مراسم افتتاح یکی از جمخانه های یارسانی های کلاردشت مازندران برگزار شد+تصاویر

کلاردشت مازندران قرنهاست که میزبان کردهای مهاجر بوده و جمخانه ی درویشعلی ( دێریشەلی) روستای بزرگِ کلنو در کلاردشت نیز از قدیمی ترین و بِنام ترین جمخانە های یارسانیان آن خطه می باشد.

به گزارش هاناخبر ، ​​​​​​​مژگان کاوسی کلاردشت مازندران قرنهاست که میزبان کردهای یارسانی مهاجر بوده و جمخانه ی درویشعلی ( دێریشەلی) روستای بزرگِ کلنو در کلاردشت نیز از قدیمی ترین و بِنام ترین جمخانە های یارسانیان آن خطه می باشد.
ساختمان این مکان آیینی - که به اعتقادِ باورمندانش صاحب معجزه و کرامت است - تا کنون چندین بار طی دوران مختلف بازسازی و یا کلا تخریب و از نو ساخته شده است.
اخیرترینِ این تغییرات نیز ، پروژه ی تخریب ساختمان قدیمی در اواسط بهمن ماه ۱۳۹۶ خورشیدی و همزمان شروع به احداث بنای جدید آن می باشد.
این بنای جدید در دو طبقه ی مجزا - با پیش بینی سه طبقه در فونداسیون و اسکلت - با طرح و اجرای مهندسی و پیش بینی کلیه ی امکانات لازم با همت یاران و خیّرین، ظرف کمتر از هشت ماه به سرانجام رسید.
 روز گذشته، پنجشنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۷ خورشیدی، جمعی از یاران و سادات کلاردشتی با همراهی دیگر میهمانان، طی مراسم باشکوهی افتتاح بنای جدیدِ جمخانەی درویشعلی را جشن گرفتند.
این مراسم کە از ظهر پنجشنبه با گردهمایی یاران آغاز گردیده بود، در ساعت ۱۶ به رسمیت رسید.
سخنرانی، تنبورنوازی، کلام خوانی و مجمعه گردانی در بیرون فضای جمخانه بە بریدنِ روبانِ افتتاحیه توسط سادات ختم گردید.
پس از آن، مراسم در ساختمان مذکور با انجام آیین نیاز، کلام خوانی، تنبورنوازی و چپ یاری ادامه یافت.
عصر هنگام نیز مراسم باشکوه و پرجمعیت جَم با بجا آوردن قربانی و ذکر و کلام آغاز گردید که تا پاسی از شب فضای یاری و معنوی ویژه ای را استمرار بخشید.
شاید بتوان گفت که مراسم یادشده از منحصربفردترین مراسم یاری در کلاردشت بوده که با توجه به محدودیت ها  به زیباترین شکل ممکن برگزار گردیده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =