آیین‌ سنتی «سوباشی» در میاندوآب اجرا می‌شود

شناسهٔ خبر: 099916C9 -
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میاندوآب گفت: آیین‌های سنتی ایام چهارشنبه آخر سال، روزهای سه‌شنبه بیست‌ودوم اسفند و چهارشنبه بیست‌وسوم اسفند در میاندوآب برگزار می‌شود.

به گزارش هاناخبر ، فاطمه علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران از برگزاری آئین‌های ویژه ایام چهارشنبه آخر سال در شهرستان میاندوآب خبر داد.

وی افزود: در این راستا عصر امروز _سه‌شنبه بیست‌ودوم اسفند_ برنامه مفرح و شاد چهارشنبه آخر سال را در پارک جهادگران جنب کتابخانه دهخدا پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میاندوآب گفت: این برنامه یک برنامه کاملاً سنتی است و همه مردم را دعوت به حضور در آن می‌کنیم.

علیزاده ادامه داد: همچنین طبق سنت‌های دیرین مردمان شهرستان میاندوآب صبح روز چهارشنبه بیست‌وسوم اسفند نیز آئین «سو و بولاق‌باشی» یا همان رفتن مردم به کنار رودخانه زرینه‌رود را در همان محل قبلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در صبح روز چهارشنبه برنامه مفرح و شاد با آیتم‌هایی نظیر آشیق‌خوانی، موسیقی سنتی، گروه‌های طنز را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم رضایت شهروندان را بتوانیم کسب کنیم.

همه ساله مردم شهرستان میاندوآب طبق آئینی چندین هزارساله علاوه بر اینکه بعد از ظهر و شب روز سه‌شنبه آخر سال به جشن و شادمانی می‌پردازند، صبح روز بعد نیز هزاران نفر از مردم شهر و روستاها با تجمع در کنار رودخانه زرینه‌رود و یا سایر چشمه‌ها و آب‌های روان اقدام به جشن و پایکوبی می‌کنند و آئین‌های فولکلوریک مخصوص این روز را به جای می‌آورند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 3 =