ضوابط زیست محیطی باید در غار سهولان مهاباد رعایت شود

شناسهٔ خبر: 51FBEB0B -
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: برای ادامه بهره‌برداری از غار آبی سهولان مهاباد باید ضوابط زیست محیطی در این اثر طبیعی رعایت شود.

به گزارش هاناخبر ، سعید شهند روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این ضوابط شامل رعایت موارد است که در قرارداد بهره‌برداری قید شده که شامل استفاده پرسنل از لباس فرم واحد، داشتن کارت شناسایی و شروع ساعات کار مشخص است.

وی افزود: طبق این قرارداد هر گونه ساخت و ساز در شعاع ۵۰۰ متری دهنه غار ممنوع است و اضافه کردن ابنیه باید با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست باشد و در ساعاتی که حضور گردشگران کم است، چراغ‌های داخل غار برای مقابله با رشد جلبک خاموش شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در خصوص مهار سنگ ورودی B غار نیز گفت: سنگ بزرگ با وزن ۴۰۰ تُن در این ورودی قرار دارد که قرار است این مساله در کمیته غارشناسی بررسی و برای مهار آن چاره اندیشی شود.

وی از گردشگران و علاقمندانی که برای بازدید از غار سهولان می‌روند خواست از هرگونه آسیب زدن به این مجموعه، خاطره نویسی و ریختن زباله و پسماند در محدوده آن خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی عصر پنجشنبه از غار سهولان مهاباد و چگونگی رعایت ضوابط زیست محیطی در این غار گردشگری بازدید کرده بود.

به گزارش هاناخبر، غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است، غار سهولان در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است، این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصربفرد در دامنه رشته کوه‌های که‌وتر مهاباد قرار دارد.

سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر و مسافر از این اثر طبیعی بازدید کردند که از این تعداد بیش از ۱۵ درصد گردشگران از کشورهای خارجی از جمله عراق و ترکیه و ۸۵ درصد نیز گردشگران داخلی بودند.

مهاباد در ۱۱۶ کیلومتری مرکز آذربایجان‌غربی در جنوب این استان واقع شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 4 =