انجمن خیران میراث‌فرهنگی، مدیریتی از جنس مردم

شناسهٔ خبر: 45215CB7 -
زمانی که مردم برای حفاظت از آثار تاریخی پیشقدم شوند آنگاه حفاظت از میراث کهن ایرانی تضمین خواهد شد

به گزارش هاناخبر ،مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در یادداشتی نوشت: میراث‌فرهنگی ایران در همه ابعاد و بخش‌های آن چه در حوزه ملموس و چه در حوزه ناملموس همواره دارای جایگاه مردمی و ملی است و اگر این خاصیت عمده و ماندگار آن نبود قطعا همانند بخشی از آثار که اکنون برای همیشه به تاریخ پیوسته‌اند از صفحه روزگار محو می‌شد.  

 

امروز مانایی نوروز، شب یلدا، مراسم محرم و اربعین حسینی، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با تمام ظرفیت‌های تاریخی، باستانی و مردم‌شناسی آن و هزاران اثر تاریخی، طبیعی و تمامی آثاری که در موزه‌ها به نمایش در آمده‌اند همه و همه علاوه بر تلاش دولت‌ها نشانی از علاقه و اهتمام مردم در این زمینه‌اند.  

 

با اهتمام جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم وزارت متبوع و مساعی جناب آقای دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی موضوع خیران میراث‌فرهنگی در سطح ملی مطرح شده که بی‌شک می‌تواند در روند توجه و حفاظت بیشتر و بهتر حوزه میراث‌فرهنگی در تمام ابعاد پیش گفته مادی و معنوی، ملموس و ناملموس منشاء خیر و اثر باشد.  

 

بی‌تردید حضور مردم به عنوان وارثان و صاحبان اصلی میراث‌فرهنگی در این مقوله می‌تواند در ماندگاری و توجه بیش ازپیش به این عرصه کمک شایان توجهی کرده و در انتقال آن به نسل‌های آینده موثر باشد.  

 

انجمن خیران میراث‌فرهنگی فرصتی است که این داشته‌های ارزشمند حفظ و بخشی از تلاش برای حفاظت و مدیریت آن به مردم و علاقه‌مندان واقعی منتقل شود.  

 

استان آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۱۷۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی و پنج اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی همگام با سایر استان‌های کشور آمادگی کامل خویش را برای پیوستن به این انجمن ارزشمند اعلام و در آن مشارکت جدی خواهد کرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 3 =