وقتی تکاب شهری آرمانی می شود

شهردار تکاب نشان داده که ایجاد شهر ناب آرمانی و مطلوب ناممکن و ناکجاآبادی نیست.

به گزارش هاناخبر ، همگان می دانیم تا مدتی پیش تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی با وجود مردمانی نجیب، فهیم و شریف، شهری افسرده، بی رمق و خالی از نشاط بود و می رفت تا روزمرگی شرم‌آور، آینده‌ای سیاه برای این شهرترسیم کند.
نارضایتی ها و ظهور و بروز عارضه و بیماری اجتماعی شهرها موضوعی است که متوجه عملکرد همه بخش‌های مؤثر و درگیر در شهر است، مع‌هذا سهم مدیریت شهری در جلوگیری و یا کنترل عارضه‌های اجتماعی، بسیار اساسی و بالاتر است. نهاد شهرداری به دلیل سازوکار درونی و مدیریتی خود با توجه به دامنه امکانات و قدرت عمل می‌تواند مانع از ظهور و بروز و یا گسترش این نوع از آسیب‌های شهری شود. مدیریت شهری در قالب حکمرانی شهری از فراز شورا یا پارلمان شهری با استفاده از منابع و درآمدهای حاصله و با دریافت بخشی از منابع اعتباری سایر دستگاه‌های متولی و مسئول و مهم‌تر از همه در هماهنگی مؤثر با دستگاه‌های مختلف می‌تواند مانع از گسترش عوارض اجتماعی از نوع کارتن‌خوابی، بی‌خانمانی، اعتیاد، فقر شهری، حاشیه‌نشینی، بزه‌کاری، خشونت و سایر اشکال ناهنجاری گردد.
سالها بود که نشاط شهروندی عنصری گمشده در این شهر تاریخی بود. اما با حضور شهرداری خلاق و توانمند در کنار اعضای کارآمد شورای اسلامی این شهر با رویکرد انسان محوری و توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی در کمال شگفتی و در مدت کمتر از یکسال به ناگاه چهره این شهر متحول می شود. گویی مدیریت شهری تکاب قصد سبقت از شهرهای دیگر استان و حتی بسیاری از شهرهای توسعه یافته کشور را در بازه زمانی باورنکردنی را دارد.


ناصح محمدخانی شهردار تکاب با درک این واقعیت که فضاهای عمومی در توسعه فرهنگ شهروندی نقش مهمی ایفا می کند و فضای عمومی شهر در واقع صحنه نمایش زندگی روزمره مردم است و در نقطه مقابل زندگی خصوصی آنها قرار دارد با برنامه ها و انجام پروژه های متعدد خالق شادی و نشاط در فضای عمومی جامعه، شهر را سرزنده نموده و در پی بالنده تر کردن تکاب در سخت ترین شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه است.


شهردار تکاب نشان داده که ایجاد شهر ناب آرمانی و مطلوب ناممکن و ناکجاآبادی نیست، مهم حرکت در جهت ایجاد شهر یا شهری است که از ساخت، سازمان و کارکرد خوب و پایدار برخوردار باشد به همین جهت حتی در روزهای سخت برفی و برودت شدید هوا دست از کار و فعالیت و برنامه ریزی نمی کشد و آن را دستاویزی برای رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی قرار داده و با برپایی کرسی های سنتی در پارک شهر و معابر عمومی و برگزاری جشن به یادماندنی شب یلدا موجب یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در این شهرو استان می گردد. حضور پرشور مردم و هنرمندان در این مراسم نشان داد که رفتار اجتماعی شهروندان براساس این خلاقیت ها و رویدادها تا چه میزان متفاوت است.


 تکاب امروز، اینک شهری سرشار از انرژی، شادی و نشاط شده است و به نظر می رسد شهروندان از حضور و زندگی در شهرشان لذت می برند.


مهمترین مساله اینجاست که ناصح محمدخانی به عنوان شهردار تکاب چگونه توانست با امکاناتی بسیار کمتر از گذشته و در شرایطی که کشور با سخت ترین تحریمهای ظالمانه جهانی با انبوهی از مشکلات اقتصادی روبروست، شهروندان محرومترین شهر آذربایجان غربی را امیدوار نگه دارد؟
جواب این مساله جز تعهد، امانتداری، صداقت، خلاقیت، برنامه ریزی و تلاشهای شبانه روزی شهردار و کارکنان خدوم شهرداری تکاب و استفاده عقلانی از همه ظرفیت‌های موجود، تاریخی، ساختاری، کارکردی شهر و کاربستِ سازوکارهای لازم چیز دیگری نمی تواند باشد.


محمدخانی در مدت کمتر از چندماه نشان داد شهر مطلوب یا آرمانی همان آرمانشهری است که آرزوی تاریخی همه نیک‌اندیشان آن بوده و ثابت کرد تزریق شادی و امید از طریق حوزه فرهنگی امکانپذیر است و تکاب و مردمان فهیمش این ظرفیت را دارند.


شهردار تکاب نشان داده است که با توجه به اقتصاد رویداد محور در پی آن است که با  زنده سازی و بازگشت رونق و زندگی به بافت شهری می تواند بسیاری از مشکلات و چالش های آن را حل کند.


تکاب در حال حاضر دارای فرصت طلایی تعامل و نزدیکی شهرداری با حوزه های مختلف است که این فرصت طلایی می تواند منجر به احیای تکاب به عنوان پایتخت گردشگری و حتی فرهنگ و ادب شود.


بدون تردید با حمایت قاطع شهروندان فهیم تکابی از اعضای شورای اسلامی و شهردار پرتلاششان می توان شاهد محیطی فاخرتر و شادتر در آینده ای نزدیک و جذب گردشگران و رونق اقتصادی این شهر بود. / امیرایزددوست سردبیر هاناخبر

 

  • تورج : شهردار محترم سپاس بابت اینکه دیگر درمقابل شهروندان شهرهایه دیگر استان خجالت نمیکشیم که بگوییم اهل تکاب هستیم....تکاب جدید...
  • مظفر رمضانیان : خدا را شکر که بالاخره تکاب بخاطر یک سری مسائل قومیتی و مذهبی، سالها بعد از فرمانفرمائی جناب قره‌خان حضرت حسینعلی خان افشار، یک شهردار بدرد بخور پیدا کرد، انشاءالله خدماتش مستدام باد ...!.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 1 =