سهم آذربایجان غربی در صادرات ایران ١٢٩ درصد افزایش یافت

شناسهٔ خبر: 190F37BE -
سازمان صنعت، معدن تجارت آذربایجان غربی اعلام کرد: سهم استان در صادرات کشور به لحاظ ارزش دلاری 6 درصد و از نظر وزنی 11 درصد کل صادرات کشور است که نسبت به سال قبل به لحاظ ارزشی 30 درصد و به لحاظ وزنی 129 درصد افزایش داشته است.

به گزارش هاناخبر ، از صمت استان؛ پوشش میزان صادرات آذربایجان غربی در بین سایر استان ها با تحقق ٢.١٢١ درصد از هدف تعیین شده برای کل سال و محقق نمودن ٥٦.١٦١ درصد از هدف صادراتی ٩ ماهه، پس از استان چهار محال بختیاری در رتبه دوم قرار گرفت. البته به لحاظ ارزش دلاری میزان صادرات استان آذربایجن غربی با استان چهار محال بختیاری فاصله چشمگیری دارد.

با توجه به آمار دریافتی از گمرک استان آذربایجان غربی میزان صادرات در ٩ ماه اول سال ١٤٠٠ از محل محصولات صادراتی از گمرکات استان از نظر ارزش دلاری ٢،٠٦٩ میلیون دلار و از نظر وزن حدود ١٠میلیون تن است، این ارقام در مدت مشابه سال ٩٩ به ترتیب ١،١٤٢ میلیون دلار و ٤ میلیون تن بوده که از نظر ارزش دلاری ٨١ درصد و از نظر وزنی ١٤٨درصد افزایش داشته است.

سهم استان در صادرات کشور به لحاظ ارزش دلاری ٦درصد و از نظر وزنی ١١درصد کل صادرات کشور است که نسبت به سال قبل به لحاظ ارزشی ٣٠ درصد و به لحاظ وزنی ١٢٩درصد افزایش داشته است.

بررسی آمار صادرات از مبادی گمرکات حاکی از آن است که صادرات استان در کلیه مبادی گمرکات کاهش و در مقابل گمرک ارومیه و بازرگان بسیار فعال تر نسبت به سال قبل بوده اند.

بالغ بر ٩٩درصد از صادرات استان به ده کشور می باشد که دراین بین ٨٢.٦ درصد از صادرات محصولات از استان (به لحاظ ارزش دلاری) به ترکیه و ١٤.٣ درصد از آن به عراق و مابقی عمدتاً به کشورهای افعانستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، آذربایجان و هند می باشد .

به طور کلی ٩٧درصد صادرات از استان به دو کشور ترکیه و عراق بوده که نکته حائز اهمیت رشد چشمگیر صادرات به ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل است، در واقع صادرات به ترکیه از مبادی گمرکات استان به لحاظ ارزش ١١٤ درصد و به لحاظ وزن ١٧٧درصد افزایش داشته است.

عمده صادرات از گمرکات استان متعلق به گروه کالایی پتروشیمی است که عمدتا هم به ترکیه صادر شده است.

همچنین با حذف اثر گروه کالایی پتروشیمی از آمار صادرات استان، بالغ بر ٩٥ درصد صادرات به ده کشور است که از سالیان گذشته عمده صادرات محصولات در استان به طور سنتی به کشور عراق است و عمدتا هم جزو محصولات تولیدی استان در بخش های کشاورزی و صنایع غذایی و صنعت قرار می گیرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 6 =