نماینده مهاباد:

برخی آثار باستانی آذربایجان غربی روبه نابودی اند

شناسهٔ خبر: 49F04341 -
نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی گردشگری گفت: در زمان مسئولیت مونسان، برخی آثار باستانی ما به مرغداری و دامداری تبدیل شد یا پشت بام آثار باستانی قیرگونی شدند.

به گزارش هاناخبر ، صبح امروز با پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی دولت، با رای اعتماد نمایندگان، علی‌اصغر مونسان با 163 رای موافق به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد.

مونسان ۳۰مرداد ماه سال جاری طی حکمی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به سمت سرپرستی وزارت تازه تأسیس میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شده بود و امروزاز مجلس رای اعتماد گرفت.

پیش از آن او آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیش از انحلال آن بود.

امروز نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی گردشگری، اظهار داشت: در زمان مسئولیت مونسان، براساس گزارش اصل 90 مجلس و مرکز پژوهش‌ها، بدترین رتبه را در رقابت‌پذیری در حوزه گردشگری در زمینه  پایداری محیطی و زیرساخت‌های خدمات توریستی در بین کشورها داشتیم.

محمودزاده با بیان اینکه در زمان مونسان برخی آثار باستانی ما به مرغداری و دامداری تبدیل شدند یا پشت بام آثار باستانی قیرگونی شدند، گفت: سهل‌انگاری در صدور مجوزهای صنایع سنگینی همچون پتروشیمی که آلایندگی آنها اثر مخرب دارد. عدم تدوین برنامه‌های مدون و تداخل در امر نگهداری برخی آثار تاریخی که در زمان مونسان از جمله مسائلی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش کردپرس، اشاره نماینده مهاباد می تواند به "حمام تاریخی لج" مهاباد باشد که سال هاست به انبار وسایل کشاورزی و مکان پرورش مرغ و خروس تبدیل شده است.

قدمت حمام لج به دوران شاه سلیمان صفوی و زمان حکمرانی صارم بیگ مکری یعنی سال ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ ه.ق برمی‌گردد که یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی کشور است.

در حال حاضر شخصی نسبت به احداث خانه در جوار حمام تاریخی اقدام کرده و دیوار کشی این ملک متصل به دیوار حمام لج است. با این کار عملا امکان دست رسی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به حمام لج مسدود شده و درب ورودی حمام در حیاط شخصی این ملک قرار دارد.

مالک مذبور از حمام به عنوان انبار شخصی، استفاده می کند و با قرار دادن اسباب و وسایل شخصی بر روی پشت بام حمام و تکیه ادن ابزار آلات سنگین به دیواره ی حمام تاریخی و... به نوعی یک عامل تهدید و تخریب برای این اثر تاریخی به شمار می رود.

بنا به گفته رییس سابق میراث فرهنگی مهاباد؛ چندین بار به این ملک تذکر داده شده است و حتی مستنداتی کتبی در این رابطه جمع آوری شده که مالک تعهد داده که هیچ ادعای شخصی و قانونی نسبت به استفاده از حمام تاریخی نداشته باشد.

با این وجود هنوز وضعیت این حمام تاریخی و برخی دیگر از آثار باستانی استان نابه سامان است و مشخص نیست که چرا تا کنون متولیان میراث فرهنگی شهرستان و استان اقدامی برای این اثر تاریخی و سایر آثاری که وضعیت مشابهی دارند، نکرده اند؟!

در سایه عدم توجه سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی به اماکن تاریخی منطقه مرزی صومای برادوست در حال تخریب و نابودی اند نیز جای سوال دارد؟!

مکانهای تاریخی از جمله قلعه بردوک ،بردیزی ،گلشیخان ،کلیسای صورمان آباد ،آبشار ممکان ،تپه های تاریخی ممکان ،بردیان ،باوان ،کانی میران و باژرگه نشان می دهد که تنها علاوه بر حمام لج، فقره قاه و برده کنته در مهاباد سایر آثار تاریخی استان نیز تهدید می شوند .

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =