خرید گندم از کشاورزان سردشت ۱.۵ برابر افزایش داشته است

شناسهٔ خبر: 45D3AD28 -
مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: با شروع فعالیت مراکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این شهرستان، خرید تضمینی این محصول در مقایسه با سال قبل ۱.۵ برابر افزایش داشته است.

به گزارش هاناخبر ، احمد علیپور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حالیکه سال گذشته در مجموع یک هزار و ۵۰۰ تُن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شده بود، امسال ۲ هزار و ۴۰۰ تُن محصول مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده که این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ درصد گندم از مزارع سردشت برداشت شده است، پیش‌بینی کرد میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این شهرستان به بیش از چهار هزار تُن برسد.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی در مقایسه با قیمت بازار آزاد (دلالان)، وعده دولت برای پرداخت سریع مطالبه کشاورزان و افزایش محصول در مقایسه با سال قبل از جمله دلایل تمایل کشاورزان برای تحویل گندم خود به مراکز خرید است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۲ مرکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این شهرستان راه‌اندازی شده و پرداخت مطالبه کشاورزان بر اساس زمان تحویل گندم به مراکز و به ترتیب اولویت انجام می‌شود.

علیپور ادامه داد: امسال در این شهرستان در مجموع ۱۰ هزار گندم کشت شده که از این مقدار ۲ هزار هکتار به صورت آبی و هشت هزار هکتار به صورت دیم کشت شده و برداشت آن به ۲ صورت سنتی و مکانیزه انجام می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی کشاورزان پس از برداشت محصول، اقدام به آتش زدن کاه و بقایای گیاهی آن می‌کنند، تاکید کرد: آتش زدن عمدی مزارع پس از برداشت محصول ممنوع واین اقدام باعث از بین رفتن ذخایر خاک و موجودات دیگری می‌شود که برای تغذیه خاک مفید هستند.

به گزارش هاناخبر، کشت گندم در سردشت هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیرماه سال بعد شروع و تا مرداد ماه ادامه دارد.

سال زراعی از اول مهر هر سال آغاز و به پایان شهریور سال آینده موکول می‌شود.

مجموع اراضی کشاورزی سردشت ۳۰ هزار هکتار است که از این میزان هشت هزار هکتار زیر کشت باغ دیم و آبی است و ۲۲ هزار هکتار آن را اراضی زراعی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 2 =