیرد این مسئله دور از انتظار نیست

«سینمای استان من کجاست؟»

در کنار همه این تفاصیل، بهتر است اشاره ایی هم به کمپین «سینمای من کجاست؟» شود. کمپینی که چند سال قبل توسط عده ایی از سینمادوستان و فعالان هنری، برای اولین بار در مهاباد راه اندازی شد و نسبت به نبود سینما در مهاباد، با وجود تعداد کثیر هنرمندان و انجمن سینما جوانی که بیش از سه دهه از فعالیت آن می گذرد، منتقد بود.

شاید اکنون وقت آن رسیده کمپین «سینمای من کجاست؟» در سراسر استان راه اندازی شود، حالا که هزینه های راه اندازی مجدد سینماهای به کما رفته استان همچنان صعودی می شود و پردیس هم همچنان که انتظار می رفت همانند سایر پروژه از این مناسبت به آن مناسبت ارجاع داده می شود و خبری از سینما در آذربایجان غربی نیست.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 4 =