آغاز نجات‌بخشی و مرمت رباط عشق در شهرستان گرمه

شناسهٔ خبر: 50A20231 -
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه از آغاز نجات‌بخشی و مرمت بخشی از کاروان‌سرای رباط عشق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش هاناخبر ، وحید محمودی فر در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت و نجات‌بخشی رباط عشق با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۰ در حال انجام است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه ادامه داد: عملیات مرمت رباط عشق شامل اجرای طاق‌ها و گنبدها است.

محمودی فر افزود: رباط عشق در موقعیت دشتی در منتهی‌الیه غربی دشت میانکوهی شوقان و در جنوب رشته‌کوه آلاداغ قرار دارد؛ آب‌وهوای منطقه نیز از نوع نیمه بیابانی با اقلیم سرد و خشک است.

به گزارش ایسنا، رباط عشق در روستایی به همین نام در شهرستان گرمه استان خراسان شمالی  واقع شده و مربوط به دوره تیموریان است. این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۰۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رباط یا کاروانسرای عشق یکی از چندین رباط تاریخی شهرستان گرمه است که در دورۀ تیموری بر سر شاهراه ارتباطی گرگان و نیشابور بنا شده است.

شواهد موجود نشان می دهد که در دورۀ تیموری در این محل کاروانسرای قدیمی تری وجود داشته که قدمت آن دست کم به قرون ۴  یا ۵  هجری می رسد و به دلیل تخریب زیاد به دستور میرعلیشیر نوایی، وزیر دربار سلطان حسین بایقرا در کنار آن، رباط کنونی را ساخته اند.

کاروانسرای موجود پلان مستطیلی دارد و حیاط مرکزی آن یک صحن ۴  ایوانی است که از هر طرف با غرفه‌های متعدد و اتاق‌هایی برای استراحت کاروانیان و نیز اصطبل هایی برای احشام آن‌ها احاطه شده است.

مصالح اصلی بنا سنگ، ساروج و آجر است و طرح کلی آن تا حد زیادی به رباط قلی شباهت دارد. ماندگاری این رباط در طول سال‌های متمادی به رغم بارش برف و باران، آسیب های طبیعی دیگر، عدم مراقبت های لازم و مرمت نکردن، نشان از استحکام و رعایت دقیق اصول معماری دارد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 7 =