دگرگون شدن وضعیت زندگی خانواده دهلرانی با کمک 300 میلیون تومانی

شناسهٔ خبر: 569F18B5 -
او که بخاطر بیماری اش پرخاشگر هم شده و توانایی تکلم درست ندارد، در فواصل مختلفی از روز و حتی شبانه ناگهان از خانه بیرون می زند و اگر جلویش را نگیریم معلوم نیست سر از کجا درآورد. به این خاطر درب حیاطشان را معمولا قفل می کنند.

به گزارش هاناخبر ،رئیس کمیته امداد کشور در سفری 2 روزه به استان ایلام در برنامه های گوناگونی که برای این سفر تدارک دیده شده بود شرکت کرد که عمده این برنامه ها در راستای خدمت رسانی به مددجویان این استان و سرعت گرفتن رفع نیازهای ضروری شان و مهم تر از همه رفع مشکل مسکن 123 خانواده مددجو در 2 شهرستان این استان بود.

از آنجایی که یکی از مهم ترین برنامه های سفر سید مرتضی بختیاری به استان ایلام اففتاح پروژه 115 واحدی مسکن مددجویان در شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام بود، وی از طریق استان خوزستان وارد شهرستان دهلران شد.

علاوه بر برنامه های مختلفی که در شهرستان دهلران برای وی تدارک دیده شده بود وی با حضور در منزل یکی از خانواده های مددجوی شهر دهلران که به همراه مدیرکل امداد استان ایلام صورت گرفت مشکلات این خانواده پرجمعیت 8 نفره  را بررسی کردند.
خانواده محمد ... مشکلات گوناگون و عدیده ای دارند . خانواده ای که در واقع کلکسیونی  از مشکلات و گرفتاری ها هستند . هر کسی با ورود به این خانه و حضور در جمع اعضای این خانواده متعجب می شود که چطور اینهمه مشکلات در زیر سقف این خانه مخروبه جمع شده اند.

فرسوده بودن خانه مسکونی، بیماری جسمی مرد خانواده، بیماری روانی شدید همسر خانواده و هزینه های گران بستری و معالجه،مشکلات جسمی و ناشنوایی پسران خانواده و  دخترانی در انتظار جهیزیه برای رفتن به خانه بخت همه بخشی از مشکلات این خانواده هستند.

زهرا حسینی مددکار کمیته امداد دهلران با برشمردن برخی از مشکلات خانواده می گوید: محمد .... سرپرست خانواده با اینکه 2 مهره شکسته دارد و چند بار سابقه سکته هم دارد با اینحال برای امرار معاش خانواده مجبور به کارگری است و در بیابانها و کوهپایه های اطراف دهلران با گردآوری و فروش سنگ ساختمانی بخش بسیار کوچکی از هزینه های خانواده را تأمین می کند.

محمد ... دارای 7 فرزند است که دختر بزرگش به خانه بخت رفته است ، دو دختر مجرد در خانه دارد و دو دختر دیگر وی که نامزد کرده اند بخاطر نداشتن جهیزیه تاکنون نتوانسته اند به خانه بخت بروند. آنها می گویند با مخارج سنگین امروزی و گرانی سرسام آور لوازم منزل، کمک هزینه 5 میلیون تومانی که کمیته امداد به هر یک از آنها داده جوابگوی نیازهای آنان برای خرید جهیزیه نیست. این دو دختر در آستانه ازدواج بدشانسی دیگری هم آورده و نامزدهایشان هم وضع مالی درستی ندارند و هر دو کارگر هستند.

پسر بزرگ خانواده حدود 36 ساله است و بخاطر مشکل شنوایی مطلق نه توانسته تشکیل زندگی بدهد و نه اینکه بتواند صاحب شغل و تحصیلات شود. پسر کوچک خانواده هم که 16 سال سن دارد بازهم مشکل شنوایی و حتی تکلم دارد. او یک مرحله کاشت حلزون داشته و مرحله دوم کاشت را بخاطر نداشتن هزینه های پزشکی تاکنون انجام نداده است  هم اکنون توانایی حرف زدن هم ندارد.

از بین جمعیت 8 نفره این خانواده که هر یک مشکلات و گرفتاری هایی دارند مادر فرزندان این خانواده شاید بیشترین و دردناک ترین مشکل را دارد. او که یک کلیه هم ندارد از حدود 15 سال پیش و زمانی که هشتمین و آخرین فرزند خود  را به دنیا می آورد ابتدا به بیماری افسردگی  شدید پس از زایمان دچار می شود و سالهای بعد  مشکلاتش حادتر و شدیدتر می شود تا جایی که هم اکنون بیماری روانی حاد و شدید دارد با دردسرهای زیادی که برای خود، فرزندان و خانواد ه پرجمعیتش دارد.

فرزندانش می گویند: او که بخاطر بیماری اش پرخاشگر هم شده و توانایی تکلم درست ندارد در فواصل مختلفی از روز و حتی شبانه ناگهان از خانه بیرون می زند و اگر جلویش را نگیریم معلوم نیست سر از کجا درآورد. به این خاطر درب حیاطشان را معمولا قفل می کنند. او داروهای زیادی باید مصرف کند  و هرماه هم باید در بیمارستانی در اهواز بستری شود که هزینه های هنگفتی برای خانواده دارد به شکلی که تاکنون چند میلیون تومان قرض گرفته و بدهی بانکی زیادی نیز دارند.

در زمانی که رئیس کمیته امداد و همراهانش در این خانه حضور دارند و روایتهای غمناک از زندگی دردناک این خانواده را گوش می دهند این زن با چهره ای عبوس و خشن و رنگ زرد و پریده که مصایب گوناگون خود و خانواده اش در آن نمایان است گهگاهی از لابلای درب اتاق برای دیدن افرادی که به خانه اش آمده اند سرک می کشد.

خانواده محمد... علاوه بر مشکلات جسمی،روانی و بیماری، مشکلات معیشتی و مالی زیادی نیز دارند. خانه ای که در آن زندگی می کنند یک خانه فرسوده و قدیمی است که به سختی می توان در آن زندگی کرد و قابل تعمیر هم نیست جز اینکه تخریب و از نو ساخته شود. از لوازم زندگی  ضروری و مناسب در این خانه از قبیل  تلویزیون،لباسشویی،جاروبرقی و اقلام دیگر هم خبری نیست.
پس از شنیده شدن صحبتهای اهالی این خانواده و مددکار آنها در امداد دهلران ، سیدمرتضی بختیاری پس از صحبتها و توصیه هایی که برای این خانواده دارد دستورات لازم را برای رفع مشکلات آنها صادر می کند . تصمیمات گرفته شده با حضور بختیاری برای این خانواده متناسب با مشکلاتشان و چند جانبه هستند. در خصوص رفع مشکل اصلی این خانواده که مسکن است و از آنجایی که این خانه دیگر قابل بازسازی نیست تصمیم بر این می شود با سازو کاری که کمیته امداد  وجود دارد برای ساخت خانه جدیدشان در مدت زمان حدوداً یکسال در این محل اقدام شود و در این مدت یکساله کمیته امداد هزینه اجازه مسکن شان به مدت یکسال را کامل پرداخت خواهد کرد. اعتباری که توسط رئیس کمیته امداد برای ساخت منزل این خانواده مصوب می شود 200 میلیون تومان است.

علاوه بر این به دستور  رئیس کمیته امداد قرار بر این می شود در کمترین زمان ممکن کالاهای اساسی مورد نیاز این خانواده از جمله: لباسشویی، جاروبرقی، تلویزیون ، زیرتلویزیونی توسط کمیته امداد برایشان خریداری شود که در این زمینه نیز 26 میلیون تومان مصوب می شود. همچنین برای خرید سمعک و کاشت حلزون برای یکی از پسران این خانواده حدود 8 میلیون تومان، برای کمک به تأمین هزینه تحصیلی یکی از دختران دانشجو مبلغ 900 هزار تومان، تسویه بدهی معوق بانک کشاورزی این خانواده به مبلغ 10 میلیون تومان، کمک به تأمین جهیزیه دو دختر مزدوج خانواده به مبلغ 40 میلیون تومان و پرداخت هزینه فرانشیز درمانی همسر مریض خانواده 2 و نیم میلیون تومان از جمله دیگر کمکهایی است که رئیس کمیته امداد دستور می دهد برای رفع مشکلات این خانواده تأمین شوند.

جمع کل  کمک هایی  که توسط رئیس کمیته امداد برای کمک به این خانواده مصوب می شود حدود 300 میلیون تومان است، کمکی که قبل از این دیدار در تصورات افراد این خانواده هرگز و هرگز نمی گنجید. با این تصمیم زندگی این خانواده در کمتر از یک سال دگر گون می شود و در فضای تاریک خانه دریچه های نور و امید از هم اکنون یکی پس از دیگری گشوده می شود.

تصور خداحافظی این خانواده با خانه فرسوده و رفتن به یک خانه جدید با وسایل خانگی نو و مدرن در کمتر از یک سال، بازیافتن سلامتی فرزندان خانواده و نعمت شنوایی و تکلم،احساس خوشبختی دوباره دختران این خانواده برای خرید جهیزیه و رفتن به خانه بخت و متقابلا خوش حال شدن دامادهای خانواده،خلاص شدن از بدهی بانکی، امیدواری به ادامه درس و تحصیل و در کل دگرگون شدن وضعیت زندگی این خانواده یک احساس مشترک زیبا ،یک لذت معنوی دلپذیر  و یک حالات شادمانه و غیرقابل وصفی را نه فقط در چهره تک تک افراد خانواده بلکه برای افرادی که رئیس کمیته امداد کشور را در رفتن به این خانه همراهی کرده اند به وضوح دیده می شود.   

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 2 =