لطفا دست نگه دارید

شهر رو به ویرانی است/ سیاسی کاری در آموزش و پرورش بوکان؛ قانون گریزی و منع رطب برای دیگران

لطفا به جای معرفی مدیران سفارشی به معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، که یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون است عمل کنید.

به گزارش هاناخبر ، مجلس یک عضو از سیستم کلی کشور است که مانند بقیه اعضای این سیستم به وظایف خود آگاه است. یکی از ویژگی های مثبت یک نماینده، ارتباط با مردم و انتقال خواستگاه مردم به مسئولین است. متاسفانه ضعف بزرگی که حاج انور حبیب زاده نماینده فعلی بوکان دارد آن است که بیشتر در گیر مسائل روزمره شده است و در بسیاری از موارد در جزئی ترین کارها دخالت می کند، مثلا برای حذف جسورترین و چابک ترین مدیران شهرستان دست به دامان وزیران می شود که مصداق عینی آن دست به دامن شدن وزیر آموزش و پرورش و تلاش برای حذف یکی بهترین و موفق ترین مدیران شهرستان سلیمان مام عزیزی مدیر آموزش و پرورش بوکان است. این امر تاسف بار در حالی صورت می گیرد که  مدیران صادق و دلسوز و جسوری چون مام عزیزی به مراتب محبوبیتشان به مراتب بیشتر از نماینده فعلی بوکان است.
نماینده‌ای که خود را در گیر خواسته‌های افراد ستاد انتخاباتیش کند و بصورتی باور نکردنی به دنبال اصلاح سیستم مدیریتی باشد، مسلما در بعد قانون گذاری و نظارت بر قانون موفق نخواهد بود؛ از همین  روست که حتی در دوره از ادوار قبلی نمایندگی حبیب زاده در مجلس شورای اسلامی  در بحث نظارت و قانون گذاری کارنامه‌ی قابل قبولی از وی در مجلس به جای نمانده است.
حبیب زاده در ادوار گذشته بیشترین وقت خویش را به حضور در مجالس ترحیم گذاشته است که البته در دوره فعلی به لطف بیماری کرونا از این مهم محروم بوده است. اما با این حال نشان داده است که بیشتر درگیر کارهای روزمره و بی فایده بوده است.
 شکی نیست که عملکرد وی در مقایسه با نمایندگان ادوار گذشته، عملکردی بسیار ضعیف‌تری بوده است. هر چند در دوره جدید به لطف عدم حضور نخبگان حوزه انتخابیه اش در انتخابات و قهر مردم با صندوقهای رای به دلیل وضعیت بسیار بد اقتصادی و معیشتی در پی عملکرد ضعیف دولت کلید و همچنین رد صلاحیت چهره های مشهوری چون دکتر جمال خسروی برای سومین بار موفق به جلوس بر صندلی سبز مجلس شد اما نباید فراموش کند که از تعداد 187 هزار نفر واجدین شرکت در انتخابات تنها 52 هزار و 700 نفر در انتخابات شرکت کرده و از این تعداد نیز کمتر از 27 هزار نفر به وی رای اعتماد دادند و همیشه بیاد داشته باشد که بیش از160 هزار نفر از مردم شهرستان بوکان به وی رای اعتماد نداده اند.
درگیر شدن نماینده فعلی بوکان با مسائل جزئی و حاشیه ای و دخالت در انتصاب مدیران و سهم خواهی از انتصابات مدیریت شهری با فشار بر مدیران کل لطمئه ای جبران ناپذیر به جایگاه نمایندگی و باعث عقب ماندگی حوزه انتخابیه خواهد شد. واقعیت آن است هر نماینده ای می تواند تعدادی درخواست از مدیران کل داشته باشد، اگر این توقعات در انتصاب مدیران به سادگی هزینه گردد دیگر نمی تواند آن تأثیرگذاری لازم را برای حصول اهداف متعالی تری داشته باشند.
اما اگر حبیب زاده به درستی از دخالت در کار قوه ی مجریه بلاخص در انتخاب مدیران سهم خواهی را کنار بگذارد تا حد زیادی می شود به آینده و توسعه بوکان به عنوان قلب دیار موکریان امیدوار بود.
همه کارشناسان بر این باورند که نماینده ای از جایگاه لازم برخوردار است که در انتصابات مدیران حوزه انتخابیه دخالت نکند و بدین ترتیب هم مدیرکل وهم مدیر منطقه ای ازایشان حساب می برد و هم حاشیه کذب امنیتی برای مدیران ضعیف دیگر ایجاد نمی شود. کارت های برنده حبیب زاده به جای سهم خواهی در انتصاب مدیران شهرستان باید درجهت حصول حق وحقوق مردم حوزه انتخابی صرف گردد کما اینکه امروزه شهروندان به درجه ای از کمال و سواد رسیده اند که قادر به خواندن نامه های نانوشته هستند و افکار عمومی همه موارد را رصد و  مشخص ومحرز می کند.
مدیری که به جای انجام وظایف مشخص شده سازمانی تابع دستورات و سفارشات نماینده باشد مدیری ضعیف النفس است و نقش نظارتی نماینده که قانونگذار برای آن وضع نموده در بهترین حالت خویش می تواند به کمک موکلین خویش آید.
انتظار می رود که مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در ازای ایجاد حاشیه امنیت برای خویش حتی به بهای از دست دادن صندلی مدیریت تسلیم درخواستهای غیر معقول نمایندگان در عزل بهترین و موفق ترین مدیران شهرستانها به ویژه مدیر پرتلاش و محبوب آموزش و پرورش بوکان و انتصاب مدیران سفارشی نگردد.
در این مقطع حساس که همه کشور در گیر و دار ویروس منحوس کرونا و مسائل اقتصادی و معیشتی هستند امید است که هم نماینده بوکان و هم سایر نمایندگان به جای دخالت و سهم خواهی، ضمن پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه خود، بر حل و فصل مشکلات کلان معیشتی و اقتصادی مردم تاکید کنند.

بهتر است حاج انور حبیب زاده به جای سهم خواهی و اندیشیدن به تغییر مدیران، به فکر تاثیر گذاری در پیشنهاد چندین مصوبه خوب در مجلس یازدهم در بخش‌های قانون گذاری و اقتصادی و تولید داخل و حمایت از کالای داخلی باشد.
بهتر است نماینده بوکان به جای سهم خواهی در انتصاب مدیران سفارشی که خیانتی آشکار و نابخشودنی است به فکر رگ حیاتی بوکان یعنی سد شهریکند و برگرداندن به کمیسیون تلفیق بودجه و دریافت ردیف بودجه باشد که به بهانه هماهنگی با ستاد احیای دریاچه ارومیه مسدود و بر زمین ماند.  
حبیب زاده به جای سهم خواهی از انتصابات مدیریت شهری در فکر اصلاح نطق های بسیار ضعیف و بی فایده میان دستور در مجلس شورای اسلامی باشد. کما اینکه آیین نامه داخلی مجلس در حالی فرصت نطق‌های میان دستور را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده که تاکنون  از این فرصت طلایی در ضعیف ترین وجه آن بهره برداری شده است.
اگرچه براساس این ماده آیین نامه داخلی مجلس، «نطق» میان دستور یکی از مهم ترین کانال‌ها برای بیان موضوعات مختلف اعم از موضوعات تخصصی در حوزه قانونگذاری، نظارت و همچنین طرح صریح مشکلات جامعه و دغدغه‌های مردم بوده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شده اما نیم نگاهی به سابقه نطق نماینده فعلی بوکان حکایت از آن دارد که به جز اندک مواردی کمتر شاهد نطق تاثیرگذار وی در صحن پارلمان بوده ایم. این در حالی است که با توجه به حجم کاری مجلس شاید بتوان نطق میان دستور نمایندگان را فرصتی طلایی دانست که طبق آیین نامه داخلی مجلس هر دو ماه یکبار ممکن است نصیب نمایندگان شود.
نماینده بوکان و سایر نمایندگان مجلس به جای سهم خواهی از انتصاب مدیران حوزه انتخابیه خویش به فکر کم کردن مشکلات مردم و فاصله های شدید طبقاتی باشند. وجود محرومیت‌ها و فاصله طبقاتی محصول همین طرز تفکرها و سهم خواهی ها و غفلت از وظیفه ذاتی و اصلی و منازعات باندی و جناحی است. به جای معرفی مدیران سفارشی، باید به آرمان‌ها بازگردید و از دشنه‌ها و دشنام‌ها نهراسید. انقلابی بودن با عافیت‌طلبی، تنبلی و ترس از ملامت نسبتی ندارد، بازگشت به آرمان‌های امام و رهبری و انقلاب مستلزم شناسایی انحرافات و تلاش برای جبران غفلت‌ها و حاشیه روی‌ها است که باید با دست کشیدن از سهم خواهی در حوزه انتخابیه با تواضع در پذیرش خطاها و جسارت برای اصلاح رویه‌ها و عادات غلط گام جدی و جدید برای تامین رفاه و رضایتمندی عمومی و رفع زمینه‌های تهدیدات برداشته شود.
لطفا به یاد داشته باشید که فقط با دست کشیدن از سهم خواهی و تغییر نگاه و اصلاح مسیر می‌توانیم به آرمان‌های اصیل دست یابیم. وگرنه در چارچوب‌های انحصاری و خودخواهانه‌های سیاسی و جناحی و معرفی مدیران سفارشی نه می‌توان با استکبار مبارزه کرد نه می‌توان تولید ملی را تقویت کرد نه می‌توان شاهد انضباط مالی و پاکدستی مدیران بود و نه می‌توان به توزیع عادلانه قدرت و ثروت پرداخت و روز به روز باعث دلسردی و بی اعتمادی مردم خواهید شد.
لطفا به جای اندیشیدن به تغییر مدیران و معرفی مدیران سفارشی و بله قربان گو به نارضایتی‌‌های عمومی نسبت به فساد اداری، تبعیض‌ها و ویژه‌خواری‌ها که روز به روز افزون شده بپردازید.
لطفا به جای حذف مدیران محبوب و موفق و معرفی مدیران سفارشی و وعده های غیر عملی از تریبون مجلس علیه اشرافیت و رفاه طلبی مدیران ناموفق فریادهای هشدارآمیز سر دهید.
لطفا به جای معرفی مدیران سفارشی کار نبرد با مافیای سیاسی و اقتصادی را آغاز کنید که برای برپایی نظامات عادلانه در سیاست‌ها و مناسبات اجتماعی و اقتصادی راهی جز این جهاد اکبر نیست.
می گویید مجلس جدید یک مجلس انقلابی است. انقلابی بودن با دخالت های غیر قانونی در عزل مدیران موفق و نصب مدیران سفارشی کاملا در تعارض است. انقلابی بودن به شعارپردازی و اقدامات مقطعی و نمایشی نیست.
به جای دخالت در عزل و نصبها و جایگزینی مدیری سفارشی و باعث شدن افول جایگاه نمایندگی  باید با اشرافیت سیاسی و اقتصادی ذره‌ای مماشات نکرد.
می گویید مجلس یازدهم ولایتمدار است. آیا پس از سه دوره حضور در مجلس شورای اسلامی هنوز یاد نگرفته اید که سهم خواهی در انتصابات مدیران حوزه اتنخابیه و انتصاب مدیران سفارشی اقدامی کاملا بر بر خلاف ولایتمداری است. ولایتمداری باید با هدفگذاری، برنامه‌ریزی و مجاهدت همراه باشد نه در تلاش برای انتصاب مدیران ضعیف النفس سفارشی. باید بدانید که هیچ مصلحتی بالاتر از پیگیری فرامین رهبر فرزانه انقلاب در جهت برپایی قسط و عدالت و مبارزه با فساد و تضییع بیت‌المال نیست و سهم خواهی در انتصاب مدیران حوزه انتخابیه و آوردن مدیران سفارشی اقدامی در جهت تضییع بیت المال و بازی با افکار عمومی و ریشه دواندن فساد و مخالف قسط و عدالت است.

واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. از این رو، هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی اش، اقدام می کند. بازهم تاکید می شود که نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و هر گونه دخالت در امور عزل و نصب مدیران خیانت به  شهروندان و بازی با افکار عمومی و سهم خواهی بوده و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را در این راستا به مقامات عالی گزارش دهد. شهروندان شما را انتخاب کرده اند تا حرف، مشکلات، کاستی ها را  به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانید و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشید نه اینکه بلافاصله به فکر سهم خواهی برای افراد ستاد انتخابیه آنهم با حذف موفق ترین و جسورترین مدیرشهرستان باشید.
به عنوان نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کنید نه اینکه خود با بی عدالتی مطلق به دنبال حذف بهترین سرمایه های انسانی و اجتماعی دیارمان باشید. لطفا به جای معرفی مدیران سفارشی به معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، که  یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون است عمل کنید.
نماینده باید واسطه مردم و دستگاه اجرایی شود. نباید به جای وظیفۀ تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلۀ دور زدن قانون و عدم اجرای آن می شود.
نماینده به هیچ عنوان حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات را ندارد مگر اینکه از وی استعلام کنند و ایشان فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن سفارش کند اما نباید تاکید کند یا تحمیل کند. نماینده نباید خود را چه به حق و چه ناحق، در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کند. شهروندان به درجه ای از سواد و شعور رسیده اند که بفهمند هر نماینده ای بخواهد به شکل دخالت در عزل و نصب مدیران قدرت خود را به رخ بکشد در اذهان عمومی تنها یک دخالتگرهستند نه یک نجاتگر.
در نهایت، در صورتی که نماینده ای بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کند، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهد شد و بلعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در وی کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهد آورد. بنابراین، درگیری نماینده با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشود. ثالثاً به حرکت های پوپولیستی (عوام فریبانه) برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نمایندگی افول می کند. لطفا دست نگه دارید. بیایید قانون گریزی و منع رطب برای دیگران را تمام کنیم. با چنین تغییرو تغییراتی قطعا شهر رو به ویرانی است./  امیر ایزددوست سردبیر هاناخبر

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 4 =