خاک چطور دست از سر شهرهای ایران برمی‌دارد؟

شناسهٔ خبر: 526FD510 -
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به چند پیشنهاد برای مهار کانون‌های ریزگرد خارجی، گفت: در کنار آن باید جلوی ایجاد کانون‌های داخلی ریزگرد را بگیریم.

به گزارش هاناخبر ،

فرشاد فتاحی ، با اشاره به افزایش روزهای غبارآلود و درگیری با این پدیده از ابتدای امسال، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که امسال روزهای غبارآلود بیشتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه عمده گرد و غباری که نوار غربی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد از کانون‌های خارجی خصوصا کشورهایی مانند عراق و سوریه به سمت ما می‌آید، افزود: این کشورها کانون اصلی غبار هستند و نوع حرکت و گردش کره زمین باعث می‌شود جریانات و طوفان‌های گرد و غباری که در این مناطق تشکیل می‌شود، با حرکت از غرب به شرق به سمت کشور ما وارد شود.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تا زمانی که در این کشورها بارش موثری نداشته باشیم، نفوذ توده‌های گرد و غبار به نوار غربی ایران ادامه خواهد داشت.

فتاحی از چند راهکار اصلی که عمدتا بلندمدت هستند برای کاهش تشکیل طوفان‌های گرد و غبار در کشورهای کانون یاد و خاطرنشان کرد: نخستین راهکار تثبیت بیولوژیک خاک در کشورهای کانون گرد و غبار از طریق کاشت درخچه‌های بومی و مقاوم در صحاری گرم و خشک است، به گونه‌ای که در بلندمدت پوشش گیاهی در این صحاری تقویت شود.

وی راهکار دیگر را رعایت حق آبه در کشورهای کانون ریزگرد خصوصا حق آبه رودخانه‌هایی مانند دجله و فرات دانست تا از خشک شدن تالاب‌ها و ایجاد کانون‌های گرد و غبار جلوگیری شود.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه یکی دیگر از راهکارهای مدیریت کانون‌های گرد و غبار را مالچ پاشی صحاری خشک و لم یزرع خصوصا استفاده از مالچ بیولوژیک که پسماند چسبناک کارخانه‌های قند و شکر است اعلام کرد که تبعات کمتری برای محیط زیست دارد.

وی افزود: به علاوه باید از شیوه‌هایی که منجر به بروز سیلاب نشود هم برای بارورسازی ابرها و افزایش باران استفاده کرد.

فتاحی با بیان اینکه همه این راهکارها باید به صورت همزمان انجام شود تا نتیجه بخش باشد، عنوان کرد: انجام این کارها نیازمند اقدامات بین‌المللی و اعتبارات فراوان است.

نکته مهم دیگری که وی بر آن تاکید کرد جلوگیری از ایجاد کانون‌های ریزگرد در داخل کشور بود و افزود: تنها کاری که اکنون از دست ما بر  می‌آید این است که جلوی ایجاد کانون در داخل کشور را بگیریم.

وی معتقد است، برای این منظور باید حق آبه تالاب‌ها رعایت شود، جلوی تخریب جنگل‌ها گرفته شود، اجازه چرای بی رویه دام داده نشود، با آتش‌سوزی‌ها مقابله و همچنین اجازه تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی  و تبدیل شدن اراضی به بیابان داده نشود.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه کشاورزی اصولی و عدم شخم زدن در جهت شیب که باعث فرسودگی و پودر شدن خاک و خیزش توده‌های گرد و غبار می‌شود را نیز از دیگر مواردی دانست که باید مد نظر قرار گیرد.

فتاحی درباره اینکه برای کاهش تبعات ریزگردها چه می‌توان کرد نیز عنوان کرد: تنها کاری که فعلا می‌توان انجام داد این است که با استفاده از داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا شرایط نامناسب را به مردم اطلاع دهیم تا در صورت امکان از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند.

وی اضافه کرد: همچنین توصیه می‌کنیم در روزهایی که هوا غبارآلود است مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا آلودگی ناشی از خودروها مزید علت نشود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 6 =