آغاز جشنواره سراسری «هه لپه رکی» در بانه

پنجمین دوره جشنواره سراسری «هه لپه رکی» عصر امروز سه‌شنبه با حضور گروه های هنری از استان های کردنشین ایران در شهر مرزی بانه آغاز بکار کرد.

به گزارش هاناخبر ، نخستین جشنواره هه لپه رکی بانه سال ۱۳۹۰ به صورت استانی و دومین دوره آن هم بعد از ۶ سال در فروردین سال ۱۳۹۷، سومین دوره در فروردین سال ۱۳۹۸ و چهارمین دوره نیز در فروردین سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

برگزاری پنجمین دوره این جشنواره در فروردین امسال به دلیل همزمانی آن با ماه مبارک رمضان مقدور نشد و امروز سه شنبه ۲۳ آبان با اجرای کارناوال آغاز به کار کرد.

از دوره سوم این جشنواره به صورت سراسری و با حضور گروه هایی از دیگر استان های کردنشین کشور برگزار می شود و در پنجمین دوره هم گروه هایی از استان های کردستان، ایلام، آذربایجان غربی و خراسان به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

این دوره از جشنواره هم به صورت رقابتی برگزار می شود و داوران آن هم متشکل از قطب الدین صادقی، احمد توکلی، عطا روشن زاده، رهبر کردستانی و حسین احمدی است.

در شهرستان بانه ۹ گروه هه‌لپه‌رکی مجوز دارند که به طور متوسط ۴۰۰ نفر در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند و از دهه ۹۰ به منظور گسترش و تقویت هه لپه رکی که بخشی از فرهنگ و هنر کردها به شمار می رود، جشنواره هه لپه رکی در لیست جشنواره های فرهنگی و هنری استان قرار گرفت.

هه‌لپه‌رکی نوعی رقص کردی است که در مراسم های مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه های مختلف اجرا می شود و هر نوع هه‌لپه‌رکی پیامی را به مخاطب می رساند.

هه‌لپه‌رکی یا همان حرکات آیینی و حماسی موزون کُردی با زیبایی خاص خود بخشی از همان میراث ناملموس فرهنگی این مردم و آئینه ای تمام نما از زندگی گذشته آنهاست که به صورت زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و جریان است و تاریخچه آن به هزاره های دوم تا سوم قبل از میلاد بر می گردد.

نفر نخست در هه‌لپه‌رکی "چوپی‌کیش" ناو دارد که دستمالی در دست راست دارد، هدایت گروه را بر عهده داشته و سایر اعضای گروه در حرکات موزون باید از وی پیروی کنند و نفر آخر نیز "گاوانی" است که وی نیز دستمالی در دست چپ دارد و با هنرنمایی خود ابتدا و انتهای هه‌لپه‌رکی را با هم هماهنگ می کند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 4 =