اختصاص پنج میلیون مترمکعب حق‌آبه برای تالاب قوپی‌باباعلی مهاباد

شناسهٔ خبر: 36C8B8EA -
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پنج میلیون مترمکعب حق‌آبه برای تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی این شهرستان تعیین شد که آبگیری آن در نیمه نخست بهمن ماه جاری آغاز می‌شود.

فاروق سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: پارسال با آبرسانی به این تالاب از دریاچه سد مهاباد بخش عمده‌ای از مساحت ۵۰۰ هکتاری آن احیا شده بود، اما از اوایل شهریور امسال بر اثر تبخیر و نداشتن آب، بخش‌های زیادی از آن خشک شد.
او با اشاره به اینکه بارش‌های زمستانی سطح رطوبت تالاب را افزایش داده است، اضافه کرد: در صورت تامین آب از سد مهاباد و انتقال آن از طریق رودخانه و زهکش‌های روستای «گرده‌گروی»، این تالاب برای ورود پرندگان مهاجر بهاری مهیا می‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: یکی از مشکلات عمده تالاب‌ها نداشتن حق آبه رسمی است و با توجه به استفاده نامتعارف کشاورزان از آب رودخانه‌ها و زهکش‌های منتهی به این تالاب، جریان آب قبل از رسیدن به تالاب قطع می‌شود.
سلیمانی به اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی مهاباد» با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، اظهار کرد: این تالاب دارای دیپلم افتخار از «یونسکو» و زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز و تنجه است.
وی افزود: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت بهاری پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل بهار سال آینده میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 9 =