آمریکایی‌ها در منطقه شکست خوردند یا تاکتیک خود را تغییر دادند؟/ نقشه جدید ترامپ برای روسیه و ایران

شناسهٔ خبر: 4959AC3B -

به گزارش هاناخبر ،

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اگر یک فریب تاکتیکی باشد یا به سیاست راهبردی این کشور تبدیل شده باشد،در هر دو صورت یک معنا را به ذهن متبادر می‌کند و آن شکست‌های متوالی طرح و برنامه آمریکا در سوریه است.

اعلام ناگهانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عزم این کشور برای خروج نیروهای نظامی واشنگتن از سوریه طی این روزها جنجال تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده‌ای را به راه انداخته است. ترامپ مهلتی 60 تا 100 روزه تعیین کرده که وزارت جنگ آمریکا در این مدت نیروهای آمریکایی را از خاک سوریه خارج کند.

اعلام این موضوع واکنش‌های متفاوتی را نسبت به جدیت و صداقت آمریکا در خروج واقعی نیروهای این کشور از سوریه مطرح کرده است. برخی اعتقاد دارند که اقدام کاخ سفید تنها یک اقدام تبلیغاتی برای تحقق برخی اهداف تاکتیکی آمریکا است و جنبه عملیاتی ندارد. اما برخی دیگر با استفاده از شاخص‌های منطقه‌ای معتقدند که اعلام این بار ترامپ متفاوت از دفعات پیشین بوده و وی عزم جدی برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه دارد.

 

سناریوی اول: وعده تبلیغاتی ترامپ برای کسب امتیازهای منطقه‌ای

    برخی تحلیلگران مسائل راهبردی منطقه معتقدند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام اخیر خود برای خروج نیروهای نظامی این کشور را تنها برای کسب امتیازهای منطقه‌ای و دوشیدن برخی متحدان عرب خود مطرح کرده و تلاش دارد فشارها بر آنها را افزایش دهد تا امتیازهای حداکثری از آنها به دست بیاورد.

آنها در این رابطه به دو وعده پیشین دونالد ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره کرده و می‌گویند که ترامپ در هر دو بار بعد از تحقق اهداف تاکتیکی خود، از وعده خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه چشم‌پوشی کرد.

ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که به دنبال خارج کردن نیروهای آمریکا از این کشور است. مدتی بعد از این خبر اعلام شد که کابینه رژیم صهیونیستی و پنتاگون و رژیم‌های عربی تلاش‌های گسترده‌ای را برای منصرف کردن ترامپ از تصمیم خود به کار گرفتند تا اینکه نهایتا این تصمیم معلق شد.

بار دوم که ترامپ تصمیم خود مبنی بر عقب‌نشینی از سوریه را اعلام کرد، در آوریل سال جاری میلادی بود. در آن روز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به دیدار ترامپ رفت و گفت که تلاش خواهد کرد رئیس‌جمهور آمریکا را از تصمیم خود منصرف کند و بار دیگر این پرونده معلق ماند.

    همچنین نگاهی به تحولات منطقه نشان می‌دهد که آمریکا انگیزه‌ای برای خروج نیروهای نظامی خود از سوریه ندارد. در حال حاضر شرایط سوریه تناسبی با این اقدام ندارد و خروج آمریکایی‌ها از این کشور نشان‌دهنده شکست سیاست‌های واشنگتن و پنتاگون در قبال دولت دمشق و متحدان آن در محور مقاومت خواهد بود. علاوه بر اینکه آمریکایی‌ها هیچ یک از دستاوردهای خود را از تشکیل ائتلاف ضد داعش در سوریه محقق نکرده‌اند.

این اقدام می تواند سوء استفاده آمریکا از برگه کردها را با شکست مواجه کند. طبیعی است که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از بخش‌های شمالی شرقی سوریه، فشارهای آنکارا بر مناطق کردنشین افزایش پیدا خواهد کرد و کردها که خود را بازنده اصلی ائتلاف با طرف آمریکایی می‌دانند، طبعا گزینه ای جز پناه بردن به آغوش دمشق ندارند. به این ترتیب آنها باید رویاهای خود مبنی بر تشکیل دولت مستقل و فدرال کردنشین را فراموش کنند.

 
از سوی دیگر دونالد ترامپ برای پیشبرد طرح خود جهت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مخالفت شدید پنتاگون و فرماندهان امنیتی و نظامی مواجه است. نمود این فشارها را می‌توان در استعفای جیمز ماتیس وزیرجنگ آمریکا از سمت خود مشاهده کرد. مقامات امنیتی و نظامی آمریکا معتقدند که خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه می‌تواند  آسیب‌های راهبردی برای واشنگتن داشته باشد.

علاوه بر تمام اینها به نظر می‌رسد ترامپ برای عدول از تصمیم خود با فشارهای بین‌المللی نیز مواجه باشد. آلمان اعلام کرده است که آمریکا موضع گیری خود درخصوص سوریه را با این کشور هماهنگ نکرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گرچه انتقاد آشکاری از سیاست جدید ترامپ در سوریه نداشت، اما نشانه های نارضایتی از این تصمیم در سخنان وی دیده می‌شد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به نظر نمی‌رسد با این تصمیم با روی خوش تعامل داشته باشند. لذا به این ترتیب موجب فشارهای داخلی و خارجی بر ترامپ می تواند زمینه‌ساز تغییر این تصمیم شود.


ب: سناریوی دوم: فرار ترامپ از باتلاق سوریه

برخی دیگر از تحلیلگران اما معتقدند که دونالد ترامپ با  تصمیم جدید خود تلاش دارد خود را از مهلکه ای که چندین میلیارد دلار هزینه برای این کشور به دنبال دارد و فایده چندانی عاید آن نمی‌کند، خارج کند.

    درست است که خروج نظامیان‌آمریکایی از سوریه در شرایط کنونی تصمیمی سخت و بد است، اما این تصمیم می‌تواند راهکاری عاقلانه برای جلوگیری از شرایط بدتر باشد. پیام های توییتری ترامپ دستمایه این برداشت است.

او از همان ابتدای تبلیغات انتخاباتی خود تلاش کرده هزینه‌های نظامی برای تثبیت هژمونی بی‌ثمر آمریکا در منطقه خاورمیانه را به حداقل برساند و  خروج از سوریه نیز یکی از سناریوهایی است که در این باب تعریف می‌شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخی موضع گیری‌های منطقه‌ای در خصوص تصمیم جدید ترامپ متفاوت از گذشته است. همین موضوع نشان می‌دهد که واشنگتن این بار تصمیم جدی برای خروج کامل نیروهای نظامی خود از سوریه دارد.

نگاهی به تحرکات چند ماه اخیر کردها نشان از  تکاپوی آنها برای جایگزینی خلأ حضور آمریکایی‌ها در این منطقه دارد. مقامات کرد طی ماه‌های اخیر سفرهای متوالی به روسیه و آمریکا داشته و مکررا نسبت به بی وفایی آمریکا به تعهدات گذشته هشدار داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها در تنگنای سیاسی قرار گرفته‌اند که با وجود دشمن قسم خورده کردها یعنی ترکیه، هیچ  جایگزینی جز بازگشت به دامن دولت سوریه ندارند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 4 =