کشف نشانه‌هایی از تمدن ساسانی و اشکانی در گیلان غرب

شناسهٔ خبر: 10480BB9 -
لایه‌نگاری تپه باستانی قلا در گیلان‌غرب استان کرمانشاه با هدف تعیین توالی فرهنگی منجر به کشف شواهد مهمی از دوران ساسانی و اشکانی شد.

به گزارش هاناخبر ، لایه‌نگاری تپه باستانی  قلا در گیلان‌غرب استان کرمانشاه با هدف تعیین توالی فرهنگی منجر به کشف شواهد مهمی از دوران ساسانی و اشکانی شد و پژوهشگران امیدوارند در ادامه کاوش به سوالات مهمی که پاسخ به آنها دغدغه آغاز این پروژه بوده پاسخ داده شود.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران به نقل از  هوشنگ رستمی سرپرست هیئت باستان شناسی ، گزارش کرده که قلا ، یکی از شاخص ترین تپه های باستانی حوزۀ زاگرس مرکزی است که سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است.

  به گفته وی، موقعیت کاملاً استراتژیک و قرار داشتن تپۀ یاد شده در آستانۀ مسیر مواصلاتی و باستانی خراسان بزرگ (بین النهرین به فلات مرکزی) در کنار تراکم بالای شواهد و بقایای فرهنگی مشهود بر سطح و پیرامون آن، گویای غنای باستانی تپه  قلا و نقش موثر آن در بستر مطالعات باستان شناسی دوران تاریخی و پیش از تاریخ غرب ایران و حوزۀ زاگرس مرکزی است.
 
 او گفته است: در این پروژه با توجه به عوارض فیزیکی تپه و در نظر داشتن امکان دستیابی به بیشترین لایه های باستانی، گمانه ای در جبهۀ جنوب غربی تپه تعیین حدود شده و مورد کاوش قرار گرفت.

 به گفته رستمی ، مبنای کار در این پروژه، شناسایی ، ثبت و ضبط شواهد باستان شناختی و لایه های استقراری دوره های مختلف است.

 مضاف بر این_ به گفته وی_ به منظور دستیابی به قطعیت هر چه بیشتر و تامین غایی اهداف این فصل، نمونه های لازم جهت انجام مطالعات آزمایشگاهی و گاهنگاری مطلق نیز برداشت خواهد شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 8 =