آیین‌های عید فطر در کردستان

شناسهٔ خبر: 56D0A15B -
عید سعید فطر در کردستان با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود و مردم استان هرساله از چند روز قبل با شور و نشاط وصف ناشدنی خود را برای استقبال از این جشن بزرگ آماده می‌کنند.

به گزارش هاناخبر ، عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است و مسلمانان در اقصی نقاط دنیا در این روز پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری پروردگار در روز اول ماه شوال آن را جشن گرفته و با برپایی آیین‌هایی خاص، ماه مبارک رمضان را بدرقه می کنند.

آیین‌های عید فطر در کردستان با شکوه خاصی برگزار می شود و خیابان و بازارهای استان از چند روز قبل‌تر شاهد جنب و جوش مردم روزه دار است و خانواده‌ها بویژه بزرگترهای فامیل آماده میزبانی از مهمانان و فرزندانشان در روز عید(جشن) می شوند.

مواد غذایی و خوراکی، میوه و سبزیجات، پوشاک نو از جمله خریدهای مردم برای روز عید است، البته با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، قدرت خرید مردم تا حدودی کاهش پیدا کرده است و شاید خانواده‌های زیادی باشند که نتوانند لباس نو خریداری کنند اما بیشتر خانواده اعم از زن و مرد و بزرگ و کوچک در این روز لباس محلی کردی می پوشند.

یکی دیگر از آیین‌های کردستانی‌ها در عید سعید فطر این است که غذای عید را که اغلب "قورمه سبزی" است در نوبت صبحانه صرف می کنند البته این رسم نیز امروزه بیشتر در روستاها و تعداد کمی از خانواده‌ها شهری باقی مانده است.

نماز عید

شب قبل از عید و بعد از نماز مغرب نوای دلنشین الله اکبر در تمامی مساجد سطح استان طنین انداز شده و از این طریق پایان ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر اعلام می‌شود.

مردم استان صبح زود با پوشیدن لباسهای نو و معطر کردن خود، فطریه ای را که پیش از صرف آخرین افطار کنار گذاشته اند، برداشته و به سمت محل برگزاری نماز عید راهی می شوند.

نماز عید در کردستان قبل از طلوع خورشید در مساجد اقامه می شود، این نماز ۲ رکعتی و دارای یک خطبه کوتاه است، خطبه نماز عید بیشتر در مورد فضیلت ماه مبارک رمضان، کمک به نیازمندان و بجای آوردن صله ارحام است.

پس از پایان خطبه، نماز ۲ رکعتی عید به صورت جماعت اقامه می شود و در پایان نمازگزاران با کنار دستی‌های خود عید را تبریک گفته و پس از روبروسی از همدیگر طلب حلالیت می کنند.

دید و بازدید عید

پس از اقامه نماز و بازگشت به منزل و صرف غذای عید، اغلب جوان‌ترها به منزل بزرگترهای خود برای تبریک عید می روند و همچنین اگر در میان اقوام و فامیل افرادی باشند که از هم کینه و کدورتی داشته باشند چند نفر از بزرگان پیشقدم شده و آنان را باهم آشتی می‌دهند.

همچنین در این روز زوجهای جوانی که هنوز ازدواج نکرده و در دوران نامزدی بسر می برند از طرف خانواده پسر هدایایی برای دختر به نام " جژنانه " (عیدانه ) می فرستند و بعضی از خانواده ها نیز به میمنت و مبارکی این روز جشن عروسی و مولودی خوانی برگزار می کنند.

دیدار با کسانی که عزیزان تازه از دست رفته ای دارند، (نوجشن ) از دیگر آیینهای ویژه عید فطر(جشن رمضان) در کردستان است و روز قبل از عید رمضان یعنی روز عرفه مردم این استان بر اساس سنت مذهبی در آیینی با عنوان " نوجشن یا نوعید" برسر مزار عزیزان از دست رفته خود حاضر می شود.

این خانواده‌ها مزار عزیزان خود را با میوه، شیرینی و گل تزیین کرده و تا پیش از اذان مغرب در آنجا می مانند و اقوام دور و نزدیک نیز در این آیین آنها را همراهی می کنند.

در برخی از مساجد و تکایا استان آیین مولودی خوانی و دف نوازی نیز برگزار می شود و خیرین با توزیع برخی اقلام در بین نیازمندان، دل خانواده‌های نیازمند را در این روز شاد می کنند.

یک روز بعد از عید نیز مردم کردستان به استقبال یک دوره شش روزه روزه داری به نام " ششلان " می روندکه بنا به باور مردم این منطقه ثواب یک روز، روزه ششلان برابر با ثواب یک ماه روزه داری است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 1 =