زمان نمایش آجرهای تپه باستانی قلایچیِ بوکان اعلام شد

شناسهٔ خبر: 567B5D75 -
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: آجرهای تپه باستانی قلایچیِ بوکان، بازگردانده از سوئیس با افتتاح موزه مفاخر در ۲۸ اردیبهشت امسال به نمایش گذاشته می شوند.

به گزارش هاناخبر ، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: همزمان با افتتاح موزه مفاخر در ۲۸ اردیبهشت امسال، تعدادی از آجرهای تپه باستانی قلایچی که سال گذشته از سوئیس به کشور بازگردانده شده‌ بودند، در خاستگاه اصلی خود به مدت یک ماه به نمایش در می‌آیند.نمایش آجرهای تپه باستانی قلایچی بوکان بازگردانده از سوئیس محمدپور گفت : ۴۹ قطعه آجر تپه باستانی قلایچی این شهرستان که دی سال گذشته  با تلاش مسئولان دستگاه دیپلماسی و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از اروپا به ایران بازگردانده شد، با افتتاح موزه مفاخر مهمان خاستگاه اصلی خود در بوکان خواهد شود.

وی با اشاره به اینکه تصاویر نقش بسته روی آجرهای اساطیری به شکل پرنده بالدار با سر انسان، بدن بز با سر انسان و دیگر اشکال دیده می‌شود، اضافه کرد: هم اینک این تعداد از آجرهای لعابدار در موزه ملی در تهران نگهداری می‌شوند.

محمدپور با بیان اینکه این آجرها در سال‌های اوایل انقلاب توسط فردی که در کشور سوئیس زندگی می‌کرد از کشور خارج شده بود، افزود: این مجموعه‌ نفیس از آجرهای لعاب‌دار تپه باستانی قلایچی بوکان متعلق به سده هفتم و هشتم پیش از میلاد است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ پس از وصول خبری مبنی بر در اختیار داشتن تعداد ۴۹ قطعه آجر لعاب‌دار متعلق به تپه قلایچی بوکان توسط خانواده‌ای ایرانی ساکن سوئیس و تمایل آن‌ها برای فروش، معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل موزه‌ها و اداره‌کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به تشکیل پرونده استرداد آجرهای لعاب‌دار قلایچی توسط وزارتخانه تشکیل شد.

محمد پور گفت: پس از تشکیل پرونده توسط مسوولان جمهوری اسلامی و با ادله کارشناسی و طرح دعوی در مراجع ذیصلاح بین‌المللی، سرانجام با همکاری دیپلماسی کشور در اروپا این مجموعه پس از سال‌ها پیگیری به کشور بازگردانده شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 9 =