ساخت ۲ مدرسه خیرساز برای مرزنشینان خراسان شمالی آغاز شد

شناسهٔ خبر: 40716A6F -
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: ساخت ۲ مدرسه جمعا با ۹ کلاس درس با کمک خیران در مناطق روستایی شهرستان مرزی راز و جرگلان وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش هاناخبر ،امین فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه این مدارس تا مهرماه سال آینده تحویل آموزش و پرورش می‌شود،  اظهار داشت: دکتر مصطفی تبریزی، خیر بومی استان مقیم در تهران، تامین حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساخت مدرسه سه کلاسه روستای «تنگه ترکمن» را تعهد کرده است و باقی اعتبار مورد نیاز ساخت این مدرسه به میزان ۱۱ میلیارد ریال توسط دولت تامین می شود.  

وی خاطرنشان کرد: با افزایش شمار دانش آموزان در روستای تنگه ترکمن، ساخت مدرسه برای تحصیل دانش آموزان این روستا ضروری می نمود که این واحد آموزشی سه کلاسه با ۲۳۴ مترمربع زیربنا ساخته  می شود.

فلاح اظهار داشت: مدرسه ۶ کلاسه روستای «امانلی» در شهرستان راز و جرگلان هم ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که مختار کامکار،  خیر مدرسه ساز، تامین تمام این مبلغ را متعهد شده است.

وی با بیان اینکه این مدرسه روستایی حدود ۷۰۰ مترمربع زیربنا خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی ها، این ۲ مدرسه تا مهرماه سال آینده آماده بهره برداری می شود.

تعهدات خیران مدرسه ساز خراسان شمالی در سال جاری ۳۲۴ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۱۰۹ درصد رشد دارد.  

سرانه فضای آموزشی مرزنشینان خراسان شمالی بالاتر از کشور

فلاح اظهار داشت: راز و جرگلان جزو  ۳۱ شهرستان محروم کشور شناخته شده که در بسیاری شاخص های توسعه وضعیت مناسبی ندارد اما در شاخص فضای آموزشی، فراتر از میانگین استانی و کشوری قرار گرفته است.  

وی گفت: با نگاه ویژه دولت محرومیت از زیرساخت های آموزشی این شهرستان مرزی رخت بربسته و اکنون از برخوردارترین شهرستان های منطقه است.  

وی تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی در شهرستان راز و جرگلان ۶.۲ متر مربع به ازای هر دانش آموز است که این رقم در استان ۵.۳ و در کشور ۵.۲ مترمربع است.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی با بیان اینکه فضاهای آموزشی تخریبی راز و جرگلان نیز کمتر از میانگین استانی است، افزود: در این شهرستان، چهار درصد مدارس، تخریبی است که این شاخص در استان ۱۱ درصد است.  

بر اساس این گزارش، در خراسان شمالی ۱۵۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس تخریبی وجود دارد و ۶۸۶ مدرسه با سه هزار و ۶۸۴ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است.

۷۰۰ فضای آموزشی استان با ۲ هزار و ۹۲۳ کلاس درس مستحکم است، که بر این اساس ۳۹ درصد مدارس خراسان شمالی مستحکم، ۵۰ درصد از این فضاها نیازمند مقاوم سازی و ۱۱ درصد تخریبی است.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۱۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار باب مدرسه تحصیل می‌کنند. 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 3 =